W „nowomedialnym labiryncie”, czyli jak ochronić sztukę w epoce nowych mediów
Małgorzata Hendrykowska
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
W recenzji książki Elżbiety Wysockiej Wirtualne ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dzieł audiowizualnych (2013) Małgorzata Hendrykowska prezentuje kluczowe motywy i najważniejsze kwestie zawarte w tej inspirującej publikacji. Wśród tych zagadnień są m.in.: status filmu i elektronicznego dzieła sztuki, ich współczesna rekonstrukcja, tworzenie przestrzeni wystawowej, a także rozmaite dylematy dotyczące wyboru właściwych sposobów odrestaurowywania i przechowywania audiowizualnych obiektów sztuki ruchomego obrazu.
Słowa kluczowe:
Elżbieta Wysocka, nowe media, sztuka wideoBibliografia
Wysocka, Elżbieta. 2013. Wirtualne ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dzieł auiowizualnych. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Hendrykowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Historyk filmu i kultury popularnej; profesor zwyczajny w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych Mediów Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Opublikowała m.in. książki: Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895-1914 (1993), Film w Poznaniu i Wielkopolsce (wspólnie z M. Hendrykowskim, 1997), Kronika kinematografii polskiej 1895-1997 (wyd. I: 1999, wyd. II: 2011), Smosarska (2007), La seconda guerra mondiale nel cinema polacco (2009), Film polski wobec wojny i okupacji. Tematy, motywy, pytania (2011). Redagowała m.in. tomy: W cieniu braci Lumière (1995), Widziane po latach. Szkice o filmie polskim (2000), Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989 (2005). Jest autorką monografii Historia polskiego filmu dokumentalnego 1895-1944 oraz redaktorem naukowym Historii polskiego filmu dokumentalnego 1945-2014.
Statystyki
Abstract views: 66PDF downloads: 58
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Małgorzata Hendrykowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Hendrykowska, Marek Hendrykowski, Pierwszy polski film fabularny. „Les Martyrs de la Pologne” – „Pruska kultura” (1908) , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu