O melancholii święta

Natasza Korczarowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

W swych rozważaniach nad melancholijnym wymiarem świętowania autorka poddaje analizie cztery filmy: Godziny (2002) Stephena Daldry’ego, Margot jedzie na ślub (2007) Noaha Baumbacha, Rachel wychodzi za mąż (2008) Jonathana Demme’a i Melancholię (2011) Larsa von Triera. W każdej z tych produkcji Korczarowska tropi ewidentnie melancholijne nacechowanie fabuły i rysów głównych bohaterów. Partie analityczne tekstu, odnoszące się także do warstwy ikonograficznej tych filmów, pozwalają autorce na konstatację, że choć święto potrzebuje radosnego nastroju, a w swej istocie ma łączyć wspólnotę, pozwalać jednostkom i grupom – za pomocą rytuałów – „przechodzić” bezpiecznie ze zwykłego trwania czasowego do czasu sakralnego, to jednak w trakcie świętowania z destrukcyjną siłą objawia się właśnie melancholia. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że w trakcie przyjęcia urodzinowego, weselnej fety lub uroczystego rodzinnego obiadu niespodziewanie uświadamiamy sobie, że coś odeszło od nas raz na zawsze.


Słowa kluczowe:

Stephen Daldry, Jonathan Demme, Noah Baumbach, Lars von Trier

Barthes, Roland. Mitologie, tłum. A. Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2000.
  Google Scholar

Butler, Judith. Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2008.
  Google Scholar

Dybel, Paweł. „Przemijalność piękna i melancholia Freuda”, Teksty Drugie 3 (1999).
  Google Scholar

Guardini, Romano. O sensie melancholii, tłum. B. Grunwald-Hajdasz. Poznań: Wydawnictwo „W drodze”, 2009.
  Google Scholar

Izdebska, Agnieszka. „Nieznośna lekkość przyjęć, czyli o różnych wcieleniach pani Dalloway”. Zagadnienia Rodzajów Literackich LIX (3) (2016).
  Google Scholar

Kristeva, Julia. Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. M. P. Markowski, R. Ryziński. Kraków: Universitas, 2007.
  Google Scholar

Mizielińska, Joanna. Ciało, płeć, seksualność. Od feminizmu do teorii queer. Kraków: Universitas, 2006.
  Google Scholar

Myerhoff, Barbara G. „Śmierć we właściwym czasie: konstrukcja „ja” i konstrukcja kultury w dramacie rytualnym”. In Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego. ed. J. J. MacAloon. Warszawa: Dromena, 2009.
  Google Scholar

Shapiro, Steven. “’Melancholia’, or The Romantic Anti-Sublime”. Sequence 1 (1) (2012).
DOI: https://doi.org/10.20919/sequence1.1(2012)   Google Scholar

Starobiński, Jean. Atrament melancholii, tłum. K. Belaid. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2017.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-12-31

Cited By / Share

Korczarowska, N. (2017) „O melancholii święta”, Kwartalnik Filmowy, (100), s. 185–192. doi: 10.36744/kf.1998.

Autorzy

Natasza Korczarowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Dr hab., adiunkt w Za­kładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Specjali­zuje się w historii filmu polskiego. Opublikowała książki: Ojczyzny prywatne. Mitologia przestrzeni prywatności w filmach Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka (2007) oraz Inne spojrzenie (2013) - poświęconą wyobrażeniom historii w polskim filmie fabular­nym po 1966 r. Autorka tekstów poświęconych kinu rodzimemu i światowemu oraz artykułów w czterech tomach serii Gefilte film. Wątki żydow­skie w kinie. Od 2008 r. współpracuje z Państwo­wym Instytutem Sztuki Filmowej. Brała udział w projekcie edukacyjnym „Filmoteka Szkolna”. Od 2010 r. pełni funkcję opiekuna naukowego łódzkiej edycji Akademii Polskiego Filmu.



Statystyki

Abstract views: 169
PDF downloads: 51


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Natasza Korczarowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.