Albert dzieckiem podszyty. O „Czerwonym baloniku” Alberta Lamorisse’a

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Polska)

Abstrakt

Marek Hendrykowski poddaje analizie powszechnie znany fenomen genialnego filmu Czerwony balonik (1956). Celem eseju jest wykazanie zarówno wyjątkowej wartości, jak i wyrafinowanej prostoty oraz subtelności filmu Lamorisse’a, a także wskazanie na szczególny sposób wykorzystania w nim języka filmowego. Hendrykowski szczegółowo analizuje główne elementy i funkcje tego arcydzieła oraz jego łączność z wieloma artystycznymi, społecznymi i kulturowymi kontekstami kina i sztuki lat 50. Autor przygląda się nie tylko literackim i filozoficznym kontekstom Czerwonego balonika, ale także intrygującemu oddziaływaniu tego filmu na twórczość wielu autorów kina światowego (np. Hou Hsiao-Hsien) i polskiego (Polański, Idziak, Łoziński, Maleszka i inni).


Słowa kluczowe:

Albert Lamorisse, kino francuskie, dzieciństwo

Eberhardt, Konrad. 1962. Balon nad Francją. „Film” nr 18.
  Google Scholar

Ostrowska, Krystyna. Lamorisse: poeta ekranu. „Kino” nr 6.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Hendrykowski, M. (2013) „Albert dzieckiem podszyty. O «Czerwonym baloniku» Alberta Lamorisse’a”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 182–192. doi: 10.36744/kf.2777.

Autorzy

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Polska

Historyk i teoretyk filmu, założyciel poznańskiego filmoznawstwa, wykłada na UAM w Poznaniu. Autor książek m.in. Słowo w filmie. Historia - teoria - interpre­tacja (1982), Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Autor jako problem poetyki filmu (1988), Słownik terminów filmowych (1994), Stanisław Różewicz (1997), Sztuka krótkiego metrażu (1998), Język ruchomych obrazów (1999), Film jako źródło historyczne (2000), Leksykon gatun­ków filmowych (2001), Nóż w wodzie (2005), Rejs (2005), Andrzej Munk (2007, rozszerzone wyda­nie angielskie: 2011), Popiół i diament (2008), Marcel Łoziński (2008), Komeda (2009), Eroica (2011, wersja polska i angielska w serii Klasyka Kina), Film i moda (2011), Morgenstern (2012). Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Od 2007 r. stały współpracownik TVP Kultura.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.