Fenomenologia i filmoznawstwo. Stefana Morawskiego komentarz do koncepcji Romana Ingardena

Materiał nierecenzowany

Rafał Koschany

koschany@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9343-9885

Abstrakt

Stefan Morawski w artykule Ingardenowska koncepcja sztuki filmowej analizuje dwie wypowiedzi wielkiego filozofia poświęcone filmowi: z 1931 i 1947 r., umieszcza je na tle ówczesnej światowej myśli filmowej i zadaje pytanie o ich oryginalność. Z jednej strony prace Ingardena w dużym stopniu pokrywają się z intuicjami innych badaczy, z drugiej – stanowią ważną część badań porównawczych (między filmem a innymi dziedzinami sztuki). Przede wszystkim jednak refleksje te odegrały ogromną rolę w rozwoju polskiej myśli filmowej oraz w próbie zastosowania założeń estetyki fenomenologicznej do badań nad ontologią dzieła filmowego i procesami jego odbioru. (Materiał nierecenzowany).


Słowa kluczowe:

Roman Ingarden, Stefan Morawski, historia teorii filmu, filmoznawstwo, fenomenologia, estetyka

Ingarden, R. (1972). Kilka uwag o sztuce filmowej. W: A. Helman (red.), Estetyka i film (ss. 201-222). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Ingarden, R. (1988). O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury (tłum. M. Turowicz). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  Google Scholar

Morawski, S. (1958). Ingardenowska koncepcja sztuki filmowej. Kwartalnik Filmowy, (4), ss. 17-32.
  Google Scholar

Morawski, S. (1984). Ukąszenia i przeciwtoksyny albo omamy i ocucenie. W: T. Porada (red.), Stefan Morawski – szkic do portretu. Materiały z okazji jubileuszu 60-lecia (ss. 13-19). Łódź: Polskie Towarzystwo Filozoficzne – Uniwersytet Łódzki – Galeria Art Forum.
  Google Scholar

Morawski, S. (2000). Kino etosu czy akcji. Kwartalnik Filmowy, (29-30), ss. 5-8.
  Google Scholar

Szahaj, A., Zeidler-Janiszewska, A. (1995). O filozofowaniu, perypetiach dzisiejszej kultury i rebus publicis. Ze Stefanem Morawskim rozmawiają Andrzej Szahaj i Anna Zeidler-Janiszewska. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Zajdel, J. (2000). Stefan Morawski o filmie i krytyce filmowej. Przegląd Kulturoznawczy, (3), ss. 599-621.
DOI: https://doi.org/10.4467/10.4467/20843860PK.21.041.14361   Google Scholar


Opublikowane
2024-07-02

Cited By / Share

Koschany, R. (2024) „Fenomenologia i filmoznawstwo. Stefana Morawskiego komentarz do koncepcji Romana Ingardena ”, Kwartalnik Filmowy, (126), s. 225–240. doi: 10.36744/kf.2622.

Autorzy

Rafał Koschany 
koschany@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-9343-9885

Profesor w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się w teorii interpretacji, semiotyce kultury, a także badaniach z pogranicza literaturoznawstwa i filmoznawstwa. Autor monografii Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie (2006, wyd. 2. 2016) i Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu (2017), licznych artykułów w czasopismach naukowych i rozdziałów w książkach oraz współredaktor kilku publikacji zbiorowych, m.in. Musical i historia (2023).



Statystyki

Abstract views: 162
PDF downloads: 63 PDF downloads: 35


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Rafał Koschany

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.