„Eidôlon”. Od wiersza o rzeczy do rzeczy w filmie

Rafał Koschany

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Adama Mickie­wicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

W związku z zainteresowaniem rzeczą w antropologii, socjologii, historiografii, archeologii i literaturoznawstwie autor próbuje zakreślić obszary badań nad rzeczą w filmoznawstwie. Jedną z możliwości jest tu interdyscyplinarna i komparatystyczna refleksja nad funkcją i sposobem istnienia rzeczy w filmie i w literaturze, ograniczona do „wiersza o rzeczy” (Ding-Gedicht) i jego ekwiwalentu filmowego. Punktem wyjścia w tym porównaniu staje się odróżnienie „zwykłego” przedmiotu (zawsze podrzędnego w stosunku do podmiotu) od równorzędnej wobec człowieka rzeczy, ujętej zgodnie z tradycją myśli Kanta, Husserla czy Heideggera (stąd tak częste filozoficzne interpretacje filmowego zbliżenia). W artykule wyróżnione są dwie metody namysłu nad poetycką i filmową rzeczą: semiotyczna i fenomenologiczna. W części analitycznej zaś pojawia się przykład: wypowiedziane w momencie śmierci przez Obywatela Kane’a słowo Rosebud oraz jego szczególny związek z rzeczą – dziecięcymi saneczkami.


Słowa kluczowe:

ontologia zorientowana na przedmiot, Orson Welles, filozofia niemiecka

Balázs Béla, Wybór pism, tłum. R. Porgesi, K. Jung, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1957, s. 68.
  Google Scholar

Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996, s. 17.
  Google Scholar

Benjamin Walter, Ulica jednokierunkowa, tłum. A. Kopacki, Wydawnictwo Sic! Warszawa 1997, s. 21-22.
  Google Scholar

Chmielecki Konrad, W poszukiwaniu estetyki „autentycznego przedmiotu”: martwe natury w „Barwach granatu” Siergieja Paradżanowa, w: Między słowem a obrazem, red. M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska, Rabid, Kraków 2005.
  Google Scholar

Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofiii sztuce, red. S. Wysłouch, B. Kaniewska, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań 1999.
  Google Scholar

Grzegorczyk Anna, Niekartezjańskie współrzędne w dzisiejszej humanistyce, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1995, s. 51-53.
  Google Scholar

Heidegger Martin, Rzecz, tłum. J. Mizera, „Principia” 1996-1997, t. XVI-XVII., s. 7, 12, 16.
  Google Scholar

Jarzębski Jerzy, Pamięć rzeczy: paradoksy enumeracji, w: Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX wieku, red. H. Gosk, Świat Literacki, Izabelin 2002, s. 100.
  Google Scholar

Kopacki Andrzej, Flamingi Rilkego jako tekst poetologiczny, w: Rilke po polsku, red. J. Kulas, M. Grabowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Kowalski Andrzej P., Genealogia sztuk I. Naczynie prehistoryczne w świetle filozofii sztuki M. Heideggera, w: EIΔΩΛON. Kultura archaiczna w zwierciadle wyobrażeń, słów i rzeczy, red. H. van den Boom, A. P. Kowalski, M. Kwapiński, Gdańsk 2000, s. 116. 27.
  Google Scholar

Kracauer Siegfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975, s. 62, 66.
  Google Scholar

Królikiewicz Grzegorz, Różyczka. Próba analizy filmu Orsona Wellesa „Obywatel Kane”, Studio Filmowe „N”, Łódź 1993.
  Google Scholar

Kuczyńska-Koschany Katarzyna, „Ding-Gedicht”,wiersz jak rzecz prawdziwy, w: Wariacje na temat. Studia literackie, red. J. Abramowska, A. Czyżak, Z. Kopeć, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań 2003, s. 358.
  Google Scholar

Marszałek Rafał, Kino rzeczy znalezionych, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.
  Google Scholar

Morin Edgar, Kino i wyobraźnia, tłum. K. Eberhardt, PIW, Warszawa 1975, s. 92-96.
  Google Scholar

Plath Sylvia, Porównanie, tłum. T. Bieroń, w: taż, Upiorny Jaś i biblia snów, Zysk i S-ka, Poznań 1995, s. 56, 58.
  Google Scholar

Plath, Sylvia, Porównanie, tłum. T. Bieroń, w: taż, Upiorny Jaś i biblia snów, Zysk i S-ka, Poznań 1995, s. 57.
  Google Scholar

Różewicz Tadeusz, Oko poety, w: tenże, Proza, t. 2, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, WL, Kraków 1990, 47-48.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Koschany, R. (2011) „«Eidôlon». Od wiersza o rzeczy do rzeczy w filmie”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 15–24. doi: 10.36744/kf.2936.

Autorzy

Rafał Koschany 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Adama Mickie­wicza w Poznaniu Polska

Adiunkt w Zakładzie Semio­tyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa UAM, autor książki Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie (2006) oraz artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych; swoje zainteresowania badawcze lokuje m.in. na pograniczu literaturoznawstwa i filmoznawstwa.



Statystyki

Abstract views: 27
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Rafał Koschany

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora