Radosne związki formy i treści („Chłopcy na piasku” Wakefielda Poole’a)

Grzegorz Piotrowski

peter_kilbourn@op.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6488-2661

Abstrakt

Opozycja treści i formy jest jednym z fundamentów (i złudzeń) klasycznej estetyki. Pojęcia te nie tylko funkcjonują jako przeciwieństwa i korelaty, ale bywają też „wymazywane” – jak w filmowej pornografii, czyli kinie mechanicznie replikowanej formy, kinie bez treści lub z treścią schematyczną i pretekstową. W historii filmu porno szczególne miejsce zajmują jednak Chłopcy na piasku Wakefielda Poole’a (1971). Film ten neguje formalne schematy pornografii, które reżyser zastępuje formą autorską, odsyłającą do tradycji modernizmu i sztuki gejowskiej oraz dialogującą z różnymi nurtami kina. Dzięki specyficznej organizacji czasu, lirycznej tonacji i wizualnej jednolitości Chłopcy… są więc filmem formy, ale à rebours; forma ta generuje treść. Dzieło Poole’a ma bowiem wymowę emancypacyjną i transgresyjną. Jego wartość artystyczna polega zaś na tym, że cielesność i seksualność są przepisywane na autorski język filmowy, metaforyzowane i kontekstualizowane w polu skojarzeń kulturowych.


Słowa kluczowe:

Wakefield Poole, pornografia, kino gejowskie

Bersani, L. (1984). Sexuality and Aesthetics. October. Art, Theory, Criticism, Politics, (28), ss. 27-42. https://doi.org/10.2307/778462
  Google Scholar

Bersani, L. (2018). Receptive Bodies. Chicago – London: The University of Chicago Press.
  Google Scholar

Blumenthal, R. (1973, 21 stycznia). Porno Chic. The New York Times Magazine, ss. 28-34.
  Google Scholar

Brelet, G. (1949). Le temps musical. Essai d’une esthétique nouvelle de la musique. Paris: Presses Universitaires de France.
  Google Scholar

Carmack, K. (2019). PaJaMa. W: J. Earnest (red.), The Young and Evil: Queer Modernism in New York, 1930-1955 (ss. 141-142). New York: David Zwirner Books.
  Google Scholar

Clarke, K. (2011). Porn from Andy Warhol to X-Tube. Berlin: Bruno Gmünder Verlag.
  Google Scholar

Deleuze, G. (2008). Kino (tłum. J. Margański). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Escoffier, J. (2009). Bigger than Life: The History of Gay Porn Cinema from Beefcake to Hardcore. Philadelphia: Running Press Book Publishers.
  Google Scholar

Haas, S. (red.). (2011). George Platt Lynes. The Male Nudes, New York: Rizzoli.
  Google Scholar

Hanslick, E. (2017). O pięknie muzycznym. Przyczynek do rewizji estetyki sztuki dźwięków (tłum. J. Giel). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar

Leddick, D. (1998). The Male Nude. Köln: Taschen.
  Google Scholar

Marcus, S. (1966). The Other Victorians: A Study of Sexuality and Pornography in Mid-Nineteenth-Century England. New York: Basic Books.
  Google Scholar

McCool, K. (2011). A Pornographic Avant-Garde: „Boys in the Sand”, „LA Plays Itself”, and the Construction of a Gay Masculinity. Philadelphia: Temple University. http://dx.doi.org/10.34944/dspace/409
  Google Scholar

Pappas, P. (1977). Wakefield Poole Discusses His Films with Peter Pappas. Gaysweek, (33), ss. 15-17, 24.
  Google Scholar

Patton, C. (2014). „L.A. Plays Itself”/„Boys in the Sand”: A Queer Film Classic. Vancouver: Arsenal Pulp Press.
  Google Scholar

Platon (1984). Uczta. Eutyfron. Obrona Sokratesa. Kriton. Fedon (tłum. W. Witwicki, wyd. 3). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Poole, W. (2000). Dirty Poole: The Autobiography of a Gay Porn Pioneer. Los Angeles: Alyson Books.
  Google Scholar

Ritz, G. (2002). Między histerią a masochizmem: utopijne koncepcje ciała mężczyzny (tłum. K. Krzemieniowa). W: H. Gosk (red.), Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX wieku (ss. 147-156). Izabelin: Świat Literacki.
  Google Scholar

Taruskin, R. (2010). Music in the Early Twentieth Century. Oxford – New York: Oxford University Press.
  Google Scholar

Tatarkiewicz, W. (1982). Dzieje sześciu pojęć. Sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne (wyd. 3). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Williams, L. (2013). Seks na ekranie (tłum. M. Wojtyna). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Yung-Ching Chang, J. (2015). The Pornoethnography of „Boys in the Sand”: Fetishisms of Race and Class in the 1970s Gay Fire Island Pines. Women’s Studies Quarterly, (3-4), ss. 101-115.
  Google Scholar

Zannier, I. (2008). L’archeologica, casta fotografia di von Gloeden. Archaeology, von Gloeden’s Chaste Photography. W: I. Zannier (red.), Wilhelm von Gloeden. Fotografie.Nudi, paesaggi, scene di genere (ss. 9-19). Firenze: Alinari 24 Ore.
  Google Scholar

Ziplow, S. (1977). The Film Maker’s Guide to Pornography. New York: Drake Publishers.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-11-16

Cited By / Share

Piotrowski, G. (2021) „Radosne związki formy i treści («Chłopcy na piasku» Wakefielda Poole’a)”, Kwartalnik Filmowy, (115), s. 151–162. doi: 10.36744/kf.851.

Autorzy

Grzegorz Piotrowski 
peter_kilbourn@op.pl
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0001-6488-2661

Dr hab. nauk o sztuce, profesor Uniwersytetu Gdańskiego, dyrektor Instytutu Badań nad Kulturą. Jest także wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku i Collegium Civitas w Warszawie. Ostatnio opublikował książkę Syndrom Pogorelicia. Muzyka – opera – performatywność (2020).



Statystyki

Abstract views: 270
PDF downloads: 132


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Grzegorz Piotrowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.