Smutek wiecznego życia. Filmowe wyobrażenia mitu o nieśmiertelności

Piotr Zwierzchowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego (Polska)

Abstrakt

Pragnienie nieśmiertelności należy do najstarszych mitów ludzkości i nieodmiennie łączy się z pierwiastkiem boskim. Autor przytacza wzorcowe mity o Gilgameszu i Demofooncie, które opowiadają o nieśmiertelności nieosiągalnej dla człowieka. Dar nieśmiertelności ma też swoje drugie, złowrogie oblicze, wieczną samotność, monotonię, brak poczucia zmienności, brak szansy na rozwój. I temu właśnie poświęcone są rozważania Zwierzchowskiego. Autor postrzega w filmie i kulturze popularnej współczesną formę mitologii, przez którą przejawiają się niepokoje i lęki teraźniejszości. Pod tym kątem analizuje filmy takie jak seria Nieśmiertelny (Highlander) czy horrory wampiryczne, takie jak Nosferatu wampir Herzoga i Wywiad z wampirem Jordana. Jak pisze: Brak świadomości śmierci, ostatecznego ukojenia, okazuje się większym wyzwaniem i cierpieniem niż groza jej nadejścia. (…) Czyż można więc się dziwić, że człowiekowi łatwiej jest znaleźć sens w śmierci niż w nieśmiertelności?



Słowa kluczowe:

nieśmiertelność, Russell Mulcahy, Werner Herzog

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Zwierzchowski, P. (2003) „Smutek wiecznego życia. Filmowe wyobrażenia mitu o nieśmiertelności”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 273–295. doi: 10.36744/kf.3813.

Autorzy

Piotr Zwierzchowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego Polska

Adiunkt w Kate­drze Teorii Wychowania i Deontologii Nauczy­cielskiej w Akademii Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego. Opublikował m.in. Myślenie mitycz­ne w pedagogice (w świetle koncepcji mitu Ern­sta Cassirera) (1997) oraz Zapomniani bohate­rowie. O bohaterach filmowych polskiego socre­alizmu (2000).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.