Ocaleni z Holocaustu. Studium z poetyki filmu dokumentalnego
Marek Hendrykowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Tekst Marka Hendrykowskiego to zwięzły i jasny przewodnik przeznaczony dla tych, którzy dopiero poznają problematykę funkcjonowania Holocaustu jako tematu kina dokumentalnego. Autor przedstawia analizę siedmiu wyjątkowych dzieł zrealizowanych w latach 1993-2008, koncentrując się przede wszystkim na ich zróżnicowaniu pod względem użytej poetyki. Hendrykowski gromadzi i zestawia przykłady z dokumentalnej produkcji filmowej tego czasu, by ukazać strukturę przekazu ujawniającą się w narracji, w konkretnych ujęciach i figurach stylistycznych, w sposobie wykorzystania światła, w kadrowaniu i montażu, a także w kolektywnych odczuciach i emocjach generowanych przez owe filmy. Autor bada podstawowe różnice i fundamentalne sprzeczności istniejące między dwoma sposobami myślenia o manipulacji w języku ruchomych obrazów. Różnice te z kolei decydują o użyciu (bądź nad-użyciu) różnego rodzaju środków stylistycznych, wzorów kompozycyjnych i figur narracyjnych w tego rodzaju dokumentach i w kinie w ogóle. Tekst Marka Hendrykowskiego ma na celu rewizję metodologiczną tego rodzaju istotnych treści.
Słowa kluczowe:
Holokaust, poetyka, ocaleńcyBibliografia
Adorno Theodor W., Wychowanie po Oświęcimiu, tłum. J. Zychowicz, „Znak” nr 285, 1978.
Google Scholar
Ziomek Jerzy, Prawda jako problem poetyki, w: Problemy teorii literatury, Seria III, Prace z lat 1975-1984, Wrocław 1988.
Google Scholar
Autorzy
Marek Hendrykowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Historyk i teoretyk filmu, założyciel poznańskiego filmoznawstwa, wykłada na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor książek m.in. Słowo w filmie. Historia - teoria - interpretacja (1982), Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Autor jako problem poetyki filmu (1988), Słownik terminów filmowych (1994), Stanisław Różewicz (1997), Sztuka krótkiego metrażu (1998), Język ruchomych obrazów (1999), Film jako źródło historyczne (2000), Leksykon gatunków filmowych (2001), Nóż w wodzie (2005), Rejs (2005), Andrzej Munk (2007), Popiół i diament (2008), Marcel Łoziński (2008), Komeda (2009). Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Od roku 2007 stały współpracownik TVP Kultura.
Statystyki
Abstract views: 149PDF downloads: 26
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Marek Hendrykowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Hendrykowski, Biografizm w kinie współczesnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)
- Marek Hendrykowski, Uśmiech Stalina, czyli jak polubić socrealizm , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Marek Hendrykowski, Refleksje człowieka medialnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa
- Marek Hendrykowski, Reymont, izmy i kino , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś