Film czechosłowacki odnaleziony

Karol Szymański

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)

Abstrakt

Szymański uważa, że edycja polskiego tłumaczenia Czechosłowackiej Nowej Fali Petera Hamesa może dać impuls do tego, by jeden z najważniejszych ruchów w historii kina światowego został nareszcie w Polsce należycie rozpoznany i oceniony. Konstrukcja monografii opiera się na analizie twórczości poszczególnych reżyserów, także tych ze starszych generacji, tworzących tzw. Pierwszą Falę. Historia ruchu została ukazana w całym bogactwie społecznych, politycznych, kulturowych i ekonomicznych kontekstów oraz na tle wcześniejszych i późniejszych dokonań kinematografii czechosłowackiej. Hames sprzeciwia się postrzeganiu Nowej Fali jako zjawiska będącego jedynie odbiciem prądów na Zachodzie i kładzie nacisk na narodowe tradycje oraz źródła jej rozwoju. Za cechę charakterystyczną ruchu uznaje wielość postaw twórczych, przekładającą się na niebywałą różnorodność filmów, za którą kryła się jednak fundamentalna jedność: dążenie do przywrócenia sztuce autonomii oraz antytotalitarny przekaz wolnościowy.


Słowa kluczowe:

Peter Hames, recenzja, kino czechosłowackie

Filmy pod specjalnym nadzorem. Festiwal Kino Czeskie i Słowackie lat 60. 18-28.10.2004, red. K. J. Zarębski, J. Słodowski, Warszawa 2004.
  Google Scholar

Hames Peter, Czechosłowacka Nowa Fala, tłum. J. Burzyńska, E. Ciszewska, I. Hansz, K. Chojnowski, J. Matyskieła, G. Świętochowska, Gdańsk 2009.
  Google Scholar

Liehm Antonin J., Filmy pod specjalnym nadzorem. Doświadczenie czechosłowackie, tłum. A. Jagodziński, P. Krauze, T. Grabiński, „Film na Świecie” 2003, nr 404.
  Google Scholar

Skwara Janusz, Nowy film czechosłowacki, Warszawa 1968.
  Google Scholar

Werner Andrzej, Dekada filmu, Warszawa 1997.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Szymański, K. (2011) „Film czechosłowacki odnaleziony”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 323–331. doi: 10.36744/kf.2909.

Autorzy

Karol Szymański 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska

Absolwent historii KUL i fi­nansów na UG. Zawodowo związany z trójmiej­skimi wydawnictwami, drukarniami i agencjami reklamowymi jako redaktor i specjalista organi­zacji produkcji. Zajmuje się również refleksją o filmie i krytyką artystyczną; publikował m.in. w „Odrze”, „Więzi”, „Ruchu Muzycznym”, „Biu­letynie Historii Sztuki”, „Studiach Filmoznawczych”, „Rocznikach Humanistycznych”.



Statystyki

Abstract views: 29
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Karol Szymański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.