Zanim proklamowano socrealizm
Małgorzata Hendrykowska
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Monografia Aliny Madej Kino, władza, publiczność. Kinematografia polska w latach 1944-1949 (2002) obejmuje okres formowania się socrealizmu w Polsce. Niezwykle cenne i niepublikowane materiały źródłowe pozwalają ukazać postawy i wybory uczestników ówczesnego życia kulturalnego. Całość monografii – co podkreśla autorka recenzji – zaprzecza licznym „oczywistościom” i uogólnieniom, jakie narosły przez dziesięciolecia na temat tego okresu.
Słowa kluczowe:
Alina Madej, socrealizm, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Hendrykowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Historyk filmu, wykłada na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka książek m.in. Śladami tamtych cieni (1992), Kronika kinematografii polskiej 1895-1997 (1999).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Małgorzata Hendrykowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Hendrykowska, Marek Hendrykowski, Pierwszy polski film fabularny. „Les Martyrs de la Pologne” – „Pruska kultura” (1908) , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Małgorzata Hendrykowska, W „nowomedialnym labiryncie”, czyli jak ochronić sztukę w epoce nowych mediów , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Małgorzata Hendrykowska, Antoniego Bohdziewicza życie i sprawy , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Małgorzata Hendrykowska, Nad mapą Atlantydy , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie