Trójgłos o „Odzie do radości”
Grzegorz Nadgrodkiewicz
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
Ewa Ciszewska
Uniwersytet Łódzki (Polska)
Jadwiga Mostowska
Uniwersytet Łódzki (Polska)
Abstrakt
Złożony z trzech części artykuł jest próbą omówienia jednego z głośniejszych debiutów w kinie polskim ostatnich lat – Ody do radości. Pierwszy tekst, zgodnie z układem kolejnych części filmu, poświęcony jest noweli Anny Kazejak-Dawid zatytułowanej Śląsk. Jego autor dokonuje subiektywnej oceny stopnia, w jakim nowela ta oparła się próbie czasu, a także usiłuje rozstrzygnąć, na ile pokoleniowy klucz interpretacyjny może być przydatny w odniesieniu do tego obrazu. Autorka drugiej części artykułu, odnoszącej się do noweli Jana Komasy pod tytułem Warszawa, skupia się na rozwarstwieniu społecznym Polski w epoce przemian i jego konsekwencjach dla młodych obywateli. Analizuje także sposób przedstawienia subkultury hiphopowej w omawianym dziele. Trzeci tekst mówi o Morzu Macieja Migasa. Koncentrując się na najważniejszych wątkach, motywach, a przede wszystkim na postaci głównego bohatera, autorka tej analizy próbuje odejść od tropów generacyjnych na rzecz refleksji nad filmem samym w sobie – dziełem młodego twórcy, który chce opowiedzieć jakąś historię.
Słowa kluczowe:
Anna Kazejak-Dawid, Jan Komasa, Maciej MigasBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Grzegorz Nadgrodkiewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Filmoznawca, absolwent kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawczą na Uniwersytecie Łódzkim. Asystent w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktor „Kwartalnika Filmowego”. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajduje się m.in. film religijny i biblijny, kwestie duchowości w kinie oraz zagadnienia dotyczące związków filmu i teatru. Artykuły naukowe i przekłady publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach” oraz tomach zbiorowych.
Autorzy
Ewa CiszewskaUniwersytet Łódzki Polska
Doktorantka w Katedrze Kultury Audiowizualnej UŁ.
Autorzy
Jadwiga MostowskaUniwersytet Łódzki Polska
Absolwentka filmoznawstwa na UŁ. Przygotowuje rozprawę doktorska o kinie polskim po 1989 roku.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Grzegorz Nadgrodkiewicz, Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Sens i celowość ofiary z siebie. Utajony dyskurs „Donniego Darko” , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Ewa Ciszewska, Trudna sztuka koprodukcji. O pierwszym powojennym filmie polsko-czechosłowackim „Zadzwońcie do mojej żony” (1958) Jaroslava Macha , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Jadwiga Mostowska, Grzegorz Nadgrodkiewicz, Nasza Pani Profesor. Ewelinę Nurczyńską-Fidelską wspominają Jadwiga Mostowska i Grzegorz Nadgrodkiewicz , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Jadwiga Mostowska, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem w kulturze Zachodu , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Balthasar, Tarkowski i „theatrum mundi” , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Joela Schumachera głos w sprawie „snuff movies” , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Coś, czego nie da się zrozumieć, dzieje się na tej ulicy, w tym domu , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, W świecie filmowej duchowości , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Casus „Żywota Briana” albo jak dekonstruować filmową epikę biblijną , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Jadwiga Mostowska, Zwiastun – fragment historii kina, jeden z gatunków filmowych, element kultury filmowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
Podobne artykuły
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska, Trójgłos o „Odzie do radości” , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.