Pantomima w filmie. Inne spojrzenie
Marek Hendrykowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Tekst zrodził się z osobistej fascynacji autora złotą erą kinematografii, z podziwu dla tego wszystkiego, co w mariażu filmu i pantomimy zaowocowało mnogością kapitalnych dokonań i dzieł znanych nieraz jedynie garstce znawców, a ciągle jeszcze nie dość odkrytych przez szeroką publiczność. Autor szukając odpowiedzi pytanie: co kino zawdzięcza sztuce pantomimy? nakreśla nie tylko pewne aspekty historii pantomimy kinematograficznej, ale przede wszystkim dzieje zainteresowania tym związkiem badaczy początków kinematografii. Hendrykowski zauważa, że gest jako środek wyrazu został w przeszłości usunięty w cień przez autorów syntez historycznych. W tradycyjnych historiach kina spojrzenie „gestocentryczne” zostało niemal całkowicie wyeliminowane na rzecz osobliwego „logocentryzmu” rzekomo zapewniającemu filmowi awans artystyczny, a wraz z nim status sztuki. Ale autor przywołuje też nazwiska i prace badaczy, którzy nie akceptowali tej myślowej matrycy (lub nie do końca ją akceptowali), wprowadzając historycznofilmowe korekty (Irzykowski, Mukarovsky). Badając kulturowe konsekwencje ówczesnego spotkania pantomimy z filmem, Hendrykowski uwzględnia spojrzenie na ów fenomen z kilka różnych, komplementarnych względem siebie perspektyw: 1/ socjologicznej; 2/ komunikacyjnej; 3/ semiotycznej; 4/artystycznej; 5/ antropologicznej; 6/ estetycznej; 7/ historycznofilmowej.
Słowa kluczowe:
pantomima, Karol Irzykowski, Jan MukařovskýBibliografia
Agee James, Comedy Greatest Era, “Life”, 5 Sept. 1949, s. 74-75.
Google Scholar
Balcerzan Edward, Estetyka: czwarta gałąź semiotyki, w: E. Balcerzan, Kręgi wtajemniczenia. Czytelnik. Badacz. Tłumacz. Pisarz, Kraków 1982, s. 124-135.
Google Scholar
Irzykowski Karol, Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków 1924.
Google Scholar
Irzykowski Karol, X muza, Warszawa 1984, s. 203, 229.
Google Scholar
Méliès Georges, Les vues cinématographiques, «Annuaire général et international de la Photographie», Paris 1907.
Google Scholar
Méliès Georges, Rozmaite rodzaje obrazów kinematograficznych, tłum. I. Dembowski, „Kultura Filmowa”, 1970, nr 12.
Google Scholar
Mukařovský Jan, Próba strukturalnej analizy fenomenu aktorstwa (Chaplin w „Światłach wielkiego miasta”), tłum. J. Mayen w: J. Mukařovský, Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, wyb., red. i słowo wstępne J. Sławiński, Warszawa 1970, s. 390-391.
Google Scholar
Słonimski Antoni, Romans z Dziesiątą Muzą. Teksty filmowe z lat 1917-1976, Wstęp i red. naukowa M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Warszawa 2007.
Google Scholar
Autorzy
Marek Hendrykowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Historyk i teoretyk filmu, założyciel poznańskiego filmoznawstwa, wykłada na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor książek m.in. Słowo w filmie. Historia-teoria-interpretacja (1982), Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Autor jako problem poetyki filmu (1988), Słownik terminów filmowych (1994), Stanisław Różewicz (1997), Sztuka krótkiego metrażu (1998), Jezyk ruchomych obrazów (1999), Film jako źródło historyczne (2000), Leksykon gatunków filmowych (2001), Nóż w wodzie (2005), Rejs (2005), Andrzej Munk (2007), Popiół i diament (2008), Marcel Łoziński (2008), Komeda (2009). Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Od roku 2007 stały współpracownik TVP Kultura.
Statystyki
Abstract views: 36PDF downloads: 15
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Marek Hendrykowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Hendrykowski, Czy można wybaczyć Leni Riefenstahl? , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Marek Hendrykowski, Jak likwidowano polską szkołę filmową , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Marek Hendrykowski, Metafizyka w „Labiryncie” Jana Lenicy , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Marek Hendrykowski, Odlot za Atlantyk. Amerykański debiut Miloša Formana , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Marek Hendrykowski, Czas fraktalny. O ewolucji wyobrażeń czasu w kinie współczesnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Marek Hendrykowski, Piosenka w polskim filmie socrealistyczym , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Marek Hendrykowski, Uniwersalizm i etnocentryzm w polskim kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Marek Hendrykowski, Kino i teatr – kulturowa kolizja mediów (1895-1914) , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Marek Hendrykowski, Tematy wędrowne jako pamięć kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Marek Hendrykowski, Poetyka „Święta” Zbigniewa Rybczyńskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu