Latarnik dziecięcej wyobraźni
Abstrakt
Artykuł dotyczy cyklicznego programu Gwiazdozbiór, który w latach 1980-1982 tworzył i prowadził w Telewizji Polskiej prof. Aleksander Jackiewicz (1915-1988), badacz i krytyk, jeden z nestorów filmoznawstwa w Polsce. Jackiewicz interpretował fenomen gwiazdorstwa filmowego, osobowości gwiazd i ich role (bohaterami jego programów byli m.in. Charles Chaplin, Greta Garbo, Marilyn Monroe). Uczony nie bał się syntetycznych ujęć historii i natury sztuki filmowej; był antropologiem kina – na ekranie interesował go człowiek w szerokim kontekście kultury i czasu.
Słowa kluczowe:
Aleksander Jackiewicz, Telewizja Polska, polskie filmoznawstwoBibliografia
Jackiewicz, A., Film jako powieść XX wieku, Warszawa 1968.
Google Scholar
Jackiewicz, A., Historia literatury w moim kinie, Warszawa 1974.
Google Scholar
Jackiewicz, A., Moja filmoteka. Literatura i teatr w filmie, Warszawa 1989.
Google Scholar
Jackiewicz, A., Niebezpieczne związki literatury i filmu, Warszawa 1971.
Google Scholar
Autorzy
Grzegorz Piotrowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska
Muzykolog, adiunkt na Uniwersytecie Gdańskim i wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Specjalizuje się w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, teorii i praktyce muzyki popularnej oraz jazzu, aktorstwie filmowym, szkle Huty Niemen, sztuce gejowskiej.
Statystyki
Abstract views: 47PDF downloads: 31
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Grzegorz Piotrowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Grzegorz Piotrowski, Radosne związki formy i treści („Chłopcy na piasku” Wakefielda Poole’a) , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Grzegorz Piotrowski, Karol Szymański, Transnarodowa, czyli wszędzie Obca? Syndrom aktorstwa filmowego Anny Prucnal , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Grzegorz Piotrowski, Juraja Herza sposób na stylizację rzeczywistości. Przypadek „Morgiany” , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Grzegorz Piotrowski, „Ma dissidence”. Sztuka piosenki Anny Prucnal , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą