On Melancholy of a Celebration

Natasza Korczarowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz (Poland)

Abstract

In her reflections on the melancholy dimension of celebration, the author analyses four films: The Hours (2002) by Stephen Daldry, Margot at the Wedding (2007) by Noah Baumbach, Rachel Getting Married (2008) by Jonathan Demme and Melancholia (2011) by Lars von Trier. In each of these productions, Korczarowska clearly identifies the melan- choly character of the plot and features of the main characters. The analytical parts of the text, also referring to the iconographic layer of these films, allow the author to conclude that, although celebration needs a happy mood, and in essence it has to unite the commu­nity, and let individuals and groups - using rituals - “pass” safely from the ordinary du­ration of time to sacred time, it is during the celebration that melancholy manifests itself with a destructive force. This is probably because, during a birthday party, wedding fete or a solemn family dinner, we unexpectedly realize that something has passed away from us once and for all.


Keywords:

Stephen Daldry, Jonathan Demme, Noah Baumbach, Lars von Trier

Barthes, Roland. Mitologie, tłum. A. Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2000.
  Google Scholar

Butler, Judith. Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2008.
  Google Scholar

Dybel, Paweł. „Przemijalność piękna i melancholia Freuda”, Teksty Drugie 3 (1999).
  Google Scholar

Guardini, Romano. O sensie melancholii, tłum. B. Grunwald-Hajdasz. Poznań: Wydawnictwo „W drodze”, 2009.
  Google Scholar

Izdebska, Agnieszka. „Nieznośna lekkość przyjęć, czyli o różnych wcieleniach pani Dalloway”. Zagadnienia Rodzajów Literackich LIX (3) (2016).
  Google Scholar

Kristeva, Julia. Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. M. P. Markowski, R. Ryziński. Kraków: Universitas, 2007.
  Google Scholar

Mizielińska, Joanna. Ciało, płeć, seksualność. Od feminizmu do teorii queer. Kraków: Universitas, 2006.
  Google Scholar

Myerhoff, Barbara G. „Śmierć we właściwym czasie: konstrukcja „ja” i konstrukcja kultury w dramacie rytualnym”. In Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego. ed. J. J. MacAloon. Warszawa: Dromena, 2009.
  Google Scholar

Shapiro, Steven. “’Melancholia’, or The Romantic Anti-Sublime”. Sequence 1 (1) (2012).
DOI: https://doi.org/10.20919/sequence1.1(2012)   Google Scholar

Starobiński, Jean. Atrament melancholii, tłum. K. Belaid. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2017.
  Google Scholar


Published
2017-12-31

Cited by

Korczarowska, N. (2017) “On Melancholy of a Celebration”, Kwartalnik Filmowy, (100), pp. 185–192. doi: 10.36744/kf.1998.

Authors

Natasza Korczarowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland

Dr hab., adiunkt w Za­kładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Specjali­zuje się w historii filmu polskiego. Opublikowała książki: Ojczyzny prywatne. Mitologia przestrzeni prywatności w filmach Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka (2007) oraz Inne spojrzenie (2013) - poświęconą wyobrażeniom historii w polskim filmie fabular­nym po 1966 r. Autorka tekstów poświęconych kinu rodzimemu i światowemu oraz artykułów w czterech tomach serii Gefilte film. Wątki żydow­skie w kinie. Od 2008 r. współpracuje z Państwo­wym Instytutem Sztuki Filmowej. Brała udział w projekcie edukacyjnym „Filmoteka Szkolna”. Od 2010 r. pełni funkcję opiekuna naukowego łódzkiej edycji Akademii Polskiego Filmu.



Statistics

Abstract views: 58
PDF downloads: 32


License

Copyright (c) 2017 Natasza Korczarowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>