Transnational and Therefore a Stranger? The Syndrome of Anna Prucnal’s Film Acting
Grzegorz Piotrowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniversity of Gdańsk (Poland)
Karol Szymański
University of Gdańsk (Poland)
Abstract
Relationships – life and professional – with Poland, Germany and France, and aesthetic contexts and artistic communities of the places where she worked, shaped Anna Prucnal’s film acting as a phenomenon in which the readable sources of local and national elements are obscured by the irreducible Other-Different. Thanks to that Prucnal in films be Fellini, Makavejev, Deville, Wajda, Vadim or Amalric functions on the one hand as the fascinating, disturbing Other, and on the other hand by transcending the local, she might be easily assimilated by international cinema (which paradoxically turned against the actress, when after 1989, she tried to return to the local, that is Polish cinema). The authors describe the means of expression in Prucnal’s roles, they analyse her characteristic, “excessive” presence on the screen. They ponder to what extend is she a “foreign body” and to what extend is she a unique, transgressive, dissonant, confusing “added value”. The aim of the article is the definition of “Prucnal’s acting syndrome” and the interpretation of the forces that shaped it (by reference to opera, the aesthetics of Brecht and Felsenstein, Student Satirical Theatre, Avignon avant-garde theatre, counter-culture and camp, and left wing views), above all from the perspective of the strategy of reinterpretation of symbols of national cultures and tensions between what is local, transnational and international.
Keywords:
Anna Prucnal, Other, strangerReferences
Aslan, O. Aktor XX wieku. Ewolucja techniki. Zagadnienia etyki, przeł. M.O. Bieńka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1978.
Google Scholar
Barthes, R. Trzeci sens. Poszukiwania na podstawie kilku fotogramów z filmów S.N. Eisensteina, tłum. R. Wyborski, „Kino” 1971, nr 11, s. 37–41.
Google Scholar
Brossard, P. Szkic do portretu aktora, tłum. E. Niewczas, „Kino” 1980, nr 9, s. 19–24.
Google Scholar
Fischer-Lichte, E. Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008.
Google Scholar
Font, D. Masculin/feminin. Notes on the modern actor’s body, http://www.iua.upf.es/formats/formats3/fon_a.htm [dostęp: 23.07.2015].
Google Scholar
Higson, A. Film acting and independent cinema, [w:] Movie acting. The film reader, ed. by P. Robertson Wojcik, Routledge, New York 2004, s. 145–164.
Google Scholar
Kracauer, S. Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przekład W. Wertenstein, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.
Google Scholar
Łotman, J. Semiotyka filmu, tłum. J. Faryno, T. Miczka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983.
Google Scholar
Madej, A. Człowiek wyrazisty, „Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 5, s. 46–62.
Google Scholar
Piotrowski, G. „Ma dissidence”. Sztuka piosenki Anny Prucnal, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91, s. 170–180.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.2293
Google Scholar
Piotrowski, G., K. Szymański, Jak Pani nie wstyd (tak śpiewać)! Spektakl piosenki Anny Prucnal, [w:] Spojrzenie – spektakl – wstyd, red. naukowa J. Potkański, R. Pruszczyński, Elipsa, Warszawa 2011, s. 108–124.
Google Scholar
Robertson Wojcik, P. General introduction, [w:] Movie acting. The film reader, ed. by P. Robertson Wojcik, Routledge, New York 2004, s. 1–14.
Google Scholar
Schechner, R. Performatyka, wstęp, przekład T. Kubikowski, red. przekładu M. Rochowski, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2006.
Google Scholar
Świontek, S. Modele aktorstwa XX wieku, [w:] Aktor w kulturze współczesnej. Studia, pod red. E. Udalskiej, Fundacja Astronomii Polskiej, Warszawa 1994, s. 9–22.
Google Scholar
Authors
Grzegorz Piotrowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Gdańsk Poland
Doktor muzykologii; adiunkt kulturoznawstwa na Uniwersytecie Gdańskim i wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Specjalizuje się w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, teorii i praktyce muzyki popularnej oraz jazzu, szkle Huty Niemen, aktorstwie filmowym i sztuce gejowskiej.
Authors
Karol SzymańskiUniversity of Gdańsk Poland
Absolwent historii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz rachunkowości i finansów na Uniwersytecie Gdańskim. Obecnie zajmuje się finansami i administracją projektów unijnych oraz grantów naukowych. Publikował w tomach zbiorowych oraz m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Rocznikach Humanistycznych”, „Biuletynie Historii Sztuki”, „Studiach Filmoznawczych”, „Odrze” i „Przeglądzie Papierniczym”.
Statistics
Abstract views: 52PDF downloads: 35
License
Copyright (c) 2016 Grzegorz Piotrowski, Karol Szymański
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Grzegorz Piotrowski, Joyful Liaisons of Form and Content (Wakefield Poole’s “Boys in the Sand”) , Kwartalnik Filmowy: No. 115 (2021): Form Film, Content Film
- Karol Szymański, Mass and Community in the Rhythm of Steps: A Counter-Analysis of Soviet and Czechoslovak Societies in Ivan Balaďa’s Films “Metrum” and “The Forest” , Kwartalnik Filmowy: No. 123 (2023): Pace and Rhythm
- Karol Szymański, The Absent Present: Attempts to Returns to the Screen of the Duo Jiří Voskovec and Jan Werich After 1945 , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs
- Karol Szymański, Psychological Ballet in a Specific Configuration of Power: On the Polish Reception of the “Carriage to Vienna” by Karel Kachyňa , Kwartalnik Filmowy: No. 101-102 (2018): European Cinema of 21st Century
- Karol Szymański, Tarkovsky and Proust: “The Mirror” and “In Search of Lost Time” – “Something Else” but “One and the Same” , Kwartalnik Filmowy: No. 86 (2014): Dimensions of Time
- Grzegorz Piotrowski, The Beacon of Child’s Imagination , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics
- Grzegorz Piotrowski, Juraj Herz’s Method for Styling Reality: The Case of “Morgiana” , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics
- Grzegorz Piotrowski, “Ma dissidence”: Anna Prucnal’s Art of Song , Kwartalnik Filmowy: No. 91 (2015): Film Between Pop Music and Pop Culture