Marilyn Monroe 1962

Grzegorz Piotrowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Karol Szymański


Uniwersytet Gdański (Polska)

Abstrakt

W kreacjach filmowych Marilyn Monroe od drugiej połowy lat 50., a zwłaszcza od początku lat 60., w ówczesnej przemianie jej fizycznego wizerunku, a także w działaniach, jakie podejmowała w celu zmiany swego statusu Piotrowski i Szymański widzą symptomy procesu wyzwalania się gwiazdy-marionetki spod dominacji reguł i oczekiwań „hegemonów hollywoodzkiego spektaklu”. Na podstawie ostatniego, niedokończonego filmu Monroe Coś trzeba dać oraz jej sesji zdjęciowych z 1962 r. – Berta Sterna dla „Vogue’a” i George’a Barrisa dla „Cosmoplitan” – autorzy analizują, w jaki sposób Monroe wybijała się na twórczą (i kobiecą) autonomię poprzez zmianę sposobu używania swej dojrzałej, naznaczonej wiekiem i doświadczeniami cielesności jako narzędzia ekspresji aktorskiej. W 1962 r. następuje wyraźny odwrót od MM jako gwiazdy, seks-symbolu, metafory czy idei w kierunku Marilyn Monroe – aktorki, dojrzałej i niezależnej kobiety, konkretnego człowieka (z całą jego realną fizycznością i cielesnością), Zdarzenia.


Słowa kluczowe:

Marilyn Monroe, Hollywood, ciało, aktorka

Aslan, Odette. 1978. Aktor XX wieku. Ewolucja techniki. Zagadnienia etyki. Przeł. M. O. Bieńka. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Bablet, Denis. 1980. Rewolucje sceniczne XX wieku. Tłum. Z. Strzelecki i K. Mazur. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Barris, George. 2003. Marilyn. Her Life in Her Own Words. Marilyn Monroe’s Revealing Last Words and Photographs. New York: Citadel Press.
  Google Scholar

Barthes, Roland. 2008. Mitologie. Przeł. A. Dziadek. Wstępem opatrzył K. Kłosiński. Warszawa: Aletheia.
  Google Scholar

Bordwell, David. 1995. Procesy poznawcze a rozumienie. Widzenie i zapominanie w „Mildred Pierce”. „Kwartalnik Filmowy” 11.
  Google Scholar

Brook, Peter. 1997. Nie ma sekretów. Myśli o aktorstwie i teatrze. Przeł. I. Libucha i M. Orski. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna.
  Google Scholar

Brossard, Pierre. 1980. Szkic do portretu aktora. Tłum. E. Niewczas. „Kino” 9.
  Google Scholar

Capote, Truman. 1982. Psy szczekają. Opowiadania. Tłum. B. Zieliński. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Cegiełkówna, Iwona. 1993. Kobieta pod presją – Marilyn Monroe w „Przystanku autobusowym”. „Iluzjon. Kwartalnik Filmoteki Polskiej” 3-4.
  Google Scholar

Crown, Lawrence. 1987. Marilyn at Twentieth Century Fox. London: Comet.
  Google Scholar

Dyer, Richard. 2004. Heavenly Bodies. Film Stars and Society. London: Routledge.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, Erika. 2008. Estetyka performatywności. Tłum. M. Borowski, M. Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.
  Google Scholar

Hendrykowski, Marek. 1980. Współczesne aktorstwo filmowe. „Kino” 9.
  Google Scholar

Jackiewicz, Aleksander. 1983. Gwiazdozbiór. Warszawa: Wydawnictwa Radia i Telewizji.
  Google Scholar

Klecel, Marek. 1980. O aktorstwie. „Kino” 9.
  Google Scholar

Łotman, Jurij. 1983. Semiotyka filmu. Tłum. J. Faryno, T. Miczka. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  Google Scholar

Madej, Alina. 1994. Człowiek wyrazisty. „Kwartalnik Filmowy” 5.
  Google Scholar

Monroe, Marilyn. 2010. Fragments. Poems, Intimate Notes, Letters. Ed. by S. Buchtal and B. Comment. London: HarperCollins Publishers.
  Google Scholar

Morin, Edgar. 1972. Les stars. Paris: Éditions du Seuil.
  Google Scholar

Nickens, Christopher, Zeno, George. 2012. Marilyn in Fashion. The Enduring Influence of Marilyn Monroe. Philadelphia: Running Press.
  Google Scholar

Piotrowski, Grzegorz. 2007. Pre-teksty. Myśli czytelnika i widza. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Piotrowski, Grzegorz, Szymański, Karol. 2011. Jak Pani nie wstyd (tak śpiewać)! Spektakl piosenki Anny Prucnal. W: Potkański, Jan, Pruszczyński, Robert (red.). Spojrzenie – spektakl – wstyd. Warszawa: Elipsa.
  Google Scholar

Skrzypczak, Piotr. 2002. Od pantomimy do Metody. Uwagi o ewolucji warsztatu aktora filmowego. „Kwartalnik Filmowy” 37-38.
  Google Scholar

Spoto, Donald. 1997. Marilyn Monroe. Biografia. Tłum. M. Cendrowska. Warszawa: Prima.
  Google Scholar

Stachówna, Grażyna. 1986. Aktor filmowy i czas. „Iluzjon. Kwartalnik Filmoteki Polskiej” 3.
  Google Scholar

Stern, Bert, Monroe, Marilyn. 1982. The Complete Last Sitting. 2568 Photographien. München: Schirmer/Mosel.
  Google Scholar

Stern, Bert, Monroe, Marilyn. 1993. The Last Sitting. 101 Selected Photographs. Introduced by D. Dreier. London: Schirmer Art Books.
  Google Scholar

Tabęcki, Jacek. 1985. Marilyn Monroe: ja im pokażę. „Iluzjon. Kwartalnik Filmoteki Polskiej” 3.
  Google Scholar

Thompson, Dawid. 1978. Spojrzenie na twarz aktora. Tłum. A. Bogobowicz. „Film na Świecie” 12.
  Google Scholar

Wills, David, Schmidt, Stephen. 2011. Metamorfozy Marilyn Monroe. Tłum. D. Żukowski. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Wolfe, Donald H. 2007. The Assassination of Marilyn Monroe. London: Sphere.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Piotrowski, G. i Szymański, K. (2013) „Marilyn Monroe 1962”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 36–58. doi: 10.36744/kf.2682.

Autorzy

Grzegorz Piotrowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego i wy­kładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku; opu­blikował m.in. monografię Fortepian ze Sławska. Muzyka w prozie fabularnej Jarosława Iwaszkie­wicza (2010).


Autorzy

Karol Szymański 

Uniwersytet Gdański Polska

Absolwent historii na Kato­lickim Uniwersytecie Lubelskim i finansów na Uniwersytecie Gdańskim. Zajmuje się pisaniem o filmie i krytyką artystyczną (artykuły w pracy zbiorowej Spojrzenie - spektakl - wstyd, 2011 oraz m.in. w „Studiach Filmoznawczych”, „Biuletynie Historii Sztuki”, „Odrze”, „Ruchu Muzycznym”, „Więzi”, „Przeglądzie Papierniczym”). Pasjonat Czechosłowackiej Nowej Fali i polskiej szkoły plakatu filmowego.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Grzegorz Piotrowski, Karol Szymański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora