Nieobecni obecni. Próby powrotu duetu Jiří Voskovec i Jan Werich na ekran po 1945 roku

Karol Szymański

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Abstrakt

Jiří Voskovec i Jan Werich byli współtwórcami słynnego praskiego Teatru Wyzwolonego, na deskach którego w latach 1927-1938 wystawiali cieszące się ogromnym powodzeniem i poważaniem krytyków „rewie”, uznawane za jedno z najciekawszych zjawisk europejskiej awangardy teatralnej. W latach 30. wystąpili również w czterech przebojach kinowych, które łączyły absurdalny komizm i wodewilową formułę z zaangażowaniem społecznym i politycznym. Po II wojnie światowej, mimo emigracji Voskovca do USA i czasowego ograniczania działalności Wericha przez władze komunistyczne, duet komików cieszył się niezmienną popularnością, stając się symbolem złotej ery kultury narodowej i inspirując kolejne pokolenia kontynuatorów. Szymański przedstawia w artykule próby wykorzystania tej żywej legendy i potencjału twórczego Voskovca i Wericha przez powojenną kinematografię czechosłowacką. Zwraca uwagę na pojawiające się w latach 60. interesujące projekty filmów, w których artyści mieli się ponownie spotkać na ekranie, przede wszystkim na pomysły Vojtěcha Jasný’ego, z szekspirowskim Filmfalstaffem na czele, na planowaną przez Jána Kadára i Elmara Klosa spektakularną ekranizację Inwazji jaszczurów Karela Čapka oraz na parodystyczny film detektywistyczny Morderstwo na szczęście Evalda Schorma. Niestety, żadnego z tych projektów nie udało się zrealizować, co odzwierciedlało m.in. niemożność pełnego i swobodnego przywrócenia w komunistycznej Czechosłowacji zerwanej nici narodowej tradycji artystycznej.


Słowa kluczowe:

Teatr Wyzwolony, Jiří Voskovec, Jan Werich

Bernard Jan. Evald Schorm a jeho filmy. Odvahu pro všední den. Praha: Primus, 1994.
  Google Scholar

Burian Jarka M. “The Liberated Theatre of Voskovec and Werich.” Educational Theatre Journal, 2 (1977): 153–177.
DOI: https://doi.org/10.2307/3206218   Google Scholar

Hames Peter. Czech and Slovak cinema. Theme and tradition. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780748629268   Google Scholar

Jankowska Barbara Teresa. Przygoda teatralna Voskovca i Wericha (1927–1938). Wrocław: Ossolineum, 1977.
  Google Scholar

Jasný Vojtěch. Život a film. Praha: Národní filmovy archiv, 1999.
  Google Scholar

Michalski Czesław. „Kadar i Klos mówią o «Inwazji jaszczurów» oraz ujawniają tajemnice wspólnego warsztatu reżyserskiego. Spotkanie ze zdobywcami «Oscara».” Ekran, 33 (1966): 10.
  Google Scholar

Liehm Antonín J. Ostře sledované filmy. Československá zkušenost. Praha: Národní filmovy archiv, 2001.
  Google Scholar

Lukeš Jan. Diagnózy času. Český a slovenský poválečný film (1945–2012). Praha: Slovart, 2013.
  Google Scholar

Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960, ed. Pavel Skopal. Praha: Academia, 2013.
  Google Scholar

Macek Václav. „Touha zvaná Anada aneb rozpad dvojice Ján Kadár – Elmar Klos.” In Pražské jaro 1968. Literatura – Film – Média. Materiály z mezinárodní konference pořádané Literární akademií za spolupráce s Městskou knihovnou Praha 20. –22. května 2008, 220–243. Praha: Literární akademie, 2009.
  Google Scholar

Ptáček Luboš. Panorama českého filmu, Olomouc: Rubico, 2000.
  Google Scholar

Raszewski Zbigniew. „Przedmowa.” In Barbara Teresa Jankowska. Przygoda teatralna Voskovca i Wericha (1927–1938), 5–10. Wrocław: Ossolineum, 1977.
  Google Scholar

Schonberg Michal. Rozhovory s Voskovcem. Praha: Blízká setkání, 1995.
  Google Scholar

Škvorecký Josef. All the bright young men and women. A personal history of the Czech cinema, transl. Michael Schonberg. Toronto: Peter Martin Associates Ltd. – Montreal: Take One Magazine, 1975.
  Google Scholar

Voráč Jiří. Český film w exilu. Kapitoly z dějin po roce 1968. Brno: Host, 2004.
  Google Scholar

Voráč Jiří. „Nerealizovaný scénář Vojtěcha Jasného.” Iluminace, 1 (2003): 103-113.
  Google Scholar

Voskovec Jiří, Werich Jan. Korespondence II, ed. Ladislav Matějka. Praha: Akropolis, 2007.
  Google Scholar

Voskovec Jiří, Werich Jan. Korespondence III, ed. Ladislav Matějka. Praha: Akropolis, 2008.
  Google Scholar

„Jeszcze jeden «Falstaff». Jan Werich o swojej pracy.” Ekran, 38 (1966): 13.
  Google Scholar

Zýzková Veronika. „Nerealizované československé sci-fi scénáře.“ Filmový Přehled. June 24, 2016. http://www.filmovyprehled.cz/Revue/Fokus/Nerealizovane-ceskoslovenske-sci-fi-scenare.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Szymański, K. (2017) „Nieobecni obecni. Próby powrotu duetu Jiří Voskovec i Jan Werich na ekran po 1945 roku”, Kwartalnik Filmowy, (97-98), s. 294–306. doi: 10.36744/kf.2101.

Autorzy

Karol Szymański 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Absolwent historii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz rachunkowości i finan­sów na Uniwersytecie Gdańskim. Z zawodu wydawca, redaktor i print manager. Główne zainteresowania ba­dawcze: czechosłowacka nowa fala, dystrybucja i re­cepcja filmów w PRL-u, polska szkoła plakatu filmowego. Publikował w tomach zbiorowych (Spoj­rzenie - spektakl - wstyd, Aleksander Jackiewicz i Kral Sumavy: komunisticky thriller) oraz w czasopismach naukowych (m.in. „Kwartalnik Filmowy”, „Roczniki Humanistyczne”, „Przegląd Humanistyczny”, „Biule­tyn Historii Sztuki”) i społeczno-kulturalnych (m.in. „Odra”, „Ruch Muzyczny”).



Statystyki

Abstract views: 61
PDF downloads: 36


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Karol Szymański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.