Albert dzieckiem podszyty. O „Czerwonym baloniku” Alberta Lamorisse’a
Abstrakt
Marek Hendrykowski poddaje analizie powszechnie znany fenomen genialnego filmu Czerwony balonik (1956). Celem eseju jest wykazanie zarówno wyjątkowej wartości, jak i wyrafinowanej prostoty oraz subtelności filmu Lamorisse’a, a także wskazanie na szczególny sposób wykorzystania w nim języka filmowego. Hendrykowski szczegółowo analizuje główne elementy i funkcje tego arcydzieła oraz jego łączność z wieloma artystycznymi, społecznymi i kulturowymi kontekstami kina i sztuki lat 50. Autor przygląda się nie tylko literackim i filozoficznym kontekstom Czerwonego balonika, ale także intrygującemu oddziaływaniu tego filmu na twórczość wielu autorów kina światowego (np. Hou Hsiao-Hsien) i polskiego (Polański, Idziak, Łoziński, Maleszka i inni).
Słowa kluczowe:
Albert Lamorisse, kino francuskie, dzieciństwoBibliografia
Eberhardt, Konrad. 1962. Balon nad Francją. „Film” nr 18.
Google Scholar
Ostrowska, Krystyna. Lamorisse: poeta ekranu. „Kino” nr 6.
Google Scholar
Autorzy
Marek Hendrykowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Polska
Historyk i teoretyk filmu, założyciel poznańskiego filmoznawstwa, wykłada na UAM w Poznaniu. Autor książek m.in. Słowo w filmie. Historia - teoria - interpretacja (1982), Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Autor jako problem poetyki filmu (1988), Słownik terminów filmowych (1994), Stanisław Różewicz (1997), Sztuka krótkiego metrażu (1998), Język ruchomych obrazów (1999), Film jako źródło historyczne (2000), Leksykon gatunków filmowych (2001), Nóż w wodzie (2005), Rejs (2005), Andrzej Munk (2007, rozszerzone wydanie angielskie: 2011), Popiół i diament (2008), Marcel Łoziński (2008), Komeda (2009), Eroica (2011, wersja polska i angielska w serii Klasyka Kina), Film i moda (2011), Morgenstern (2012). Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Od 2007 r. stały współpracownik TVP Kultura.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Marek Hendrykowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Hendrykowski, Czy można wybaczyć Leni Riefenstahl? , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Marek Hendrykowski, Jak likwidowano polską szkołę filmową , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Marek Hendrykowski, Metafizyka w „Labiryncie” Jana Lenicy , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Marek Hendrykowski, Odlot za Atlantyk. Amerykański debiut Miloša Formana , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Marek Hendrykowski, Uniwersalizm i etnocentryzm w polskim kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Marek Hendrykowski, Kino i teatr – kulturowa kolizja mediów (1895-1914) , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Marek Hendrykowski, Czas fraktalny. O ewolucji wyobrażeń czasu w kinie współczesnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Marek Hendrykowski, Tematy wędrowne jako pamięć kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Marek Hendrykowski, Piosenka w polskim filmie socrealistyczym , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Marek Hendrykowski, Poetyka „Święta” Zbigniewa Rybczyńskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu