Children’s Cinephilia

Rafał Koschany

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań (Poland)

Abstract

In this paper the concept and phenomenon of cinephilia is a pretext for adopting a particular per­spective, namely the assumption that a child watching films also manifests a kind of love for the cinema. Koschany looks for examples in directors’ memoirs and in their self-reflexive, autobiographical work, in which the child turns out to be an exceptional viewer of the film - one that fully identifies itself with the image, wholeheartedly believes in the presented reality, and is totally unprejudiced intellectually. The sentimentality appearing in such films (for example in Nuovo cinema Paradiso) speaks of an adult viewer’s longing for such original and pure, and almost bodily contact with the art.


Keywords:

cinephilia, autobiography, sentimentality

Barthes, Roland. 1993. Wychodząc z kina. Tłum. Ł. Demby. W: W. Godzic (red.) Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Baudry, Jean-Louis. 1992. Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości. Tłum. A. Helman. W: A. Helman (red.) Panorama współczesnej myśli filmowej. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Bergman, Ingmar. 1991. Laterna magica. Tłum. Z. Łanowski. Warszawa: Czytelnik
  Google Scholar

Bettelheim, Bruno. 1985. Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Tłum. D. Danek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Buñuel, Luis. 1989. Ostatnie tchnienie. tłum. M. Braunstein. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Demby, Łucja. 1994. Wrażenie realności. W: A. Helman (red.) Słownik pojęć filmowych, t. 7. Wrocław: Wiedza o Kulturze.
  Google Scholar

Dziecięce sacrum Terence’a Daviesa (oprac.), „Kino” 1992, nr 8
  Google Scholar

Godzic, Wiesław. 1995. Benjamin, Baudrillard i my. W: W. Godzic, T. Lubelski (red.) Kino według Alicji. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Hofmannsthal, Hugo von. 1997. Zamiast snów. W: tenże. Księga przyjaciół i szkice wybrane. Tłum. P. Hertz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Klinger, Barbara. 2008. Współczesny kinofil: kolekcjonowanie filmów w erze post-wideo. Tłum. A. Łyda. „Kultura Współczesna” 2008, nr 4 (58).
  Google Scholar

Kolski, Jan Jakub. 2010. Pamięć podróżna. Fragmentozbiór filmowy. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT.
  Google Scholar

Kracauer, Siegfried. 1975. Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości. Tłum. W. Wertenstein. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. 2010. „I got you tube”. Kino a serwis You.Tube.com – odmiany kinofilia. W: A. Gwóźdź (red.) Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Morin, Edgar. 1975. Kino i wyobraźnia. Tłum. K. Eberhardt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Perec, Georges. 1982. Rzeczy. Tłum. A. Tatarkiewicz. Warszawa: Książka i Wiedza.
  Google Scholar

Sontag, Susan. 1995/1996. Wiek kina. Tłum. T. Rutkowska. „Kwartalnik Filmowy”. 1995/1996, nr 12-13.
  Google Scholar

Sontag, Susan. 2012. Odrodzona. Dzienniki, tom 1. 1947-1963. Tłum. D. Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
  Google Scholar

Zawojski, Piotr. 2007. Z miłości do kina (czyli do remizy). W: tenże. Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik Kraków: Rabid.
  Google Scholar


Published
2013-03-31

Cited by

Koschany, R. (2013) “Children’s Cinephilia”, Kwartalnik Filmowy, (81), pp. 39–51. doi: 10.36744/kf.2767.

Authors

Rafał Koschany 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań Poland

Adiunkt w Zakładzie Semiotyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa UAM, autor książki Przypadek. Kategoria artystyczna i egzys­tencjalna w literaturze i filmie (2006) oraz artyku­łów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych (m.in. „Kwartalnik Fil­mowy”, „Przegląd Kulturoznawczy”, „Poznańskie Studia Polonistyczne”). Jego zainteresowania ba­dawcze dotyczą teorii interpretacji humanistycznej oraz pogranicza literaturoznawstwa i filmoznawstwa. W przygotowaniu współredagowana książka zbiorowa Musical. Poszerzanie pola gatunku.



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2013 Rafał Koschany

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.