Orientalne gwiazdy Hollywood

Krzysztof Loska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Punktem wyjścia artykułu jest hipoteza, że amerykańska kultura popularna wytworzyła na przełomie XIX i XX w. wizerunek Dalekiego Wschodu oparty na stereotypowym wyobrażeniu innych ras i narodów jako stojących niżej w rozwoju cywilizacyjnym oraz całkowicie odmiennych kulturowo. Wychodząc od charakterystyki orientalizmu w ujęciu Edwarda W. Saida, autor skupia się na produkcjach hollywoodzkich powstałych w pierwszej połowie ubiegłego stulecia, zwłaszcza tych z udziałem aktorów pochodzących z krajów azjatyckich: Sessue Hayakawy, Tsuru Aoki, Anny May Wong i Philipa Ahna. W filmach z tego okresu pojawia się obraz Orientu jako potencjalnego zagrożenia dla zachodniego porządku (symbol cielesnych pokus), ale jednocześnie źródło urzekających obrazów oraz egzotyczna sceneria dla opowieści przygodowych.


Słowa kluczowe:

Edward Said, Orient, rasa, stereotyp

Bhabha, Homi K. 2010. Tłum. T. Dobrogoszcz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Brooks, Peter. 1995. The Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James, Melodrama, and the Mode of Excess, New Haven: Yale University Press.
  Google Scholar

Browne, Nick. 1996. The Undoing of the Other Woman. Madame Butterfly in the Discourse of American Orientalism. W: The Birth of Whiteness: Race and the Emergence of U.S. Cinema, D. Bernardi (red.), New Brunswick: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Chung, Hye Seung. 2006. Hollywood Asian: Philip Ahn and the Politics of Cross-ethnic Performance. Philadelphia: Temple University Press.
  Google Scholar

Delluc, Louis. 1988. Beauty in the Cinema. W: French Film Theory and Criticism: A History/Anthology 1907-1939, tom 1, R. Abel (red.), Princeton: Princeton University Press.
  Google Scholar

Fuller, Karla Rae. 2010. Hollywood Goes Oriental: CaucAsian Performance in American Film, Detroit: Wayne State University Press.
  Google Scholar

Gandhi, Leela. 2008. Teoria postkolonialna. Tłum. J. Serwański. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  Google Scholar

Hall, Jacquelyn Dowd. 1983. The Mind That Burns in Each Body: Women, Rape and Racial Violence. W: Powers of Desire: The Politics of Sexuality, A. Snitow, C. Stansell, S. Thompson (red.), New York: Monthly Review Press.
  Google Scholar

Higashi, Sumiko. 1994. Cecil B. DeMille and American Culture: The Silent Era, Berkeley: University of California Press.
  Google Scholar

Higashi, Sumiko. 1991. Ethnicity, Class, and Gender in Film: DeMille’s The Cheat. W: Unspeakable Images: Ethnicity and the American Cinema, L. D. Friedman (red.). Urbana: University of Illinois Press.
  Google Scholar

Kirihara, Donald. 1996. The Accepted Idea Displaced. W: The Birth of Whiteness: Race and the Emergence of U.S. Cinema, D. Bernardi (red.), New Brunswick: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Liu, Cynthia W. 2000. When Dragon Ladies Die, Do they Come Back as Butterflies? Re-imagining Anna May Wong. D. Y. Hamamoto (red.). Philadelphia: Temple University Press.
  Google Scholar

Loomba, Ania. 2011. Kolonializm/Postkolonializm. Tłum. N. Bloch, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  Google Scholar

Marchetti, Gina. 1994. Romance and the Yellow Peril: Race, Sex, and Discursive Strategies in Hollywood Fiction, Berkeley: University of California Press.
  Google Scholar

Miyao, Daisuke. 2007. Sessue Hayakawa: Silent Cinema and Transnational Stardom, Durham: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822389828   Google Scholar

Moon, Krystyn R. 2005. Yellowface: Creating the Chinese in American Popular Music and Performance, 1850s-1920s, New Brunswick: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Ross, Sara. 2005. The Americanization of Tsuru Aoki: Orientalism, Melodrama, Star Image, and the New Woman, „Camera Obscura” 20 (3).
DOI: https://doi.org/10.1215/02705346-20-3_60-129   Google Scholar

Said, Edward W. 2005. Orientalizm. Tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Poznań: Zyska i S-ka.
  Google Scholar

Wang, Hanying. 2012. Portrayals of Chinese Women’s Images in Hollywood Mainstream Films — An Analysis of Four Representative Films of Different Periods, „Intercultural Communication Studies”, 21 (3).
  Google Scholar

Williams, John R. 2011. The Chinese Parrot: Technê-Pop Culture and the Oriental Detective Film, „Modernism/Modernity”, 18 (1).
DOI: https://doi.org/10.1353/mod.2011.0020   Google Scholar

Young, Robert J.C. 2012. Postkolonializm. Tłum. M. Król. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Loska, K. (2016) „Orientalne gwiazdy Hollywood”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), s. 21–34. doi: 10.36744/kf.2187.

Autorzy

Krzysztof Loska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor UJ, dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych tamże; zajmuje się filmem japońskim i kulturą współczesną; autor ponad stu publikacji naukowych, w tym jedenastu książek, m.in.: Dziedzictwo McLuhana. Między nowoczes­nością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock - autor wśród gatunków (2002), David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003, wspólnie z Andrzejem Pitrusem), Encyklopedia filmu science fiction (2004), Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana (2006), Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Nowy film japoński (2013).

 



Statystyki

Abstract views: 61
PDF downloads: 21


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Krzysztof Loska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>