„Heritage is Dead! Long Live Heritage!” Kino brytyjskie w obliczu kryzysu politycznego
Abstrakt
Kryzysy polityczne prowokują do stawiania pytań o przeszłość i ufundowaną na niej tożsamość. Niepewne jutro kieruje nas ku historii, w której próbujemy znaleźć potwierdzenie naszego stabilnego (narodowego) „my”. To, kim jesteśmy, wyrasta z nostalgii za przeszłością – pod warunkiem jednak, że owa przeszłość powraca w formie narracji kompensacyjnych. Zrealizowane na Wyspach po 2016 r. dzieła potwierdzają tezę Pierre’a Sorlin, że filmy historyczne dostarczają wiedzy wyłącznie na temat okresu, w którym powstały. Manifestuje się w nich zainteresowanie tymi momentami historii, które okazały się znaczące dla losów nie tylko Wielkiej Brytanii, lecz także całej Europy. Strategie realizowane przez kino „po Brexicie” przywołują w pamięci ideologiczne spory z epoki rządów Margaret Thatcher skoncentrowane wokół heritage cinema. Ale czy międzynarodowe sukcesy brytyjskich „filmów o przeszłości” (Dunkierka, Czas mroku, Faworyta) pozwalają spojrzeć na Brexit jak na „pożyteczną katastrofę” i przywołać głoszone w okresie thatcheryzmu hasło Brytyjczycy nadchodzą (lub Up your bum)?
Słowa kluczowe:
Kino brytyjskieBibliografia
R. Braidotti, Nomadyczna tożsamość europejska w: Koniec kultury – koniec Europy. O fundamentach polityki, red. P. Gielen, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2015
Google Scholar
Ch. Bryant, The Nations of Britain, Oxford University Press, Oxford 2006
Google Scholar
R. Burgoyne, The Hollywood Historical Film, Blackwell Publishing, Malden 2008
Google Scholar
Churchill to Major. The British Prime Ministers Since 1945, red. D. Shell, Hurst Company, London 1995
Google Scholar
T. Elsaesser, Images for Sale: The “New” British Cinema w: Fires Were Started. British Cinema and Thatcherism, red. L. Freidman, Wallflower Press, London 2006
Google Scholar
J. Finch, E.M. Forster and English Place: A Literary Topography, ÅBO Akademi University Press, ÅBO 2011
Google Scholar
E.M. Forster, Howards End, Czytelnik, Warszawa 1993
DOI: https://doi.org/10.5040/9781350392182
Google Scholar
L. Friedman, Introduction w: Fires Were Started. British Cinema and Thatcherism, red. L. Freidman, Wallflower Press, London 2006
Google Scholar
A. Higson, English Heritage, English Cinema. Costume Drama Since 1980, Oxford University Press, Oxford 2003
Google Scholar
A. Higson, Film England. Culturally English Filmmaking since the 1990s, I.B. Tauris, London 2011
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755698097
Google Scholar
A. Higson, From political power to the power of the image w: The British monarchy on screen, red. M. Merck, Manchester University Press, Manchester 2016
DOI: https://doi.org/10.7765/9781526113047.00027
Google Scholar
A. Higson, Re-presenting the National Past: Nostalgia and Pastische in the Heritage Film w: Fires Were Started. British Cinema and Thatcherism, red. L. Freidman, Wallflower Press, London 2006
Google Scholar
A. Higson, The instability of the national w: British Cinema. Past and Present, red. J. Ashby i A. Higson, Routledge, London 2000
Google Scholar
C. Monk, Heritage Film Audiences. Period Films and Contemporary Audiences in the UK, Edinburgh University Press, Edinburgh 2012
DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748638246.001.0001
Google Scholar
Amy Sargeant, Selling heritage culture w: British Cinema. Past and Present, red. J. Ashby i A. Higson, Routledge, London 2000
Google Scholar
L. Quart, The Religion of the Market: Thatcherite Politics and the British Film of the 1980s w: Fires Were Started. British Cinema and Thatcherism, red. L. Freidman, Wallflower Press, London 2006
Google Scholar
S. Waters, Ktoś we mnie, Prószyński i S-ka, Warszawa 2009
Google Scholar
B. Vidal, Heritage Film. Nation, Genre and Representation, Wallflower, London 2012
Google Scholar
Autorzy
Natasza Korczarowskarozio@wp.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
http://orcid.org/0000-0003-3130-128X
Dr hab. prof. nadzw. w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w historii filmu polskiego i problematyce historiofotii. Opublikowała książki: Ojczyzny prywatne. Mitologia przestrzeni prywatności w filmach Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego i Andrzeja Kondratiuka (2007) oraz Inne spojrzenie – poświęconą wyobrażeniom historii w polskim filmie fabularnym po 1965 r. Od 2008 r. współpracuje w Polskim Instytutem Sztuki Filmowej oraz Filmoteką Narodową przy projekcie Akademia Polskiego Filmu. Od 2010 r. pełni funkcję opiekuna naukowego APF w Łodzi.
Statystyki
Abstract views: 477PDF downloads: 342
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Natasza Korczarowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Natasza Korczarowska, Abiekt i trauma historyczna w „Wichrowych Wzgórzach” Andrei Arnold , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Natasza Korczarowska, „Kidults”, skonsumowana nostalgia i amerykańskie filmy dla młodzieży z lat 80. (oraz ich współczesne symulakra) , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia
- Natasza Korczarowska, Amerykańskie seriale „true crime” o seryjnych mordercach w streamingu , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Natasza Korczarowska, Muzeum w żałobie. Architektoniczne elegie Aleksandra Sokurowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Natasza Korczarowska, Funkcje „znaczącego ujęcia” w popularnym wariancie „puzzle films” , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Natasza Korczarowska, Broniąc Kolskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Natasza Korczarowska, Podwojone ciała i trauma. Figura sobowtóra w gatunku fantastyki naukowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Natasza Korczarowska, Heroiczni mężczyźni i nieobecne kobiety , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Natasza Korczarowska, Pamięć w kinie/pamięć po kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Natasza Korczarowska, O melancholii święta , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
Podobne artykuły
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Karolina Kosińska, Smak miodu. Shelagh Delaney, Morrissey i niemożliwe sprzężenie zwrotne , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.