Dziecięca kinofilia

Rafał Koschany

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

W artykule pojęcie i zjawisko kinofilii jest pretekstem do przyjęcia szczególnej perspektywy, a mianowicie założenia, że dziecko oglądające filmy także wykazuje się swego rodzaju miłością do kina. Koschany szuka przykładów we wspomnieniach reżyserów oraz ich autotematycznej i autobiograficznej twórczości, gdzie dziecko okazuje się wyjątkowym odbiorcą filmu – identyfikującym się z obrazem, wierzącym w przedstawioną rzeczywistość, nieuprzedzonym intelektualnie. Pojawiający się w omawianych filmach sentymentalizm (na przykład w Kinie Paradiso) świadczy o tęsknocie dorosłego widza do takiego pierwotnego, czystego, niemalże cielesnego kontaktu ze sztuką.


Słowa kluczowe:

kinofilia, autobiografia, sentymentalizm

Barthes, Roland. 1993. Wychodząc z kina. Tłum. Ł. Demby. W: W. Godzic (red.) Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Baudry, Jean-Louis. 1992. Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości. Tłum. A. Helman. W: A. Helman (red.) Panorama współczesnej myśli filmowej. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Bergman, Ingmar. 1991. Laterna magica. Tłum. Z. Łanowski. Warszawa: Czytelnik
  Google Scholar

Bettelheim, Bruno. 1985. Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Tłum. D. Danek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Buñuel, Luis. 1989. Ostatnie tchnienie. tłum. M. Braunstein. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Demby, Łucja. 1994. Wrażenie realności. W: A. Helman (red.) Słownik pojęć filmowych, t. 7. Wrocław: Wiedza o Kulturze.
  Google Scholar

Dziecięce sacrum Terence’a Daviesa (oprac.), „Kino” 1992, nr 8
  Google Scholar

Godzic, Wiesław. 1995. Benjamin, Baudrillard i my. W: W. Godzic, T. Lubelski (red.) Kino według Alicji. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Hofmannsthal, Hugo von. 1997. Zamiast snów. W: tenże. Księga przyjaciół i szkice wybrane. Tłum. P. Hertz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Klinger, Barbara. 2008. Współczesny kinofil: kolekcjonowanie filmów w erze post-wideo. Tłum. A. Łyda. „Kultura Współczesna” 2008, nr 4 (58).
  Google Scholar

Kolski, Jan Jakub. 2010. Pamięć podróżna. Fragmentozbiór filmowy. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT.
  Google Scholar

Kracauer, Siegfried. 1975. Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości. Tłum. W. Wertenstein. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. 2010. „I got you tube”. Kino a serwis You.Tube.com – odmiany kinofilia. W: A. Gwóźdź (red.) Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Morin, Edgar. 1975. Kino i wyobraźnia. Tłum. K. Eberhardt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Perec, Georges. 1982. Rzeczy. Tłum. A. Tatarkiewicz. Warszawa: Książka i Wiedza.
  Google Scholar

Sontag, Susan. 1995/1996. Wiek kina. Tłum. T. Rutkowska. „Kwartalnik Filmowy”. 1995/1996, nr 12-13.
  Google Scholar

Sontag, Susan. 2012. Odrodzona. Dzienniki, tom 1. 1947-1963. Tłum. D. Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
  Google Scholar

Zawojski, Piotr. 2007. Z miłości do kina (czyli do remizy). W: tenże. Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik Kraków: Rabid.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Koschany, R. (2013) „Dziecięca kinofilia”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 39–51. doi: 10.36744/kf.2767.

Autorzy

Rafał Koschany 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Adiunkt w Zakładzie Semiotyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa UAM, autor książki Przypadek. Kategoria artystyczna i egzys­tencjalna w literaturze i filmie (2006) oraz artyku­łów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych (m.in. „Kwartalnik Fil­mowy”, „Przegląd Kulturoznawczy”, „Poznańskie Studia Polonistyczne”). Jego zainteresowania ba­dawcze dotyczą teorii interpretacji humanistycznej oraz pogranicza literaturoznawstwa i filmoznawstwa. W przygotowaniu współredagowana książka zbiorowa Musical. Poszerzanie pola gatunku.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Rafał Koschany

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.