Fenomenologia i filmoznawstwo. Stefana Morawskiego komentarz do koncepcji Romana Ingardena
Rafał Koschany
koschany@amu.edu.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9343-9885
Abstrakt
Stefan Morawski w artykule Ingardenowska koncepcja sztuki filmowej analizuje dwie wypowiedzi wielkiego filozofia poświęcone filmowi: z 1931 i 1947 r., umieszcza je na tle ówczesnej światowej myśli filmowej i zadaje pytanie o ich oryginalność. Z jednej strony prace Ingardena w dużym stopniu pokrywają się z intuicjami innych badaczy, z drugiej – stanowią ważną część badań porównawczych (między filmem a innymi dziedzinami sztuki). Przede wszystkim jednak refleksje te odegrały ogromną rolę w rozwoju polskiej myśli filmowej oraz w próbie zastosowania założeń estetyki fenomenologicznej do badań nad ontologią dzieła filmowego i procesami jego odbioru. (Materiał nierecenzowany).
Słowa kluczowe:
Roman Ingarden, Stefan Morawski, historia teorii filmu, filmoznawstwo, fenomenologia, estetykaBibliografia
Ingarden, R. (1972). Kilka uwag o sztuce filmowej. W: A. Helman (red.), Estetyka i film (ss. 201-222). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Ingarden, R. (1988). O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury (tłum. M. Turowicz). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Morawski, S. (1958). Ingardenowska koncepcja sztuki filmowej. Kwartalnik Filmowy, (4), ss. 17-32.
Google Scholar
Morawski, S. (1984). Ukąszenia i przeciwtoksyny albo omamy i ocucenie. W: T. Porada (red.), Stefan Morawski – szkic do portretu. Materiały z okazji jubileuszu 60-lecia (ss. 13-19). Łódź: Polskie Towarzystwo Filozoficzne – Uniwersytet Łódzki – Galeria Art Forum.
Google Scholar
Morawski, S. (2000). Kino etosu czy akcji. Kwartalnik Filmowy, (29-30), ss. 5-8.
Google Scholar
Szahaj, A., Zeidler-Janiszewska, A. (1995). O filozofowaniu, perypetiach dzisiejszej kultury i rebus publicis. Ze Stefanem Morawskim rozmawiają Andrzej Szahaj i Anna Zeidler-Janiszewska. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Zajdel, J. (2000). Stefan Morawski o filmie i krytyce filmowej. Przegląd Kulturoznawczy, (3), ss. 599-621.
DOI: https://doi.org/10.4467/10.4467/20843860PK.21.041.14361
Google Scholar
Autorzy
Rafał Koschanykoschany@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-9343-9885
Profesor w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się w teorii interpretacji, semiotyce kultury, a także badaniach z pogranicza literaturoznawstwa i filmoznawstwa. Autor monografii Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie (2006, wyd. 2. 2016) i Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu (2017), licznych artykułów w czasopismach naukowych i rozdziałów w książkach oraz współredaktor kilku publikacji zbiorowych, m.in. Musical i historia (2023).
Statystyki
Abstract views: 176PDF downloads: 67 PDF downloads: 36
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Rafał Koschany
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Koschany, Architektura jako fabuła. O „Parasite” Bong Joon-ho , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Rafał Koschany, Zerwany film. „Crux interpretum” jako problem teorii i praktyki interpretacji (na przykładzie „Persony” Ingmara Bergmana) , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Rafał Koschany, Po co i jak interpretować filmy? Propozycja Jacques’a Aumonta , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Rafał Koschany, Genealogie polskiego filmoznawstwa: od Juliusza Kleinera do Bolesława W. Lewickiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Rafał Koschany, Fenomenologia obrazów filmowych. Wideoesej jako krytyka tematyczna i sztuka interpretacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Rafał Koschany, Sfilmować/opowiedzieć śmierć. „Grabarz” Sándora Kardosa jako film „przyliteracki” , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Rafał Koschany, Sensualizm – propozycja teoretyczna Aleksandra Kumora i Danuty Palczewskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 128 (2024): Dekolonizacja dyskursów filmowych