Pantomima w filmie. Inne spojrzenie

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Tekst zrodził się z osobistej fascynacji autora złotą erą kinematografii, z podziwu dla tego wszystkiego, co w mariażu filmu i pantomimy zaowocowało mnogością kapitalnych dokonań i dzieł znanych nieraz jedynie garstce znawców, a ciągle jeszcze nie dość odkrytych przez szeroką publiczność. Autor szukając odpowiedzi pytanie: co kino zawdzięcza sztuce pantomimy? nakreśla nie tylko pewne aspekty historii pantomimy kinematograficznej, ale przede wszystkim dzieje zainteresowania tym związkiem badaczy początków kinematografii. Hendrykowski zauważa, że gest jako środek wyrazu został w przeszłości usunięty w cień przez autorów syntez historycznych. W tradycyjnych historiach kina spojrzenie „gestocentryczne” zostało niemal całkowicie wyeliminowane na rzecz osobliwego „logocentryzmu” rzekomo zapewniającemu filmowi awans artystyczny, a wraz z nim status sztuki. Ale autor przywołuje też nazwiska i prace badaczy, którzy nie akceptowali tej myślowej matrycy (lub nie do końca ją akceptowali), wprowadzając historycznofilmowe korekty (Irzykowski, Mukarovsky). Badając kulturowe konsekwencje ówczesnego spotkania pantomimy z filmem, Hendrykowski uwzględnia spojrzenie na ów fenomen z kilka różnych, komplementarnych względem siebie perspektyw: 1/ socjologicznej; 2/ komunikacyjnej; 3/ semiotycznej; 4/artystycznej; 5/ antropologicznej; 6/ estetycznej; 7/ historycznofilmowej.


Słowa kluczowe:

pantomima, Karol Irzykowski, Jan Mukařovský

Agee James, Comedy Greatest Era, “Life”, 5 Sept. 1949, s. 74-75.
  Google Scholar

Balcerzan Edward, Estetyka: czwarta gałąź semiotyki, w: E. Balcerzan, Kręgi wtajemniczenia. Czytelnik. Badacz. Tłumacz. Pisarz, Kraków 1982, s. 124-135.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków 1924.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, X muza, Warszawa 1984, s. 203, 229.
  Google Scholar

Méliès Georges, Les vues cinématographiques, «Annuaire général et international de la Photographie», Paris 1907.
  Google Scholar

Méliès Georges, Rozmaite rodzaje obrazów kinematograficznych, tłum. I. Dembowski, „Kultura Filmowa”, 1970, nr 12.
  Google Scholar

Mukařovský Jan, Próba strukturalnej analizy fenomenu aktorstwa (Chaplin w „Światłach wielkiego miasta”), tłum. J. Mayen w: J. Mukařovský, Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, wyb., red. i słowo wstępne J. Sławiński, Warszawa 1970, s. 390-391.
  Google Scholar

Słonimski Antoni, Romans z Dziesiątą Muzą. Teksty filmowe z lat 1917-1976, Wstęp i red. naukowa M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-12-31

Cited By / Share

Hendrykowski, M. (2009) „Pantomima w filmie. Inne spojrzenie”, Kwartalnik Filmowy, (67-68), s. 98–113. doi: 10.36744/kf.3100.

Autorzy

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Historyk i teoretyk fil­mu, założyciel poznańskiego filmoznawstwa, wykłada na Uniwersytecie im. Adama Mickiewi­cza w Poznaniu. Autor książek m.in. Słowo w fil­mie. Historia-teoria-interpretacja (1982), Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Autor jako prob­lem poetyki filmu (1988), Słownik terminów filmo­wych (1994), Stanisław Różewicz (1997), Sztuka krótkiego metrażu (1998), Jezyk ruchomych obra­zów (1999), Film jako źródło historyczne (2000), Leksykon gatunków filmowych (2001), Nóż w wo­dzie (2005), Rejs (2005), Andrzej Munk (2007), Popiół i diament (2008), Marcel Łoziński (2008), Komeda (2009). Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Od roku 2007 stały współpracownik TVP Kultura.



Statystyki

Abstract views: 36
PDF downloads: 15


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.