On Melancholy of a Celebration
Abstract
In her reflections on the melancholy dimension of celebration, the author analyses four films: The Hours (2002) by Stephen Daldry, Margot at the Wedding (2007) by Noah Baumbach, Rachel Getting Married (2008) by Jonathan Demme and Melancholia (2011) by Lars von Trier. In each of these productions, Korczarowska clearly identifies the melan- choly character of the plot and features of the main characters. The analytical parts of the text, also referring to the iconographic layer of these films, allow the author to conclude that, although celebration needs a happy mood, and in essence it has to unite the community, and let individuals and groups - using rituals - “pass” safely from the ordinary duration of time to sacred time, it is during the celebration that melancholy manifests itself with a destructive force. This is probably because, during a birthday party, wedding fete or a solemn family dinner, we unexpectedly realize that something has passed away from us once and for all.
Keywords:
Stephen Daldry, Jonathan Demme, Noah Baumbach, Lars von TrierReferences
Barthes, Roland. Mitologie, tłum. A. Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2000.
Google Scholar
Butler, Judith. Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2008.
Google Scholar
Dybel, Paweł. „Przemijalność piękna i melancholia Freuda”, Teksty Drugie 3 (1999).
Google Scholar
Guardini, Romano. O sensie melancholii, tłum. B. Grunwald-Hajdasz. Poznań: Wydawnictwo „W drodze”, 2009.
Google Scholar
Izdebska, Agnieszka. „Nieznośna lekkość przyjęć, czyli o różnych wcieleniach pani Dalloway”. Zagadnienia Rodzajów Literackich LIX (3) (2016).
Google Scholar
Kristeva, Julia. Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. M. P. Markowski, R. Ryziński. Kraków: Universitas, 2007.
Google Scholar
Mizielińska, Joanna. Ciało, płeć, seksualność. Od feminizmu do teorii queer. Kraków: Universitas, 2006.
Google Scholar
Myerhoff, Barbara G. „Śmierć we właściwym czasie: konstrukcja „ja” i konstrukcja kultury w dramacie rytualnym”. In Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego. ed. J. J. MacAloon. Warszawa: Dromena, 2009.
Google Scholar
Shapiro, Steven. “’Melancholia’, or The Romantic Anti-Sublime”. Sequence 1 (1) (2012).
DOI: https://doi.org/10.20919/sequence1.1(2012)
Google Scholar
Starobiński, Jean. Atrament melancholii, tłum. K. Belaid. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2017.
Google Scholar
Authors
Natasza Korczarowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland
Dr hab., adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w historii filmu polskiego. Opublikowała książki: Ojczyzny prywatne. Mitologia przestrzeni prywatności w filmach Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka (2007) oraz Inne spojrzenie (2013) - poświęconą wyobrażeniom historii w polskim filmie fabularnym po 1966 r. Autorka tekstów poświęconych kinu rodzimemu i światowemu oraz artykułów w czterech tomach serii Gefilte film. Wątki żydowskie w kinie. Od 2008 r. współpracuje z Państwowym Instytutem Sztuki Filmowej. Brała udział w projekcie edukacyjnym „Filmoteka Szkolna”. Od 2010 r. pełni funkcję opiekuna naukowego łódzkiej edycji Akademii Polskiego Filmu.
Statistics
Abstract views: 169PDF downloads: 51
License
Copyright (c) 2017 Natasza Korczarowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Natasza Korczarowska, The Abject and Historical Trauma in Andrea Arnold’s “Wuthering Heights” , Kwartalnik Filmowy: No. 114 (2021): Contamination, Dirt, Flaw
- Natasza Korczarowska, “Heritage is dead! Long live heritage!” British Cinema in the Face of a Political Crisis , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation
- Natasza Korczarowska, Kidults, Consumed Nostalgia, and American Teen Movies of the 1980s (and Their Contemporary Simulacra) , Kwartalnik Filmowy: No. 121 (2023): Cinema and Young Audience
- Natasza Korczarowska, American True Crime Streaming Shows about Serial Killers , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Natasza Korczarowska, Museum is Mourning. Alexandr Sokurov’s Architectural Elegies , Kwartalnik Filmowy: No. 109 (2020): Architectural Space in Film
- Natasza Korczarowska, The “Significant Shot” and Its Functions in the Popular Variant of Puzzle Films , Kwartalnik Filmowy: No. 118 (2022): One Take
- Natasza Korczarowska, Defending Kolski , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Natasza Korczarowska, Body Doubles and Trauma: The Figure of the Doppelgänger in the Science Fiction Genre , Kwartalnik Filmowy: No. 126 (2024): Fantasy and Phantasm
- Natasza Korczarowska, Heroic Men and Absent Women , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Natasza Korczarowska, Memory in Cinema/Memory after Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 125 (2024): Cinema as a Memory Machine