Trudna sztuka koprodukcji. O pierwszym powojennym filmie polsko-czechosłowackim „Zadzwońcie do mojej żony” (1958) Jaroslava Macha
Abstrakt
Autorka analizuje polsko-czechosłowacką koprodukcję filmową Zadzwońcie do mojej żony (Co řekne žena, reż. Jaroslav Mach, 1958) w optyce produkcyjno-kulturowej. W artykule zostało zarysowane tło metodologiczne umożliwiające badanie koprodukcji w krajach socjalistycznych; następnie autorka przedstawiła główne uwarunkowania współpracy polsko-czechosłowackiej w latach 1948-1958. Analiza powstawania filmu Zadzwońcie do mojej żony, pierwszej powojennej koprodukcji polsko-czechosłowackiej, ukazuje realizację filmu jako pole ścierania się sprzecznych dążeń i interesów.
Słowa kluczowe:
koprodukcja, Jaroslav Mach, kino powojenne, współpraca polsko-czechosłowackaBibliografia
Bergmannová Pavla, Poválečné česko-polské filmové kontakty v letech 1945-1949 do premiéry prvního česko-polského filmu Hraniční ulička, “Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica. Philosophica – Aesthetica”. Kontexty II. Literaria, Theatralia, Cinematographica 22 – 2000, red. Michal Sýkora, Univerzita Palackého, Olomouc 2000 (2001), s. 87-99.
Google Scholar
Bergmannová Pavla, Vzájemné česko-polské vztahy v oblasti filmu po 2. světové válce (… a první česko-polský film Hraniční ulička/Ulica graniczna), w: Rozumíme si navzájem? Možnosti reflexe minulosti v současnosti v české a polské literatuře, jazyce a kultuře 20. Století, red. Libor Martinek, Slezská univerzita v Opavě, Opava-Opole 2011, s. 131-140
Google Scholar
Dokumenty i materiały do historii stosunków polsko-czechosłowackich, Tom I, 1944-1960, Część I, 1944-1948, red. Wiesław Balcerak, Polska Akademia Nauk i Czechosłowacka Akademia Nauk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź, 1985
Google Scholar
Dikobraz, w: Knapík Jiři, Martin Franc i zespół, Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1958-1967. Tom I, Academia, Praha 2012, s. 250-252.
Google Scholar
Jäckel Anne, Dual Nationality Film Productions in Europe after 1945, “Historical Journal of Film, Radio and Television” 23, vol. 3, s. 231-243.
DOI: https://doi.org/10.1080/0143968032000095569
Google Scholar
Knapík Jiří, V zajetí moci. Kulturní politika, její systém a aktéří 1948-1956, Libri, Praha 2006
Google Scholar
Kołodziejczyk Agnieszka, Współpraca międzynarodowa w dziedzinie kinematografii, PWSFTviT im. L. Schillera w Łodzi, Łódź 2004
Google Scholar
Lisiecka Anna, Działalność Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą w latach 1950-1956, w: Marta Brodala, Anna Lisiecka, Tadeusz Ruzikowski, Przebudować człowieka. Komunistyczne wysiłki zmiany mentalności, red. Marcin Kula, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2011, s. 254-255.
Google Scholar
Skopal Pavel, „Svoboda pod dohledem“. Zahájení koprodukčního modelu výroby v kinematografiích socialistických zemí na příkladu Barrandova (1954-1960), w: Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960, red. Pavel Skopal, Academia, Praha 2012
Google Scholar
Szczepańska Anna, Warszawa-Praga 1948-1968. Od nakazanej przyjaźni do kryzysu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011
Google Scholar
Thompson Kristin, Narodziny i schyłek filmowej Europy, tłum. Tomasy Kłys, w: Kino Europy, red. Piotr Sitarski, Rabid, Kraków 2001
Google Scholar
Toeplitz Krzysztof Teodor, 1959 ,,Zadzwońcie do mojej żony, „Świat“ 5, bs.
Google Scholar
Zajiček Edward, Poza ekranem. Kinematografia polska 1918-1991, Filmoteka Narodowa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1992.
Google Scholar
Autorzy
Ewa Ciszewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Adiunkt w Zakładzie Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Studiowała w Bratysławie (VSMU) i w Pradze (FAMU). Jej zainteresowania naukowe obejmują kino czeskie i słowackie oraz kulturę filmową Łodzi. Publikowała w czasopismach polskich, czeskich i słowackich oraz w tomach zbiorowych. Współredaktorka tomów Kino najnowsze. Dialog ze współczesnością (2006), Hrabal i inni. Adaptacje czeskiej literatury (2013), Kultura filmowa współczesnej Łodzi (2015).
Statystyki
Abstract views: 66PDF downloads: 38
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Ewa Ciszewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Ciszewska, W pułapce przedmiotów Jana Švankmajera , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Ewa Ciszewska, Marta Kasprzak, Zagraniczna twórczość Krzysztofa Zanussiego w okresie PRL-u. Konteksty i konsekwencje współpracy z niemieckimi producentami telewizyjnymi , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska, Trójgłos o „Odzie do radości” , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Ewa Ciszewska, Jan Švankmajer – w poszukiwaniu pełni , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne