Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Marek Hendrykowski opisuje przemiany audiowizualności od początkowych prób integracji obrazu i dźwięku podczas przełomu dźwiękowego w kinematografii końca lat 20 aż do zadomowienia się we współczesności nowych mediów tworzących nową jakość komunikacji; nowa ikonosfera i audiosfera zdecydowały o zmianach w naszym modelu percepcji. Według autora audiowizualność jest kategorią semiotyczną, antropologiczną i estetyczną odnoszącą się do dominującego w drugiej połowie XX wieku sposobu artykulacji kultury. Polega ona przede wszystkim na integracji znaków dźwiękowych i obrazowych – przechodząc różne fazy rozwoju staje się dziś faktem dokonanym, oczywistym dla współczesnej rzeczywistości.



Słowa kluczowe:

dźwięk, historia kina, audiowizualność

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-12-31

Cited By / Share

Hendrykowski, M. (2003) „Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie”, Kwartalnik Filmowy, (44), s. 18–30. doi: 10.36744/kf.3732.

Autorzy

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Historyk i teo­retyk filmu, medioznawca, badacz kultury, pro­fesor w Zakładzie Filmu i Telewizji UAM w Poznaniu. Opublikował m.in.: Film jako źródło historyczne (2000), Music and Film (red. razem z Donem Fredericksenem i Małgorzatą Hendrykowską, 2002).



Statystyki

Abstract views: 68
PDF downloads: 17


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.