Amerykański horror eko-gotycki: pomiędzy samoświadomą ekokrytyką a ekofobią

Oryginalny artykuł naukowy; materiał recenzowany; zgłoszono: 2025.05.20; zrecenzowano: 2025.07.11; przyjęto: 2025.08.05

Natasza Korczarowska

natasza.korczarowska@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3130-128X

Abstrakt

Artykuł jest polemiką z tezą Simona Estoka, wedle którego ekofobia aktywizuje postawy antyśrodowiskowe i podsyca wrogość do natury. Autorka stawia tezę, że we współczesnych amerykańskich horrorach eko-gotyckich ekofobia pracuje na rzecz „ponownego zaczarowania” natury i przywrócenia jej sprawczości. Horrory eko-gotyckie są analizowane w kontekście hipotezy ekofobii Estoka, roślinnego nawiedzenia Matthew Wynn Sivilsa i teorii abiektu Julii Kristevej. Autorka dokonuje rozróżnienia pomiędzy pojęciem eko-gotyku a pojęciem eko-horroru (a także horroru ludowego). W filmach należących do tego drugiego podgatunku natura zwraca się przeciwko ludzkości w rewanżu za degradację środowiska. W podgatunku eko-gotyku nie pojawia się wątek „zemsty” natury, a świat wegetatywny ewokuje nastrój niesamowitości i Kantowskie doświadczenie wzniosłości. Zdaniem autorki gotyk (w idiomatycznej „leśnej” wersji) stanowi fundament amerykańskiej tożsamości.


Oświadczenie o konflikcie interesów

Autorka nie zgłosiła żadnego potencjalnego konfliktu interesów.

Słowa kluczowe:

ekofobia, roślinne nawiedzenie, trauma, niesamowite

Baudrillard, J. (2011). Ameryka (tłum. R. Lis). Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
  Google Scholar

Cixous, H. (1993). Śmiech Meduzy (tłum. A. Nasiłowska). Teksty Drugie, (4-5-6), ss. 147-166.
  Google Scholar

Corstorphine, K. (2013). „The Blank Darkness Outside”: Ambrose Bierce and Wilderness Gothic at the End of the Frontier. W: A. Smith, W. Hughes (red.), Ecogothic (ss. 120-133). Manchester: Manchester University Press.
  Google Scholar

Estok, S. C. (2018). The Ecophobia Hypothesis. New York: Routledge.
  Google Scholar

Faulkner, W. (1997). Niedźwiedź (tłum. Z. Kieszys). W: W. Faulkner, Wielki las (ss. 9-95). Warszawa: Unia Wydawnicza „Verum”.
  Google Scholar

Gatta, J. (2004). Making Nature Sacred: Literature, Religion, and Environment in America from the Puritans to the Present. New York: Oxford University Press.
  Google Scholar

Hillard, T. J. (2013). From Salem Witch to Blair Witch: The Puritan Influence on American Gothic Nature. W: A. Smith, W. Hughes (red.), Ecogothic (ss. 103-119). Manchester: Manchester University Press.
  Google Scholar

Keetley, D. (2016). Introduction: Six Theses on Plant Horror; Or, Why Are Plants Horrifying?. W: D. Keetley, A. Tenga (red.), Plant Horror: Approaches to the Monstrous Vegetal in Fiction and Film (ss. 1-30). London: Palgrave Macmillan.
  Google Scholar

Krakauer, J. (2021). Wszystko za życie (tłum. R. Lisowski). Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
  Google Scholar

Kristeva, J. (2007). Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie (tłum. M. Falski). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Laist, R. (2016). Sartre and the Roots of Plant Horror. W: D. Keetley, A. Tenga (red.), Plant Horror: Approaches to the Monstrous Vegetal in Fiction and Film (ss. 163-178). London: Palgrave Macmillan.
  Google Scholar

McCarthy, C. (2009). Dziecię boże (tłum. A. Kołyszko). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Morton, T. (2007). Ecology Without Nature: Rethinking Environmental Aesthetics. Cambridge: Harvard University Press.
  Google Scholar

Morton, T. (2010). The Ecological Thought. Cambridge: Harvard University Press.
  Google Scholar

Muir, J. (1997). Nature Writings. New York: The Library of America.
  Google Scholar

Nash, R. (2001). Wilderness and the American Mind. New Haven: Yale University Press.
  Google Scholar

Parker, E. (2020). The Forest and the EcoGothic: The Deep Dark Woods in the Popular Imagination. Cham: Palgrave Macmillan.
  Google Scholar

Sivils, M. W. (2018). Vegetal Haunting: The Gothic Plant in Nineteenth-Century American Fiction. W: D. Keetley, M. W. Sivils (red.), Ecogothic in Nineteenth-Century American Literature (ss. 161-174). New York: Routledge.
  Google Scholar

Specht, R. (2013). Pojęcie wzniosłości w filozofii Kanta. Studia z Historii Filozofii, (2), ss. 167-184.
  Google Scholar

Tuan, Y.-F. (2013). Landscapes of Fear. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-09-30

Cited By / Share

Korczarowska, N. (2025) „Amerykański horror eko-gotycki: pomiędzy samoświadomą ekokrytyką a ekofobią”, Kwartalnik Filmowy, (131), s. 31–56. doi: 10.36744/kf.4475.

Autorzy

Natasza Korczarowska 
natasza.korczarowska@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0003-3130-128X

Dr hab., profesor w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w historii filmu polskiego, europejskim kinie współczesnym i problematyce historiofotii. Opublikowała książki: Ojczyzny prywatne (2007) oraz Inne spojrzenie (2013, poświęcona wyobrażeniom historii w polskim filmie fabularnym po 1965 r.). Od 2008 r. współpracuje z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej oraz Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym przy projekcie edukacyjnym Akademia Polskiego Filmu.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Natasza Korczarowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>