Smutek wiecznego życia. Filmowe wyobrażenia mitu o nieśmiertelności
Abstrakt
Pragnienie nieśmiertelności należy do najstarszych mitów ludzkości i nieodmiennie łączy się z pierwiastkiem boskim. Autor przytacza wzorcowe mity o Gilgameszu i Demofooncie, które opowiadają o nieśmiertelności nieosiągalnej dla człowieka. Dar nieśmiertelności ma też swoje drugie, złowrogie oblicze, wieczną samotność, monotonię, brak poczucia zmienności, brak szansy na rozwój. I temu właśnie poświęcone są rozważania Zwierzchowskiego. Autor postrzega w filmie i kulturze popularnej współczesną formę mitologii, przez którą przejawiają się niepokoje i lęki teraźniejszości. Pod tym kątem analizuje filmy takie jak seria Nieśmiertelny (Highlander) czy horrory wampiryczne, takie jak Nosferatu wampir Herzoga i Wywiad z wampirem Jordana. Jak pisze: Brak świadomości śmierci, ostatecznego ukojenia, okazuje się większym wyzwaniem i cierpieniem niż groza jej nadejścia. (…) Czyż można więc się dziwić, że człowiekowi łatwiej jest znaleźć sens w śmierci niż w nieśmiertelności?
Słowa kluczowe:
nieśmiertelność, Russell Mulcahy, Werner HerzogBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Zwierzchowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego Polska
Adiunkt w Katedrze Teorii Wychowania i Deontologii Nauczycielskiej w Akademii Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego. Opublikował m.in. Myślenie mityczne w pedagogice (w świetle koncepcji mitu Ernsta Cassirera) (1997) oraz Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Piotr Zwierzchowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Zwierzchowski, Co się wydarzyło w Brighton , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Piotr Zwierzchowski, Krzysztof Kornacki, Metodologiczne problemy badania kina PRL-u , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Piotr Zwierzchowski, Polityczne konteksty kina popularnego w Polsce w latach 80. , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Mariusz Guzek, Piotr Zwierzchowski, Więcej niż antologia , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski, Spektakl gościnności. „Party przy świecach” Antoniego Krauzego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Piotr Zwierzchowski, Kobieta, komunistka, filmowiec , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Piotr Zwierzchowski, Szeryf z komitetu powiatowego. O wizerunku sekretarza PZPR w kinie polskim lat 70. , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski, Dziecko i jego świat(y). O filmach Macieja Adamka , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Piotr Zwierzchowski, Przygody Franka Dolasa albo co Giuseppe robił w Warszawie , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Piotr Zwierzchowski, Mapa polskiego kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)