Pierwszy polski film fabularny. „Les Martyrs de la Pologne” – „Pruska kultura” (1908)

Małgorzata Hendrykowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Marek Hendrykowski


Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Hendrykowscy opowiadają o odnalezionym przez nich we wrześniu 2000 r., w podparyskim archiwum Bois d’Arcy, filmie zatytułowanym Les Martyrs de la Pologne (w polskiej literaturze przedmiotu znanym pod tytułem Pruska kultura). Odnalezienie tego filmu każe podważyć jeden z sądów dotyczących najwcześniejszego okresu naszej kinematografii, mówiący, że pierwszym polskim filmem fabularnym jest zrealizowany w 1908 r. Antoś pierwszy raz w Warszawie. O filmie tym w 1907 roku Walter Panofsky pisał, że przedstawiał on brutalne wysiedlanie chłopów polskich przez Hakatę i ich bunt krwawo poskromiony przez pruskich żołdaków i że film kończył się apoteozą - modlącym się Polakom ukazywał się na niebie biały orzeł. Hendrykowscy podkreślają, że film ten był jedną z pierwszych prób opowiedzenia światu, za pośrednictwem ożywionej fotografii, o nieistniejącej Polsce i o Polakach uwikłanych w dramatyczną historię. Autorzy opisują składający się z 12 epizodów ośmiominutowy film ujęcie po ujęciu. Zarysowują też kontekst historyczny jego fabuły, szukają odpowiedzi na pytanie: Kto, dlaczego i dla jakiej publiczności zdecydował się zrealizować ten film? Opisują okoliczności w jakich pokazywany był w Warszawie w roku 1914, oraz z perspektywy genologicznej wpisują go w ówczesny model kina światowego poruszającego aktualne tematy społeczno-polityczne.



Słowa kluczowe:

pierwszy polski film, historia polskiego kina, wczesne kino, Bois d’Arcy

Banaszkiewicz Władysław, Witold Witczak, Historia filmu polskiego, t. I. Warszawa 1966, s. 62.
  Google Scholar

Dworecki Zbigniew, Michał Drzymała, Poznań 1979.
  Google Scholar

Hendrykowska Małgorzata, Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1896-1914, Poznań 1993.
  Google Scholar

Konfiskata kart wrzesińskich, w: Kronika miejscowa, prowincjonalna i zagraniczna. „Kurier Poznański”, 1903, nr 11 (15.I).
  Google Scholar

Konopnicka Maria, Korespondencja, t .IV, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1975.
  Google Scholar

Kulczycki John J, Strajki szkolne w zaborze pruskim 1901-1907. Walka o dwujęzyczna oświatę, Poznań 1993.
  Google Scholar

Płygawko Danuta, Echa francuskie, w: Strajk dzieci wrzesińskich z perspektywy wieków, red. S. Sierpowski, Poznań-Września 2001, s. 145, 148-149, 151.
  Google Scholar

Potocki A., Polska w Salonie Paryskim, „Ilustracja Polska”, 1902, nr 21 (z dnia 23.V), s. 485.
  Google Scholar

Sierpowski Stanisław, Echa włoskie, w: Strajk dzieci wrzesińskich z perspektywy wieków, red. S. Sierpowski, Poznań-Września 2001.
  Google Scholar

Śliwczyński Waldemar, Szymon Furmanek, „Kwartalnik Wrzesiński”, 2000, nr, 3, s. 2.
  Google Scholar

Tetter Jan, Jestem chłop historyczny, Sprawa Drzymały, Warszawa 1986.
  Google Scholar

Toeplitz Jerzy, Historia sztuki filmowej, t. I, Warszawa 1955.
  Google Scholar

Wajda Kazimierz, Wóz Drzymały, Poznań 1962.
  Google Scholar

Z kinematografów, „Kurier Warszawski”, 1914, nr 251.
  Google Scholar

Z miasta „Kurier Warszawski”, 1908, nr 128.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-12-31

Cited By / Share

Hendrykowska, M. i Hendrykowski, M. (2009) „Pierwszy polski film fabularny. „Les Martyrs de la Pologne” – «Pruska kultura» (1908)”, Kwartalnik Filmowy, (67-68), s. 212–229. doi: 10.36744/kf.3106.

Autorzy

Małgorzata Hendrykowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Historyk filmu i kultury filmowej, wykłada na UAM w Pozna­niu. Autorka książek m.in. Śladami tamtych cie­ni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895-1914 (1992), Kronika kinematografii pol­skiej 1895-1997 (1999), Smosarska (2007); La seconda guerra mondiale nel cinema polacco (2009). Od roku 2009 przewodnicząca Rady Naukowo-Programowej Filmoteki Narodowej.


Autorzy

Marek Hendrykowski 

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Historyk i teoretyk fil­mu, założyciel poznańskiego filmoznawstwa, wykłada na Uniwersytecie im. Adama Mickiewi­cza w Poznaniu. Autor książek m.in. Słowo w fil­mie. Historia-teoria-interpretacja (1982), Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Autor jako prob­lem poetyki filmu (1988), Słownik terminów filmo­wych (1994), Stanisław Różewicz (1997), Sztuka krótkiego metrażu (1998), Jezyk ruchomych obra­zów (1999), Film jako źródło historyczne (2000), Leksykon gatunków filmowych (2001), Nóż w wo­dzie (2005), Rejs (2005), Andrzej Munk (2007), Popiół i diament (2008), Marcel Łoziński (2008), Komeda (2009). Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Od roku 2007 stały współpracownik TVP Kultura.



Statystyki

Abstract views: 156
PDF downloads: 20


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Małgorzata Hendrykowska, Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.