Trójgłos o „Odzie do radości”

Grzegorz Nadgrodkiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Ewa Ciszewska


Uniwersytet Łódzki (Polska)

Jadwiga Mostowska


Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Złożony z trzech części artykuł jest próbą omówienia jednego z głośniejszych debiutów w kinie polskim ostatnich lat – Ody do radości. Pierwszy tekst, zgodnie z układem kolejnych części filmu, poświęcony jest noweli Anny Kazejak-Dawid zatytułowanej Śląsk. Jego autor dokonuje subiektywnej oceny stopnia, w jakim nowela ta oparła się próbie czasu, a także usiłuje rozstrzygnąć, na ile pokoleniowy klucz interpretacyjny może być przydatny w odniesieniu do tego obrazu. Autorka drugiej części artykułu, odnoszącej się do noweli Jana Komasy pod tytułem Warszawa, skupia się na rozwarstwieniu społecznym Polski w epoce przemian i jego konsekwencjach dla młodych obywateli. Analizuje także sposób przedstawienia subkultury hiphopowej w omawianym dziele. Trzeci tekst mówi o Morzu Macieja Migasa. Koncentrując się na najważniejszych wątkach, motywach, a przede wszystkim na postaci głównego bohatera, autorka tej analizy próbuje odejść od tropów generacyjnych na rzecz refleksji nad filmem samym w sobie – dziełem młodego twórcy, który chce opowiedzieć jakąś historię.



Słowa kluczowe:

Anna Kazejak-Dawid, Jan Komasa, Maciej Migas

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Nadgrodkiewicz, G., Ciszewska, E. i Mostowska, J. (2007) „Trójgłos o «Odzie do radości»”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 160–179. doi: 10.36744/kf.3331.

Autorzy

Grzegorz Nadgrodkiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Filmoznawca, absolwent kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawczą na Uniwersytecie Łódzkim. Asystent w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktor „Kwartalnika Filmowego”. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajduje się m.in. film religijny i biblijny, kwestie duchowości w kinie oraz zagadnienia dotyczące związków filmu i teatru. Artykuły naukowe i przekłady publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach” oraz tomach zbiorowych.


Autorzy

Ewa Ciszewska 

Uniwersytet Łódzki Polska

Doktorantka w Katedrze Kultury Audiowizualnej UŁ.


Autorzy

Jadwiga Mostowska 

Uniwersytet Łódzki Polska

Absolwentka filmoznawstwa na UŁ. Przygotowuje rozprawę do­ktorska o kinie polskim po 1989 roku.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Grzegorz Nadgrodkiewicz, Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Podobne artykuły

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.