Uśmiech Stalina, czyli jak polubić socrealizm
Marek Hendrykowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Autor dokonuje precyzyjnej analizy filmu Grigorija Aleksandrowa Świat się śmieje jako arcydzieła zakamuflowanej propagandy socrealistycznej. Zastanawia się, jak tego rodzaju film, ekscentryczny, anarchistyczny, szyderczy, mógł wejść na ekrany w Związku Radzieckim, a w dodatku zyskać zgodę na tak szerokie rozpowszechnianie zagranicą, mimo pełnej oburzenia reakcji rodzimej krytyki filmowej. Pierwszą przyczynę tego sukcesu, który nastąpił pozornie na przekór oficjalnej polityce kulturalnej, autor upatruje w przychylności Stalina, dla którego był to jeden z ulubionych filmów. Nie działo się to bez przyczyny. Reżyser po mistrzowsku skorzystał z tradycji kina hollywoodzkiego i z osiągnięć europejskiej awangardy filmowej i skonfigurował je tak, by zyskały rosyjski koloryt i wyśmienicie przemawiały do jak najszerszej widowni. Dobrał zdolnych aktorów, którzy stworzyli parę wszechstronnie utalentowanych plebejskich bohaterów. Rzeczywistość przedstawiona w filmie jest idealną krainą wiecznej szczęśliwości, która nie ma nic wspólnego z realiami, ale rejestruje dążenie do upragnionego komunizmu. Mechanizmem, który napędza energię tego świata, jest muzyka, wpadająca w ucho i dynamiczna, ona sprawia, że bohaterowie stają się niepokonani i osiągają upragniony cel. Wreszcie na szczęście dla filmu ukazał się on w odpowiednim momencie historycznym, gdy projekt ideologiczny socrealizmu nie funkcjonował tak bezwzględnie. Mimo to film ten jest wykładnią zniewolenia twórczego w systemie totalitarnym.
Słowa kluczowe:
socrealizm, Grigorij Aleksandrow, kino radzieckieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marek Hendrykowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Historyk i teoretyk filmu, wykłada na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor książek m.in. Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Słownik terminów filmowych (1994).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Marek Hendrykowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Hendrykowski, Czy można wybaczyć Leni Riefenstahl? , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Marek Hendrykowski, Metafizyka w „Labiryncie” Jana Lenicy , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Marek Hendrykowski, Czas fraktalny. O ewolucji wyobrażeń czasu w kinie współczesnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Marek Hendrykowski, Jak likwidowano polską szkołę filmową , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Marek Hendrykowski, Dokument – fikcja – realizm. Teoria wobec praktyki , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Marek Hendrykowski, Odlot za Atlantyk. Amerykański debiut Miloša Formana , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Marek Hendrykowski, Piosenka w polskim filmie socrealistyczym , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Marek Hendrykowski, Kino i teatr – kulturowa kolizja mediów (1895-1914) , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Marek Hendrykowski, Uniwersalizm i etnocentryzm w polskim kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Małgorzata Hendrykowska, Marek Hendrykowski, Pierwszy polski film fabularny. „Les Martyrs de la Pologne” – „Pruska kultura” (1908) , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu