Jan Švankmajer – w poszukiwaniu pełni

Ewa Ciszewska

ewa.ciszewska@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5670-5013

Abstrakt

Książka Marty Maciejewskiej Dialektyka formy. Pełnometrażowe filmy fabularne Jana Švankmajera (2023) jest próbą udowodnienia tezy, że w pełnometrażowych produkcjach Švankmajera dochodzi do inkorporacji języka tych filmów przez surrealistyczny język krótkiego metrażu, w wyniku czego powstaje zupełnie nowa, oryginalna forma filmowa. Proponowaną hipotezę z powodu słabego ugruntowania teoretycznego i zbyt rozbudowanej części opisowej filmów udaje się obronić jedynie w minimalnym stopniu. Niemniej książka Maciejewskiej stanowi kluczową pozycję dla pragnących zapoznać się z kompletną sylwetką twórczą jednego z najbardziej fascynujących artystów współczesnego kina.


Słowa kluczowe:

animacja filmowa, film czeski, Praga, Jan Švankmajer, surrealizm

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-10-01

Cited By / Share

Ciszewska, E. (2024) „Jan Švankmajer – w poszukiwaniu pełni”, Kwartalnik Filmowy, (127), s. 282–289. doi: 10.36744/kf.2928.

Autorzy

Ewa Ciszewska 
ewa.ciszewska@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-5670-5013

Adiunkt w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej ostatnie publikacje dotyczą zarządzania dziedzictwem kulturowym w zakresie animacji w Polsce, polsko-czeskiej współpracy filmowej w czasach PRL oraz edukacji filmowej w Polsce. Obecnie pracuje nad projektem podoktorskim dotyczącym polskiej i czechosłowackiej współpracy filmowej w latach 1945-1990 oraz nad historią Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi.



Statystyki

Abstract views: 52
PDF downloads: 31


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Ewa Ciszewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.