The Temple of New Faith: Film Images of Building of the Palace of Culture 1952-1955

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań (Poland)

Abstract

In his article Marek Hendrykowski analyses archive materials from the period of 1952-1955 dealing with the images of building of the Warsaw Palace of Culture and Science in the context of Stalinism. The author concludes that from a controversial gift, the Palace of Culture became a relict of bygone Stalinist era, a reminder of increasingly distant decades of enslavement by the Soviet and Polish communists. Today, films filmed during erection of the building are an indispensable witness to the conceit of the system imposed by force that led to the premature announcement of its triumph. The Palace, monstrous in its vastness, is yet another monument of the history of Warsaw, a part of its landscape and is useful to its inhabitants. The seductive evil with which it will forever be associated ceased to exert its sinister influence.


Keywords:

Palace of Culture, stalinism, communism

Bogusz, Anna. Budowa Pałacu Kultury. Warszawa 1975
  Google Scholar

Eliade, Mircea. Sacrum – mit – historia. Wybór esejów. trans. Anna Tatarkiewicz. Warszawa 1970
  Google Scholar

Huml, Irena. Pałac w guście epoki. „Renowacje i Zabytki” 3 (2005)
  Google Scholar

Jazdon, Mikołaj. „Czarne filmy posiwiały. ‘Czarna seria’ polskiego dokumentu 1956-1958”. In: Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego. ed. M. Hendrykowska. Poznań 2000. 55-59.
  Google Scholar

Minorski, Jan. „Oblicze współczesnej polskiej twórczości architektonicznej”. In: O polską architekturę socrealistyczną. Materiały z krajowej partyjnej narady architektów odbytej w dniach 20-21 czerwca 1949 roku w Warszawie. Warszawa 1950
  Google Scholar

Ortega y Gasset. José. Dehumanizacja sztuki i inne eseje. Trans. Piotr Niklewicz. Warszawa 1980
  Google Scholar

Tyrmand, Leopold. Dziennik 1954. Warszawa 1989
  Google Scholar

Wolski, Tomasz. „Pałac Kultury primabalerina Warszawy”. Rozmowa Tadeusza Sobolewskiego z reżyserem. „Gazeta Wyborcza” 2.05.2012
  Google Scholar

Zwierzchowski, Piotr. Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego. Bydgoszcz 2006.
  Google Scholar


Published
2015-12-31

Cited by

Hendrykowski, M. (2015) “The Temple of New Faith: Film Images of Building of the Palace of Culture 1952-1955”, Kwartalnik Filmowy, (92), pp. 87–99. doi: 10.36744/kf.2266.

Authors

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań Poland

Historyk i teoretyk filmu, medioznawca, badacz kultury audiowizual­nej, profesor zwyczajny w Katedrze Filmu, Tele­wizji i Nowych Mediów UAM, redaktor senior czasopisma naukowego „Images”, autor mono­grafii książkowych: Film jako źródło historyczne (2000), Kanał (wspólnie z Donem Fredericksenem, 2007), Popiół i diament (2008), Komeda (2009), Eroica (2011), Film i moda (2011), An­drzej Munk (2011), Do widzenia, do jutra (2012), Morgenstern (2012), Najlepsze kasztany. Księga cytatów polskiego filmu (2013), Semiotyka rucho­mych obrazów (2014) oraz Współczesna adapta­cja filmowa (2014).



Statistics

Abstract views: 47
PDF downloads: 45


License

Copyright (c) 2015 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.