Film czechosłowacki odnaleziony
Abstrakt
Szymański uważa, że edycja polskiego tłumaczenia Czechosłowackiej Nowej Fali Petera Hamesa może dać impuls do tego, by jeden z najważniejszych ruchów w historii kina światowego został nareszcie w Polsce należycie rozpoznany i oceniony. Konstrukcja monografii opiera się na analizie twórczości poszczególnych reżyserów, także tych ze starszych generacji, tworzących tzw. Pierwszą Falę. Historia ruchu została ukazana w całym bogactwie społecznych, politycznych, kulturowych i ekonomicznych kontekstów oraz na tle wcześniejszych i późniejszych dokonań kinematografii czechosłowackiej. Hames sprzeciwia się postrzeganiu Nowej Fali jako zjawiska będącego jedynie odbiciem prądów na Zachodzie i kładzie nacisk na narodowe tradycje oraz źródła jej rozwoju. Za cechę charakterystyczną ruchu uznaje wielość postaw twórczych, przekładającą się na niebywałą różnorodność filmów, za którą kryła się jednak fundamentalna jedność: dążenie do przywrócenia sztuce autonomii oraz antytotalitarny przekaz wolnościowy.
Słowa kluczowe:
Peter Hames, recenzja, kino czechosłowackieBibliografia
Filmy pod specjalnym nadzorem. Festiwal Kino Czeskie i Słowackie lat 60. 18-28.10.2004, red. K. J. Zarębski, J. Słodowski, Warszawa 2004.
Google Scholar
Hames Peter, Czechosłowacka Nowa Fala, tłum. J. Burzyńska, E. Ciszewska, I. Hansz, K. Chojnowski, J. Matyskieła, G. Świętochowska, Gdańsk 2009.
Google Scholar
Liehm Antonin J., Filmy pod specjalnym nadzorem. Doświadczenie czechosłowackie, tłum. A. Jagodziński, P. Krauze, T. Grabiński, „Film na Świecie” 2003, nr 404.
Google Scholar
Skwara Janusz, Nowy film czechosłowacki, Warszawa 1968.
Google Scholar
Werner Andrzej, Dekada filmu, Warszawa 1997.
Google Scholar
Autorzy
Karol Szymańskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska
Absolwent historii KUL i finansów na UG. Zawodowo związany z trójmiejskimi wydawnictwami, drukarniami i agencjami reklamowymi jako redaktor i specjalista organizacji produkcji. Zajmuje się również refleksją o filmie i krytyką artystyczną; publikował m.in. w „Odrze”, „Więzi”, „Ruchu Muzycznym”, „Biuletynie Historii Sztuki”, „Studiach Filmoznawczych”, „Rocznikach Humanistycznych”.
Statystyki
Abstract views: 29PDF downloads: 11
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Karol Szymański

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Karol Szymański, Masa i wspólnota w rytmie kroków. Kontranaliza społeczeństw radzieckiego i czechosłowackiego w filmach Ivana Balaďi „Metrum” i „Las” , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Karol Szymański, Tarkowski i Proust. „Zwierciadło” i „W poszukiwaniu straconego czasu” – „co innego”, a przecież „jedno i to samo” , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Karol Szymański, Psychologiczny balecik w konkretnym układzie sił. O polskiej recepcji „Wozu do Wiednia” Karela Kachyni , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Grzegorz Piotrowski, Karol Szymański, Transnarodowa, czyli wszędzie Obca? Syndrom aktorstwa filmowego Anny Prucnal , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Karol Szymański, Nieobecni obecni. Próby powrotu duetu Jiří Voskovec i Jan Werich na ekran po 1945 roku , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Grzegorz Piotrowski, Karol Szymański, Marilyn Monroe 1962 , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie