Children’s Cinephilia
Abstract
In this paper the concept and phenomenon of cinephilia is a pretext for adopting a particular perspective, namely the assumption that a child watching films also manifests a kind of love for the cinema. Koschany looks for examples in directors’ memoirs and in their self-reflexive, autobiographical work, in which the child turns out to be an exceptional viewer of the film - one that fully identifies itself with the image, wholeheartedly believes in the presented reality, and is totally unprejudiced intellectually. The sentimentality appearing in such films (for example in Nuovo cinema Paradiso) speaks of an adult viewer’s longing for such original and pure, and almost bodily contact with the art.
Keywords:
cinephilia, autobiography, sentimentalityReferences
Barthes, Roland. 1993. Wychodząc z kina. Tłum. Ł. Demby. W: W. Godzic (red.) Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Baudry, Jean-Louis. 1992. Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości. Tłum. A. Helman. W: A. Helman (red.) Panorama współczesnej myśli filmowej. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Bergman, Ingmar. 1991. Laterna magica. Tłum. Z. Łanowski. Warszawa: Czytelnik
Google Scholar
Bettelheim, Bruno. 1985. Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Tłum. D. Danek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Buñuel, Luis. 1989. Ostatnie tchnienie. tłum. M. Braunstein. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Demby, Łucja. 1994. Wrażenie realności. W: A. Helman (red.) Słownik pojęć filmowych, t. 7. Wrocław: Wiedza o Kulturze.
Google Scholar
Dziecięce sacrum Terence’a Daviesa (oprac.), „Kino” 1992, nr 8
Google Scholar
Godzic, Wiesław. 1995. Benjamin, Baudrillard i my. W: W. Godzic, T. Lubelski (red.) Kino według Alicji. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Hofmannsthal, Hugo von. 1997. Zamiast snów. W: tenże. Księga przyjaciół i szkice wybrane. Tłum. P. Hertz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Klinger, Barbara. 2008. Współczesny kinofil: kolekcjonowanie filmów w erze post-wideo. Tłum. A. Łyda. „Kultura Współczesna” 2008, nr 4 (58).
Google Scholar
Kolski, Jan Jakub. 2010. Pamięć podróżna. Fragmentozbiór filmowy. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT.
Google Scholar
Kracauer, Siegfried. 1975. Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości. Tłum. W. Wertenstein. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Kurz, Iwona. 2010. „I got you tube”. Kino a serwis You.Tube.com – odmiany kinofilia. W: A. Gwóźdź (red.) Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Morin, Edgar. 1975. Kino i wyobraźnia. Tłum. K. Eberhardt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Perec, Georges. 1982. Rzeczy. Tłum. A. Tatarkiewicz. Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Sontag, Susan. 1995/1996. Wiek kina. Tłum. T. Rutkowska. „Kwartalnik Filmowy”. 1995/1996, nr 12-13.
Google Scholar
Sontag, Susan. 2012. Odrodzona. Dzienniki, tom 1. 1947-1963. Tłum. D. Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Google Scholar
Zawojski, Piotr. 2007. Z miłości do kina (czyli do remizy). W: tenże. Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik Kraków: Rabid.
Google Scholar
Authors
Rafał Koschanykwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań Poland
Adiunkt w Zakładzie Semiotyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa UAM, autor książki Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie (2006) oraz artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych (m.in. „Kwartalnik Filmowy”, „Przegląd Kulturoznawczy”, „Poznańskie Studia Polonistyczne”). Jego zainteresowania badawcze dotyczą teorii interpretacji humanistycznej oraz pogranicza literaturoznawstwa i filmoznawstwa. W przygotowaniu współredagowana książka zbiorowa Musical. Poszerzanie pola gatunku.
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2013 Rafał Koschany
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Rafał Koschany, Architecture as Plot. „Parasite” by Bong Joon-ho , Kwartalnik Filmowy: No. 109 (2020): Architectural Space in Film
- Rafał Koschany, Broken Film: “Crux interpretum” as a Problem of the Theory and Practice of Interpretation (on the Example of Ingmar Bergman’s “Persona”) , Kwartalnik Filmowy: No. 119 (2022): (New) Film Theory
- Rafał Koschany, Why and How to Interpret Movies? Jacques Aumont’s Proposal , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Rafał Koschany, Genealogies of Polish Film Studies: From Juliusz Kleiner to Bolesław W. Lewicki , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Rafał Koschany, Phenomenology and Film Studies: Stefan Morawski’s Commentary on Roman Ingarden’s Theory , Kwartalnik Filmowy: No. 126 (2024): Fantasy and Phantasm
- Rafał Koschany, Phenomenology of Film Images: Video Essay as a Thematic Criticism and Art of Interpretation , Kwartalnik Filmowy: No. 104 (2018): Essay, Found Footage, Compilation Film
- Rafał Koschany, Filming/Telling of Death: Sándor Kardos’ “Gravedigger” as a “Literary-Related” Film , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs
- Rafał Koschany, Sensualism – A Theoretical Proposal by Aleksander Kumor and Danuta Palczewska , Kwartalnik Filmowy: No. 128 (2024): Decolonizing Film Discourses