Ocaleni z Holocaustu. Studium z poetyki filmu dokumentalnego

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Tekst Marka Hendrykowskiego to zwięzły i jasny przewodnik przeznaczony dla tych, którzy dopiero poznają problematykę funkcjonowania Holocaustu jako tematu kina dokumentalnego. Autor przedstawia analizę siedmiu wyjątkowych dzieł zrealizowanych w latach 1993-2008, koncentrując się przede wszystkim na ich zróżnicowaniu pod względem użytej poetyki. Hendrykowski gromadzi i zestawia przykłady z dokumentalnej produkcji filmowej tego czasu, by ukazać strukturę przekazu ujawniającą się w narracji, w konkretnych ujęciach i figurach stylistycznych, w sposobie wykorzystania światła, w kadrowaniu i montażu, a także w kolektywnych odczuciach i emocjach generowanych przez owe filmy. Autor bada podstawowe różnice i fundamentalne sprzeczności istniejące między dwoma sposobami myślenia o manipulacji w języku ruchomych obrazów. Różnice te z kolei decydują o użyciu (bądź nad-użyciu) różnego rodzaju środków stylistycznych, wzorów kompozycyjnych i figur narracyjnych w tego rodzaju dokumentach i w kinie w ogóle. Tekst Marka Hendrykowskiego ma na celu rewizję metodologiczną tego rodzaju istotnych treści.


Słowa kluczowe:

Holokaust, poetyka, ocaleńcy

Adorno Theodor W., Wychowanie po Oświęcimiu, tłum. J. Zychowicz, „Znak” nr 285, 1978.
  Google Scholar

Ziomek Jerzy, Prawda jako problem poetyki, w: Problemy teorii literatury, Seria III, Prace z lat 1975-1984, Wrocław 1988.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Hendrykowski, M. (2011) „Ocaleni z Holocaustu. Studium z poetyki filmu dokumentalnego”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 80–99. doi: 10.36744/kf.2987.

Autorzy

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Historyk i teoretyk filmu, założyciel poznańskiego filmoznawstwa, wykłada na Uniwersytecie im. Adama Mickie­wicza w Poznaniu. Autor książek m.in. Słowo w filmie. Historia - teoria - interpretacja (1982), Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Autor jako problem poetyki filmu (1988), Słownik terminów filmowych (1994), Stanisław Różewicz (1997), Sztuka krótkiego metrażu (1998), Język ruchomych obrazów (1999), Film jako źródło historyczne (2000), Leksykon gatun­ków filmowych (2001), Nóż w wodzie (2005), Rejs (2005), Andrzej Munk (2007), Popiół i dia­ment (2008), Marcel Łoziński (2008), Komeda (2009). Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Fil­mowej. Od roku 2007 stały współpracownik TVP Kultura.



Statystyki

Abstract views: 40
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.