Sens i celowość ofiary z siebie. Utajony dyskurs „Donniego Darko”

Grzegorz Nadgrodkiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Tekst jest próbą religijnego odczytania filmu Donnie Darko (reż. Richard Kelly, 2001) – debiutanckiej produkcji coraz częściej zaliczanej do kanonu tzw. dzieł kultowych. Autor przedstawia narracyjne zawiłości filmu, stara się zrekonstruować jego podskórny dyskurs i tropi sygnały pozwalające interpretować tytułowego bohatera jako figurę Chrystusa. W przyjętym ujęciu Donnie Darko jawi się jako postać o rysach chrystologicznych, która decyduje się na podróż w czasie, by odwrócić bieg wypadków nieuchronnie zmierzających do zapowiedzianego mu rychłego końca świata. Jednocześnie Nadgrodkiewicz zwraca uwagę, że rekonstruowany dyskurs utajony nie stoi w opozycji do filmowego dyskursu powierzchniowego, ale razem z nim tworzy koherentną, acz przewrotną konstrukcję, w której warstwa przekazów oficjalnych odnosi się do mrocznej strony wydarzeń i tragicznych losów bohatera, zaś warstwa podskórna pozwala na konstatacje dotyczące sensu i celowości ofiary, jaką nastoletni Donnie ponosi dla dobra swoich bliskich.


Słowa kluczowe:

Richard Kelly, odczytanie religijne, figura Chrystusa

Dayan Daniel, Widz zaprogramowany, tłum. P. Sikora, w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków 1992, s. 185.
  Google Scholar

Hibbs Thomas, Donnie and the Bunnyman, http://www.christianitytoday.com/bc/2005/005/5.25.html (dostęp: 17.05.2013).
  Google Scholar

Musser Charles, Passions and the Passion Play: Theatre, Film and Religion in America, 1880-1900, „Film History” 1993, t. 5, nr 4, s. 428.
  Google Scholar

Socha Jakub, Donie Darko (recenzja), „Gazeta Wyborcza” 2012, nr 137 (14 czerwca), s. 20.
  Google Scholar

Ulstein Stefan, Jeanne Ulstein, Teens Dig „Donnie Darko”, http://www.christianitytoday.com/ct/2004/julyweb-only/donniedarko.html?start=1 (dostęp: 17.05.2013).
  Google Scholar

Wągrowski Konrad, Dark, Darker, Darko, „Cinema Polska” 2005, nr 9, s. 82-83.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Nadgrodkiewicz, G. (2013) „Sens i celowość ofiary z siebie. Utajony dyskurs «Donniego Darko»”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 204–210. doi: 10.36744/kf.2779.

Autorzy

Grzegorz Nadgrodkiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Filmoznawca, absolwent kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawczą na Uniwersytecie Łódzkim. Asystent w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktor „Kwartalnika Filmowego”. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajduje się m.in. film religijny i biblijny, kwestie duchowości w kinie oraz zagadnienia dotyczące związków filmu i teatru. Artykuły naukowe i przekłady publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach” oraz tomach zbiorowych.



Statystyki

Abstract views: 80
PDF downloads: 19


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Grzegorz Nadgrodkiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora