O narracji „Eroiki”. Nowa technika – nowy język

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Hendrykowski analizuje Eroikę Andrzeja Munka – jedno z najświetniejszych dokonań polskiej szkoły filmowej. Artyzm i wielkość tego filmu – zauważa autor – wynikają bezpośrednio z oryginalnej formy narracji, jaką posłużył się reżyser. W Eroice niemal wszystko było nowe, świeże, odkrywcze, a osiągnięto to również dzięki przyzwoitemu wyposażeniu technicznemu ekipy (np. sprowadzone w tamtym czasie z Zachodu dźwiękowe kamery Super Parvo i Éclair umożliwiły twórcom pełne inwencji posłużenie się nowymi sposobami oświetlenia i zastosowania dźwięku). Autor twierdzi, że odczytanie głębokiej struktury filmu i wyjście poza dotychczasowe powierzchniowe interpretacje jest możliwe dzięki rozpoznaniu specyficznego sposobu narracji, który organizuje i definiuje autorski punkt widzenia, przesądzając o wymowie całości. W swojej analizie Hendrykowski przemierza narracyjny labirynt Eroiki i opisując kolejne chwyty formalne, dociera do ukrytych pod powierzchnią znaczeń. Stwierdza przy tym, że zastosowany przez Munka modus narracji pozornie zależnej angażuje adresata i wciąga go w kuszącą, ryzykowną grę.


Słowa kluczowe:

Andrzej Munk, narracja, polska szkoła filmowa

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-12-31

Cited By / Share

Hendrykowski, M. (2010) „O narracji «Eroiki». Nowa technika – nowy język”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), s. 127–144. doi: 10.36744/kf.3023.

Autorzy

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Historyk i teoretyk filmu, założyciel poznańskiego filmoznawstwa, wykłada na Uniwersytecie im. Adama Mickiewi­cza w Poznaniu. Autor książek m.in. Słowo w filmie. Historia - teoria - interpretacja (1982), Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Autor jako problem poetyki filmu (1988), Słownik termi­nów filmowych (1994), Stanisław Różewicz (1997), Sztuka krótkiego metrażu (1998), Język ruchomych obrazów (1999), Film jako źródło his­toryczne (2000), Leksykon gatunków filmowych (2001), Nóż w wodzie (2005), Rejs (2005), An­drzej Munk (2007), Popiół i diament (2008), Mar­cel Łoziński (2008), Komeda (2009). Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Od roku 2007 stały współpracownik TVP Kultura.



Statystyki

Abstract views: 43
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.