“Eidôlon”: From Object Poems to Objects in Film
Abstract
The material world and in particular objects are a focus of great interest in anthropology, sociology, historiography, archeology and literature studies. And so in turn Koschany considers how objects and the material world are understood and analysed in film studies. One of the possibilities is the interdisciplinary comparative reflection upon the function and the ways of being of objects in film and literature. Koschany considers the example of object poems (Ding-Gedicht) and their film equivalent. The starting point in this comparison is to distinguish “normal” objects (that are always subordinate in relation to subjects) from objects (things) that are of equal rank to men, understood in accordance to the framework provided by Kant, Husserl or Heidegger (hence the frequent references to philosophy). In the article two methods dealing with the analysis of things in poems and films are considered: the semiotic and the phenomenological. The author also considers the example of the word “Rosebud”, spoken by Citizen Kane, and its particular relation with another object - a child’s sleigh.
Keywords:
object oriented ontology, Orson Welles, German philosophyReferences
Balázs Béla, Wybór pism, tłum. R. Porgesi, K. Jung, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1957, s. 68.
Google Scholar
Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996, s. 17.
Google Scholar
Benjamin Walter, Ulica jednokierunkowa, tłum. A. Kopacki, Wydawnictwo Sic! Warszawa 1997, s. 21-22.
Google Scholar
Chmielecki Konrad, W poszukiwaniu estetyki „autentycznego przedmiotu”: martwe natury w „Barwach granatu” Siergieja Paradżanowa, w: Między słowem a obrazem, red. M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska, Rabid, Kraków 2005.
Google Scholar
Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofiii sztuce, red. S. Wysłouch, B. Kaniewska, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań 1999.
Google Scholar
Grzegorczyk Anna, Niekartezjańskie współrzędne w dzisiejszej humanistyce, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1995, s. 51-53.
Google Scholar
Heidegger Martin, Rzecz, tłum. J. Mizera, „Principia” 1996-1997, t. XVI-XVII., s. 7, 12, 16.
Google Scholar
Jarzębski Jerzy, Pamięć rzeczy: paradoksy enumeracji, w: Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX wieku, red. H. Gosk, Świat Literacki, Izabelin 2002, s. 100.
Google Scholar
Kopacki Andrzej, Flamingi Rilkego jako tekst poetologiczny, w: Rilke po polsku, red. J. Kulas, M. Grabowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
Google Scholar
Kowalski Andrzej P., Genealogia sztuk I. Naczynie prehistoryczne w świetle filozofii sztuki M. Heideggera, w: EIΔΩΛON. Kultura archaiczna w zwierciadle wyobrażeń, słów i rzeczy, red. H. van den Boom, A. P. Kowalski, M. Kwapiński, Gdańsk 2000, s. 116. 27.
Google Scholar
Kracauer Siegfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975, s. 62, 66.
Google Scholar
Królikiewicz Grzegorz, Różyczka. Próba analizy filmu Orsona Wellesa „Obywatel Kane”, Studio Filmowe „N”, Łódź 1993.
Google Scholar
Kuczyńska-Koschany Katarzyna, „Ding-Gedicht”,wiersz jak rzecz prawdziwy, w: Wariacje na temat. Studia literackie, red. J. Abramowska, A. Czyżak, Z. Kopeć, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań 2003, s. 358.
Google Scholar
Marszałek Rafał, Kino rzeczy znalezionych, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.
Google Scholar
Morin Edgar, Kino i wyobraźnia, tłum. K. Eberhardt, PIW, Warszawa 1975, s. 92-96.
Google Scholar
Plath Sylvia, Porównanie, tłum. T. Bieroń, w: taż, Upiorny Jaś i biblia snów, Zysk i S-ka, Poznań 1995, s. 56, 58.
Google Scholar
Plath, Sylvia, Porównanie, tłum. T. Bieroń, w: taż, Upiorny Jaś i biblia snów, Zysk i S-ka, Poznań 1995, s. 57.
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Oko poety, w: tenże, Proza, t. 2, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, WL, Kraków 1990, 47-48.
Google Scholar
Authors
Rafał Koschanykwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University in Poznan Poland
Adiunkt w Zakładzie Semiotyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa UAM, autor książki Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie (2006) oraz artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych; swoje zainteresowania badawcze lokuje m.in. na pograniczu literaturoznawstwa i filmoznawstwa.
Statistics
Abstract views: 27PDF downloads: 7
License
Copyright (c) 2011 Rafał Koschany

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Rafał Koschany, Architecture as Plot. „Parasite” by Bong Joon-ho , Kwartalnik Filmowy: No. 109 (2020): Architectural Space in Film
- Rafał Koschany, Broken Film: “Crux interpretum” as a Problem of the Theory and Practice of Interpretation (on the Example of Ingmar Bergman’s “Persona”) , Kwartalnik Filmowy: No. 119 (2022): (New) Film Theory
- Rafał Koschany, Why and How to Interpret Movies? Jacques Aumont’s Proposal , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Rafał Koschany, Genealogies of Polish Film Studies: From Juliusz Kleiner to Bolesław W. Lewicki , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Rafał Koschany, Phenomenology and Film Studies: Stefan Morawski’s Commentary on Roman Ingarden’s Theory , Kwartalnik Filmowy: No. 126 (2024): Fantasy and Phantasm
- Rafał Koschany, Phenomenology of Film Images: Video Essay as a Thematic Criticism and Art of Interpretation , Kwartalnik Filmowy: No. 104 (2018): Essay, Found Footage, Compilation Film
- Rafał Koschany, Filming/Telling of Death: Sándor Kardos’ “Gravedigger” as a “Literary-Related” Film , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs
- Rafał Koschany, Sensualism – A Theoretical Proposal by Aleksander Kumor and Danuta Palczewska , Kwartalnik Filmowy: No. 128 (2024): Decolonizing Film Discourses
- Rafał Koschany, Realistic Musical?: Allen – Resnais – von Trier , Kwartalnik Filmowy: No. 75-76 (2011): Faces of Reality
- Rafał Koschany, Children’s Cinephilia , Kwartalnik Filmowy: No. 81 (2013): Child in Film