Transnarodowa, czyli wszędzie Obca? Syndrom aktorstwa filmowego Anny Prucnal

Grzegorz Piotrowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Karol Szymański


Uniwersytet Gdański (Polska)

Abstrakt

Związki – życiowe i zawodowe – z Polską, Niemcami i Francją oraz estetyczne konteksty i artystyczne środowiska kolejnych miejsc kariery ukształtowały aktorstwo filmowe Anny Prucnal jako fenomen, w którym nad czytelnymi źródłami lokalnymi i pierwiastkami narodowymi nadbudowuje się niesprowadzalne do nich Inne-Ponad. Dzięki temu Prucnal w filmach Felliniego, Makavejeva, Deville’a, Wajdy, Vadima czy Amalrica z jednej strony funkcjonuje jako fascynująca i drażniąca Obca, z drugiej zaś, przekraczając to, co lokalne, może być z powodzeniem zasymilowana przez kino międzynarodowe (co paradoksalnie obróciło się przeciw aktorce, gdy po 1989 r. podjęła próbę powrotu do tego, co lokalne – kina polskiego). Autorzy dokonują opisu środków wyrazu w filmowych rolach Prucnal, analizują jej swoisty i „przesadny” sposób bycia na ekranie, zastanawiając się, na ile jest ona „ciałem obcym”, a na ile wnosi niepowtarzalną – transgresyjną, dysonansową, konfuzyjną – „wartość dodaną”. Celem artykułu jest określenie „syndromu aktorskiego Prucnal” oraz interpretacja kształtujących go sił (przez odniesienie m.in. do opery, estetyki Felsensteina i Brechta, Studenckiego Teatru Satyryków, awangardy teatralnej Awinionu, kontrkultury i kampu, lewackości) przede wszystkim z perspektywy strategii reinterpretacji znaków kultur narodowych oraz napięć między tym, co lokalne, transnarodowe, międzynarodowe.


Słowa kluczowe:

Anna Prucnal, Inny, obcy, obca

Aslan, O. Aktor XX wieku. Ewolucja techniki. Zagadnienia etyki, przeł. M.O. Bieńka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1978.
  Google Scholar

Barthes, R. Trzeci sens. Poszukiwania na podstawie kilku fotogramów z filmów S.N. Eisensteina, tłum. R. Wyborski, „Kino” 1971, nr 11, s. 37–41.
  Google Scholar

Brossard, P. Szkic do portretu aktora, tłum. E. Niewczas, „Kino” 1980, nr 9, s. 19–24.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, E. Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008.
  Google Scholar

Font, D. Masculin/feminin. Notes on the modern actor’s body, http://www.iua.upf.es/formats/formats3/fon_a.htm [dostęp: 23.07.2015].
  Google Scholar

Higson, A. Film acting and independent cinema, [w:] Movie acting. The film reader, ed. by P. Robertson Wojcik, Routledge, New York 2004, s. 145–164.
  Google Scholar

Kracauer, S. Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przekład W. Wertenstein, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.
  Google Scholar

Łotman, J. Semiotyka filmu, tłum. J. Faryno, T. Miczka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983.
  Google Scholar

Madej, A. Człowiek wyrazisty, „Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 5, s. 46–62.
  Google Scholar

Piotrowski, G. „Ma dissidence”. Sztuka piosenki Anny Prucnal, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91, s. 170–180.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.2293   Google Scholar

Piotrowski, G., K. Szymański, Jak Pani nie wstyd (tak śpiewać)! Spektakl piosenki Anny Prucnal, [w:] Spojrzenie – spektakl – wstyd, red. naukowa J. Potkański, R. Pruszczyński, Elipsa, Warszawa 2011, s. 108–124.
  Google Scholar

Robertson Wojcik, P. General introduction, [w:] Movie acting. The film reader, ed. by P. Robertson Wojcik, Routledge, New York 2004, s. 1–14.
  Google Scholar

Schechner, R. Performatyka, wstęp, przekład T. Kubikowski, red. przekładu M. Rochowski, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2006.
  Google Scholar

Świontek, S. Modele aktorstwa XX wieku, [w:] Aktor w kulturze współczesnej. Studia, pod red. E. Udalskiej, Fundacja Astronomii Polskiej, Warszawa 1994, s. 9–22.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Piotrowski, G. i Szymański, K. (2016) „Transnarodowa, czyli wszędzie Obca? Syndrom aktorstwa filmowego Anny Prucnal”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 108–124. doi: 10.36744/kf.2170.

Autorzy

Grzegorz Piotrowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Doktor muzykologii; adiunkt kulturoznawstwa na Uniwersytecie Gdańskim i wykła­dowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Specjalizuje się w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, teorii i praktyce muzyki popularnej oraz jazzu, szkle Huty Niemen, ak­torstwie filmowym i sztuce gejowskiej.


Autorzy

Karol Szymański 

Uniwersytet Gdański Polska

Absolwent historii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz rachunkowości i finansów na Uniwersytecie Gdańskim. Obecnie zajmuje się finan­sami i administracją projektów unijnych oraz grantów naukowych. Publikował w tomach zbiorowych oraz m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Rocznikach Humanistycz­nych”, „Biuletynie Historii Sztuki”, „Studiach Filmoznawczych”, „Odrze” i „Przeglądzie Papierniczym”.

 



Statystyki

Abstract views: 52
PDF downloads: 35


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Grzegorz Piotrowski, Karol Szymański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.