Znaczenie muzyki w filmach Carlosa Saury

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Muzyka w filmach Carlosa Saury – z równym upodobaniem wykorzystuje on klasyki muzyki poważnej, narodową muzykę hiszpańską, a także banalne przeboje muzyki popularnej. Helman twierdzi jednak, że Saurze muzyka jako taka, jako kompozycja dźwiękowa o określonych walorach artystycznych nie jest tak naprawdę potrzebna – reżyser traktuje ją raczej jako źródło generujące pewne pola semantyczne, które decydują o znaczeniu i przesłaniu jego filmów. Muzyka w filmach Saury ma stanowić skomplikowaną sieć odniesień – nie tylko pozamuzycznych, ale często też pozafilmowych – ma odwoływać się i do samej tkanki danego filmu, i do całej twórczości reżysera, i do sytuacji, w jakiej twórczość ta powstawała (brak swobody twórczej w czasach reżimu frankistowskiego, naznaczenie przeszłością hiszpańskiej wojny domowej). Autorka analizuje też cykl baletowych filmów Saury (Krwawe Gody, Carmen, Czarodziejska miłość, Tango) – pełnych transpozycji planów fikcji i realności, gry inscenizacji baletowej, rzeczywistości diegetycznej i pozadiegetycznej.



Słowa kluczowe:

Carlos Saura, kino hiszpańskie, muzyka filmowa

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-12-31

Cited By / Share

Helman, A. (2003) „Znaczenie muzyki w filmach Carlosa Saury”, Kwartalnik Filmowy, (44), s. 110–125. doi: 10.36744/kf.3738.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca, muzykolog, wy­kłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Autorka licznych książek i artykułów z dzie­dziny teorii i historii kina. Ostatnio wydała Urok zmierzchu. Filmy Luchino Viscontiego (2001).



Statystyki

Abstract views: 95
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.