Dziecięca kinofilia
Abstrakt
W artykule pojęcie i zjawisko kinofilii jest pretekstem do przyjęcia szczególnej perspektywy, a mianowicie założenia, że dziecko oglądające filmy także wykazuje się swego rodzaju miłością do kina. Koschany szuka przykładów we wspomnieniach reżyserów oraz ich autotematycznej i autobiograficznej twórczości, gdzie dziecko okazuje się wyjątkowym odbiorcą filmu – identyfikującym się z obrazem, wierzącym w przedstawioną rzeczywistość, nieuprzedzonym intelektualnie. Pojawiający się w omawianych filmach sentymentalizm (na przykład w Kinie Paradiso) świadczy o tęsknocie dorosłego widza do takiego pierwotnego, czystego, niemalże cielesnego kontaktu ze sztuką.
Słowa kluczowe:
kinofilia, autobiografia, sentymentalizmBibliografia
Barthes, Roland. 1993. Wychodząc z kina. Tłum. Ł. Demby. W: W. Godzic (red.) Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Baudry, Jean-Louis. 1992. Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości. Tłum. A. Helman. W: A. Helman (red.) Panorama współczesnej myśli filmowej. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Bergman, Ingmar. 1991. Laterna magica. Tłum. Z. Łanowski. Warszawa: Czytelnik
Google Scholar
Bettelheim, Bruno. 1985. Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Tłum. D. Danek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Buñuel, Luis. 1989. Ostatnie tchnienie. tłum. M. Braunstein. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Demby, Łucja. 1994. Wrażenie realności. W: A. Helman (red.) Słownik pojęć filmowych, t. 7. Wrocław: Wiedza o Kulturze.
Google Scholar
Dziecięce sacrum Terence’a Daviesa (oprac.), „Kino” 1992, nr 8
Google Scholar
Godzic, Wiesław. 1995. Benjamin, Baudrillard i my. W: W. Godzic, T. Lubelski (red.) Kino według Alicji. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Hofmannsthal, Hugo von. 1997. Zamiast snów. W: tenże. Księga przyjaciół i szkice wybrane. Tłum. P. Hertz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Klinger, Barbara. 2008. Współczesny kinofil: kolekcjonowanie filmów w erze post-wideo. Tłum. A. Łyda. „Kultura Współczesna” 2008, nr 4 (58).
Google Scholar
Kolski, Jan Jakub. 2010. Pamięć podróżna. Fragmentozbiór filmowy. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT.
Google Scholar
Kracauer, Siegfried. 1975. Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości. Tłum. W. Wertenstein. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Kurz, Iwona. 2010. „I got you tube”. Kino a serwis You.Tube.com – odmiany kinofilia. W: A. Gwóźdź (red.) Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Morin, Edgar. 1975. Kino i wyobraźnia. Tłum. K. Eberhardt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Perec, Georges. 1982. Rzeczy. Tłum. A. Tatarkiewicz. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Sontag, Susan. 1995/1996. Wiek kina. Tłum. T. Rutkowska. „Kwartalnik Filmowy”. 1995/1996, nr 12-13.
Google Scholar
Sontag, Susan. 2012. Odrodzona. Dzienniki, tom 1. 1947-1963. Tłum. D. Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Google Scholar
Zawojski, Piotr. 2007. Z miłości do kina (czyli do remizy). W: tenże. Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik Kraków: Rabid.
Google Scholar
Autorzy
Rafał Koschanykwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Adiunkt w Zakładzie Semiotyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa UAM, autor książki Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie (2006) oraz artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych (m.in. „Kwartalnik Filmowy”, „Przegląd Kulturoznawczy”, „Poznańskie Studia Polonistyczne”). Jego zainteresowania badawcze dotyczą teorii interpretacji humanistycznej oraz pogranicza literaturoznawstwa i filmoznawstwa. W przygotowaniu współredagowana książka zbiorowa Musical. Poszerzanie pola gatunku.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Rafał Koschany
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Koschany, Architektura jako fabuła. O „Parasite” Bong Joon-ho , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Rafał Koschany, Zerwany film. „Crux interpretum” jako problem teorii i praktyki interpretacji (na przykładzie „Persony” Ingmara Bergmana) , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Rafał Koschany, Po co i jak interpretować filmy? Propozycja Jacques’a Aumonta , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Rafał Koschany, Genealogie polskiego filmoznawstwa: od Juliusza Kleinera do Bolesława W. Lewickiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Rafał Koschany, Fenomenologia i filmoznawstwo. Stefana Morawskiego komentarz do koncepcji Romana Ingardena , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Rafał Koschany, Fenomenologia obrazów filmowych. Wideoesej jako krytyka tematyczna i sztuka interpretacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Rafał Koschany, Sfilmować/opowiedzieć śmierć. „Grabarz” Sándora Kardosa jako film „przyliteracki” , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Rafał Koschany, Sensualizm – propozycja teoretyczna Aleksandra Kumora i Danuty Palczewskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 128 (2024): Dekolonizacja dyskursów filmowych