Tożsamość kulturowa i wizerunek diaspory w kinie brytyjskim

Krzysztof Loska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Tematem artykułu jest zmiana, jaka zaszła w kinematografii europejskiej pod koniec ubiegłego wieku, polegająca na zwrocie ku marginesom i mniejszościom etnicznym. Jak zauważają współcześni badacze (m.in. Andrew Higson), filmy brytyjskie nie przedstawiają już spójnej wizji narodu, a twórcy sugerują raczej, że tożsamość zbiorowa jest konstruowana, o czym przekonuje kino mniejszości narodowych obrazujące życie współczesnych diaspor, zwłaszcza azjatyckich. Problem społeczeństwa wielokulturowego, ukształtowanego przez kolonialną przeszłość, stał się w ostatnich latach zasadniczym wyzwaniem dla współczesnych reżyserów, o czym świadczą dzieła Stephena Frearsa, Gurinder Chadhy, Damiena O’Donnella, Metin Hüseyin i Sarah Gavron. Autorzy omawianych filmów podkreślają, że dzisiejsze terytoria przestają być zamknięte, wyraźnie odgrodzone od sąsiednich, przez co trudniej odróżnić „swoich” od „obcych”, zaś kultury narodowe nie sprawiają wrażenia homogenicznych, gdyż opierają się na przenikaniu i przepływach.


Słowa kluczowe:

kino brytyjskie, mniejszości etniczne, multikulturalizm

Arora, Anupama. Sandrine Sanos. 2011. Bhangra Blues: Melancholy, Memory, and History in Gurinder Chadha’s I’m British But… „Journal of Postcolonial Writing” vol. 47, nr 1.
  Google Scholar

Bhabha, Homi. 2010. Mimikra i ludzie. Tłum. T. Dobrogoszcz, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Chacko, Mary Ann. 2010. Bend It Like Beckham: Dribbling the Self Through a Cross-Cultural Space. „Multicultural Perspectives”, nr 12(2).
  Google Scholar

Ciecko, Anne. 1999. Representing the Spaces of Diaspora in Contemporary British Films by Women Directors. „Cinema Journal” vol. 38, nr 3.
  Google Scholar

Hall, Stuart. 2008. Tożsamość kulturowa a diaspora. Tłum. K. Majer. „Literatura na Świecie” nr 1-2.
  Google Scholar

Higson, Andrew. 2008. Ograniczona wyobraźnia kina narodowego. Tłum. T. Rutkowska. „Kwartalnik Filmowy” 62-63.
  Google Scholar

Hirsch, Marianne. 1999. Projected Memory: Holocaust Photographs in Personal and Public Fantasy. W: M. Bal, J. Crewe, L. Spitzer (red.). Acts of Memory. Hanover: University Press of New England.
  Google Scholar

Huyssen, Andreas. 2003. Diaspora and Nation: Migrations into other Parts. „New German Critique” nr 88.
  Google Scholar

Jahanara Kabir, Ananya 2004. Musical Recall: Postmemory and the Punjabi Diaspora. „Alif: Journal of Comparative Poetics” nr 24.
  Google Scholar

Klobah, Loretta Collins. 2003. Pakistani Englishness and the Containment of the Muslim Subaltern in Ayub Khan-Din's Tragi-comedy Film ‘East is East’.„South Asian Popular Culture” vol. 1, nr 2.
  Google Scholar

Leach, Jim. 2004. I'm British but…: Empire and After. W: tegoż. British Film. Cambridge: Cambridge University Press.
  Google Scholar

Reitz, Bernhard. 2003. Discovering an Identity Which Has Been Squashed: Intercultural and Intracultural Confrontations in the Plays of Winsom Pinnock and Ayub Khan-Din. „European Journal of English Studies”, vol. 7, nr 1.
  Google Scholar

Rivi, Luisa. 2007. European Cinema after 1989: Cultural Identity and Transnational Production. New York: Palgrave Macmillan.
  Google Scholar

Welsch, Wolfgang. 1999. Transculturality: The Puzzling Form of Cultures Today. W: M. Featherstone, S. Lash (red.) Spaces of Cultures: City, Nation, World, London: SAGE.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-12-31

Cited By / Share

Loska, K. (2012) „Tożsamość kulturowa i wizerunek diaspory w kinie brytyjskim”, Kwartalnik Filmowy, (80), s. 91–100. doi: 10.36744/kf.2799.

Autorzy

Krzysztof Loska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ; zajmuje się filmem japońskim i kulturą współczesną. Opubli­ kował pracę poświęconą Marshallowi McLuhanowi (Dziedzictwo McLuhana. Między nowoczesnością a ponowoczesnością /2001/), monografie Alfreda Hitchcocka (Hitchcock - autor wśród gatunków /2002/) oraz Atoma Egoyana (Tożsamość i media /2006/). Wspólnie z Andrzejem Pitrusem napisał książkę David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003). Wydał także Poetykę filmu japońskiego (2009), monografię Kenji Mizoguchi i wy­obraźnia melodramatyczna (2012) oraz zbiór tekstów Adaptacje literatury japoń­skiej (2012).



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Krzysztof Loska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>