Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie
Marek Hendrykowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Marek Hendrykowski opisuje przemiany audiowizualności od początkowych prób integracji obrazu i dźwięku podczas przełomu dźwiękowego w kinematografii końca lat 20 aż do zadomowienia się we współczesności nowych mediów tworzących nową jakość komunikacji; nowa ikonosfera i audiosfera zdecydowały o zmianach w naszym modelu percepcji. Według autora audiowizualność jest kategorią semiotyczną, antropologiczną i estetyczną odnoszącą się do dominującego w drugiej połowie XX wieku sposobu artykulacji kultury. Polega ona przede wszystkim na integracji znaków dźwiękowych i obrazowych – przechodząc różne fazy rozwoju staje się dziś faktem dokonanym, oczywistym dla współczesnej rzeczywistości.
Słowa kluczowe:
dźwięk, historia kina, audiowizualnośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marek Hendrykowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Historyk i teoretyk filmu, medioznawca, badacz kultury, profesor w Zakładzie Filmu i Telewizji UAM w Poznaniu. Opublikował m.in.: Film jako źródło historyczne (2000), Music and Film (red. razem z Donem Fredericksenem i Małgorzatą Hendrykowską, 2002).
Statystyki
Abstract views: 68PDF downloads: 17
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Marek Hendrykowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Hendrykowski, Uniwersalizm i etnocentryzm w polskim kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Marek Hendrykowski, Ocaleni z Holocaustu. Studium z poetyki filmu dokumentalnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Marek Hendrykowski, Albert dzieckiem podszyty. O „Czerwonym baloniku” Alberta Lamorisse’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Małgorzata Hendrykowska, Marek Hendrykowski, Pierwszy polski film fabularny. „Les Martyrs de la Pologne” – „Pruska kultura” (1908) , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Marek Hendrykowski, O narracji „Eroiki”. Nowa technika – nowy język , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Marek Hendrykowski, Eksperyment w filmie i sztuce ruchomego obrazu , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Marek Hendrykowski, Tematy wędrowne jako pamięć kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Marek Hendrykowski, Poetyka „Święta” Zbigniewa Rybczyńskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marek Hendrykowski, Świątynia nowej wiary. Filmowe obrazy budowy Pałacu Kultury 1952-1955 , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marek Hendrykowski, Refleksje człowieka medialnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa