History Does Not Come Full Circle. In Memory of Alina Madej (1953-2019)
Andrzej Gwóźdź
gwan1@poczta.onet.plUniversity of Silesia (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4779-5942
Abstract
In Memory of Alina Madej (1953-2019)
Keywords:
Alina MadejReferences
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Authors
Andrzej Gwóźdźgwan1@poczta.onet.pl
University of Silesia Poland
https://orcid.org/0000-0002-4779-5942
Profesor zwyczajny na Uniwersytecie Śląskim, gdzie kieruje Zakładem Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach. Przez wiele lat był również pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Łódzkiego, a także profesorem gościnnym uniwersytetów w Konstancji i Szanghaju oraz wykładowcą uczelni w Holandii, Czechach, Niemczech i na Łotwie. Interesuje się głównie teorią filmu i nowych mediów oraz antropologią obrazowości. Autor monografii Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego (2011); pomysłodawca i redaktor kilkudziesięciu antologii i tomów zbiorowych z zakresu teorii mediów, historii myśli filmowej, dziejów kina na Górnym Śląsku oraz poświęconych twórcom filmowym. W ostatnich latach ukazały się m.in.: Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte (2009), Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa (2010), Kino Hanny Schygulli (2015). W latach 2005-2009 prezes Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego; w latach 2006-2014 redaktor naczelny kwartalnika „Kultura Współczesna”; inicjator i wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami (od 2015).
Statistics
Abstract views: 311PDF downloads: 201
License
Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Andrzej Gwóźdź, Towards Poland, or Images of the Silesian Uprisings and the Plebiscite in Polish Films , Kwartalnik Filmowy: No. 112 (2020): Polish Documentary, Polish Animation
- Andrzej Gwóźdź, “Come On, Just Hit Play”: Streaming as a Technocultural Practice , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Andrzej Gwóźdź, How Screens Were Becoming Books , Kwartalnik Filmowy: No. 109 (2020): Architectural Space in Film
- Andrzej Gwóźdź, Films Which Wanted to See in a Different Way: In the Bauhaus Circle , Kwartalnik Filmowy: No. 113 (2021): Film and Technology
- Andrzej Gwóźdź, Multiculturalism in GDR Films? An Attempt to Describe a Phenomenon That Might Not Have Existed , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Andrzej Gwóźdź, A Somewhat Personal Memory of Alicja Helman From the Time of Her Silesian Haven , Kwartalnik Filmowy: No. 113 (2021): Film and Technology
- Andrzej Gwóźdź, „Sąsiedzi” [„The Neighbours”] and Bydgoszcz in Film , Kwartalnik Filmowy: No. 110 (2020): Beyond Human Being
- Andrzej Gwóźdź, Memory of the GDR in Films Made by (West) German Authors in the First Decade of United Germany , Kwartalnik Filmowy: No. 125 (2024): Cinema as a Memory Machine
- Andrzej Gwóźdź, Film as an Event , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations
- Andrzej Gwóźdź, In the Spirit of Partnership: The Birth of Silesian Film Studies from the Perspective of a Witness , Kwartalnik Filmowy: No. 127 (2024): Empirical Film Studies