Dokument – fikcja – realizm. Teoria wobec praktyki

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Autor, podejmując polemikę z niektórymi współczesnymi teoretykami filmu, broni podziału na dwa przeciwstawne rodzaje filmowe – rodzaj dokumentalny i rodzaj fikcjonalny. Zdaje sobie przy tym sprawę z tego, że obszary obu tych rodzajów zachodzą na siebie, że widz często ma do czynienia z formami hybrydycznymi, jednak podział ów uznaje za przyrodzony samemu kinu. Film faktów i film fikcji wypełniają sobą całą przestrzeń genologiczną kina, współtworząc – od początku istnienia kinematografii aż po dzień dzisiejszy – fundament i kod odbioru każdego bez wyjątku sposobu komunikowania za pośrednictwem języka ruchomych obrazów. Należy jednakże pamiętać, że oba rodzaje warunkują się nawzajem, nie mogą bez siebie istnieć; co więcej, nieustannie odnawiają swoje formuły w procesie ciągłego dialektycznego dialogu. Hendrykowski postuluje zmianę podejścia do badania związków między dokumentem a fikcją w filmie – uważa, że studia nad poetyką opisową dzieła filmowego prowadzone pod kątem występowania w nim rodzajów i gatunków filmowych powinny mieć swój odpowiednik w komplementarnych studiach z zakresu poetyki historycznej. Genologia filmu nie może poprzestawać jedynie na spojrzeniu synchronicznym, bez uwzględnienia perspektywy diachronicznej. Kino faktów i kino fikcji są pojęciami o zmiennym zakresie. W różnych okresach historycznych mogą one znaczyć co innego.  Różnorakie więzi łączące dokument i fikcję w przedstawieniach ekranowych nie opierają się na żadnej z góry zaprogramowanej doktrynie. Związek między nimi jest relacją dynamiczną, nieustannie ewoluującą. Stała jest jedynie ich biegunowa opozycja występująca w procesie komunikacji. Hendrykowski analizuje różne modele relacji między rodzajami filmowymi, oferując nowe narzędzia i pojęcia przydatne do ich badania.


Słowa kluczowe:

rodzaje filmowe, film dokumentalny, teoria filmu

Bottomore Stephen, Dreyfus and Documentary, „Sight and Sound” 1984, t. 53, nr 4.
  Google Scholar

Helman Alicja, Film faktów i film fikcji. Dialektyka postaw i poetyk twórczych, Katowice 1977.
  Google Scholar

Hendrykowska Małgorzata, Pierwszy polski tekst o kinematografie braci Lumière, „Iluzjon” 1994, nr 3-4.
  Google Scholar

Hendrykowski Marek, Kreacja i reprodukcja w sztuce filmowej, „Kino” 1975, nr 5 oraz
  Google Scholar

Jazdon Mikołaj, Kino dokumentalne Krzysztofa Kieślowskiego, Poznań 2002, s. 88-89.
  Google Scholar

Jazdon Mikołaj, Między fikcją a dokumentem. O estetyce obrazu filmowego w „Pianiście” Romana Polańskiego, wykład habilitacyjny wygłoszony 10 maja 2010 r. przed Radą Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu.
  Google Scholar

Matuszewski Bolesław, Une nouvelle source de l’Histoire, Paris 1898; przekład polski w tomie Nowe źródło historii. Ożywiona fotografia czym jest, czym być powinna. Reedycja krytyczna, oprac. i przedm. Z. Czeczot-Gawrak, Warszawa 1995, s. 47.
  Google Scholar

McGowan Todd, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, tłum. K. Mikurda, Warszawa 2008, s. 62 - 80
  Google Scholar

Morris Charles W., Signs, Language and Behaviour, New York 1946.
DOI: https://doi.org/10.1037/14607-000   Google Scholar

Przylipiak Mirosław, Poetyka kina dokumentalnego, Słupsk 2004.
  Google Scholar

Tudor Andrew, Metoda krytyczna: autorzy i gatunki, tłum. J. Mach, „Kino” 1976, nr 3, s. 31.
  Google Scholar

Tudor Andrew, Theories of Film, London 1974, s. 139.
  Google Scholar

Umiński Władysław, Z krainy czarów, „Tygodnik Ilustrowany” 1896, nr 1.
  Google Scholar

Wojciech Wiszniewski, red. M. Hendrykowski, Poznań 2006.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Hendrykowski, M. (2011) „Dokument – fikcja – realizm. Teoria wobec praktyki”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 86–108. doi: 10.36744/kf.2884.

Autorzy

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Historyk i teoretyk filmu, założyciel poznańskiego filmoznawstwa, wykłada na UAM w Poznaniu. Autor książek m.in. Słowo w filmie. Historia - teoria - interpre­tacja (1982), Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Autor jako problem poetyki filmu (1988), Słownik terminów filmowych (1994), Stanisław Różewicz (1997), Sztuka krótkiego metrażu (1998), Język ruchomych obrazów (1999), Film jako źródło historyczne (2000), Leksykon gatun­ków filmowych (2001), Nóż w wodzie (2005), Rejs (2005), Andrzej Munk (2007, w 2011 roku zostało opublikowane rozszerzone wydanie w języku an­gielskim pod tym samym tytułem), Popiół i dia­ment (2008), Marcel Łoziński (2008), Komeda (2009), Eroica (2011, wersja polska i angielska w serii Klasyka Kina). Ekspert Polskiego Insty­tutu Sztuki Filmowej. Od roku 2007 stały współ­pracownik TVP Kultura.



Statystyki

Abstract views: 138
PDF downloads: 21


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.