Sensualizm – propozycja teoretyczna Aleksandra Kumora i Danuty Palczewskiej
Rafał Koschany
koschany@amu.edu.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9343-9885
Abstrakt
Aleksander Kumor i Danuta Palczewska w artykule Sensualizm jako podstawa badania dzieła filmowego przeprowadzają analizę filmu jako sztuki w sposób szczególny oddziałującej na zmysły widza. Rozwój filmu i nowe możliwości intensyfikacji zmysłowego odbioru w dużym stopniu wpływają na uniwersalizację języka filmowego. Komentarz do artykułu zawiera krótką rekonstrukcję zaproponowanej w 1963 r. teorii, a także próbę umieszczenia jej w ówczesnym paradygmacie strukturalno-semiotycznym. Przede wszystkim jednak Sensualizm… oceniony tu został jako wykład pionierski i w dużym stopniu zapowiadający zmiany w teorii filmu o kilka dekad późniejsze. Refleksja nad rozwojem zmysłowej teorii kina, zapoczątkowanej w latach 90. XX w. przez Vivian Sobchack, pozwala jednocześnie stwierdzić, że wczesna propozycja polskich badaczy w sposób zasadniczy różni się od współczesnych ujęć (m.in. dzisiejszy język jest naznaczony indywidualną perspektywą i doświadczeniem badacza; sensualny odbiór widza zależy od licznych uwarunkowań biologicznych, społecznych i kulturowych; wreszcie przedmiotem specjalistycznych, interdyscyplinarnych badań stają się oddzielne zmysły, w tym zmysł dotyku). (Materiał nierecenzowany).
Słowa kluczowe:
Aleksander Kumor, Danuta Palczewska, historia teorii filmu, zmysłowa teoria kinaBibliografia
Barthes, R. (1992). Problem znaczenia w filmie (tłum. M. i M. Hendrykowscy). W: A. Helman, J. Ostaszewski (red.), Film: język – rzeczywistość – osoba (ss. 17-23). Warszawa: Polskie Towarzystwo Semiotyczne.
Google Scholar
Budzik, J. (2012). Dotyk światła. O zmysłowym doznawaniu kina. Katowice: Wydawnictwo FA-art.
Google Scholar
Jagielski, S. (2023). Przerwane emancypacje. Polityka ekscesu w kinie polskim lat 1968-1981. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Koschany, R. (2017). Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
Google Scholar
Kumor, A., Palczewska, D. (1963). Sensualizm jako podstawa dzieła filmowego. Kwartalnik Filmowy, (3), ss. 35-47.
Google Scholar
Kwiatkowska, P. (2011). Somatografia. Ciało w obrazie filmowym. Kraków: Korporacja Ha!art.
Google Scholar
Stańczyk, M. (2023). Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Autorzy
Rafał Koschanykoschany@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-9343-9885
Profesor w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się w teorii interpretacji, semiotyce kultury, a także badaniach z pogranicza literaturoznawstwa i filmoznawstwa. Autor monografii Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie (2006, wyd. 2. 2016) i Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu (2017), licznych artykułów w czasopismach naukowych i rozdziałów w książkach oraz współredaktor kilku publikacji zbiorowych, m.in. Musical i historia (2023).
Statystyki
Abstract views: 27PDF downloads: 10 PDF downloads: 5
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Rafał Koschany
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Koschany, Architektura jako fabuła. O „Parasite” Bong Joon-ho , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Rafał Koschany, Zerwany film. „Crux interpretum” jako problem teorii i praktyki interpretacji (na przykładzie „Persony” Ingmara Bergmana) , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Rafał Koschany, Po co i jak interpretować filmy? Propozycja Jacques’a Aumonta , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Rafał Koschany, Genealogie polskiego filmoznawstwa: od Juliusza Kleinera do Bolesława W. Lewickiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Rafał Koschany, Fenomenologia i filmoznawstwo. Stefana Morawskiego komentarz do koncepcji Romana Ingardena , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Rafał Koschany, Fenomenologia obrazów filmowych. Wideoesej jako krytyka tematyczna i sztuka interpretacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Rafał Koschany, Sfilmować/opowiedzieć śmierć. „Grabarz” Sándora Kardosa jako film „przyliteracki” , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy