The Difficult Art of Co-Productions: The First Post-War Polish-Czechoslovak Film “What Will My Wife Say To This?” (1958) by Jaroslav Mach

Ewa Ciszewska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz (Poland)

Abstract

The author looks at the Polish-Czechoslovak co-production What Will My Wife Say to This? (Co řekne žena?, dir. Jaroslav Mach, 1958) through the lens of production and culture. This article presents methodology that enables the study of co-production in the socialist countries. Further the author presents the main determinants of Polish-Czechoslovak cooperation in the years of 1948-1958. The analysis of the making of the film What Will My Wife Say to This?, the first post-war Czechoslovak-Polish co-production, shows the making of a film as a field of clashing of conflicting aspirations and interests.


Keywords:

co-production, Jaroslav Mach, postwar cinema, Polish-Czechoslovak cooperation

Bergmannová Pavla, Poválečné česko-polské filmové kontakty v letech 1945-1949 do premiéry prvního česko-polského filmu Hraniční ulička, “Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica. Philosophica – Aesthetica”. Kontexty II. Literaria, Theatralia, Cinematographica 22 – 2000, red. Michal Sýkora, Univerzita Palackého, Olomouc 2000 (2001), s. 87-99.
  Google Scholar

Bergmannová Pavla, Vzájemné česko-polské vztahy v oblasti filmu po 2. světové válce (… a první česko-polský film Hraniční ulička/Ulica graniczna), w: Rozumíme si navzájem? Možnosti reflexe minulosti v současnosti v české a polské literatuře, jazyce a kultuře 20. Století, red. Libor Martinek, Slezská univerzita v Opavě, Opava-Opole 2011, s. 131-140
  Google Scholar

Dokumenty i materiały do historii stosunków polsko-czechosłowackich, Tom I, 1944-1960, Część I, 1944-1948, red. Wiesław Balcerak, Polska Akademia Nauk i Czechosłowacka Akademia Nauk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź, 1985
  Google Scholar

Dikobraz, w: Knapík Jiři, Martin Franc i zespół, Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1958-1967. Tom I, Academia, Praha 2012, s. 250-252.
  Google Scholar

Jäckel Anne, Dual Nationality Film Productions in Europe after 1945, “Historical Journal of Film, Radio and Television” 23, vol. 3, s. 231-243.
DOI: https://doi.org/10.1080/0143968032000095569   Google Scholar

Knapík Jiří, V zajetí moci. Kulturní politika, její systém a aktéří 1948-1956, Libri, Praha 2006
  Google Scholar

Kołodziejczyk Agnieszka, Współpraca międzynarodowa w dziedzinie kinematografii, PWSFTviT im. L. Schillera w Łodzi, Łódź 2004
  Google Scholar

Lisiecka Anna, Działalność Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą w latach 1950-1956, w: Marta Brodala, Anna Lisiecka, Tadeusz Ruzikowski, Przebudować człowieka. Komunistyczne wysiłki zmiany mentalności, red. Marcin Kula, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2011, s. 254-255.
  Google Scholar

Skopal Pavel, „Svoboda pod dohledem“. Zahájení koprodukčního modelu výroby v kinematografiích socialistických zemí na příkladu Barrandova (1954-1960), w: Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960, red. Pavel Skopal, Academia, Praha 2012
  Google Scholar

Szczepańska Anna, Warszawa-Praga 1948-1968. Od nakazanej przyjaźni do kryzysu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011
  Google Scholar

Thompson Kristin, Narodziny i schyłek filmowej Europy, tłum. Tomasy Kłys, w: Kino Europy, red. Piotr Sitarski, Rabid, Kraków 2001
  Google Scholar

Toeplitz Krzysztof Teodor, 1959 ,,Zadzwońcie do mojej żony, „Świat“ 5, bs.
  Google Scholar

Zajiček Edward, Poza ekranem. Kinematografia polska 1918-1991, Filmoteka Narodowa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1992.
  Google Scholar


Published
2016-09-30

Cited by

Ciszewska, E. (2016) “The Difficult Art of Co-Productions: The First Post-War Polish-Czechoslovak Film ‘What Will My Wife Say To This?’ (1958) by Jaroslav Mach”, Kwartalnik Filmowy, (95), pp. 162–174. doi: 10.36744/kf.2174.

Authors

Ewa Ciszewska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland

Adiunkt w Zakładzie Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Studiowała w Bratysławie (VSMU) i w Pradze (FAMU). Jej zainte­resowania naukowe obejmują kino czeskie i słowackie oraz kulturę filmową Łodzi. Publikowała w czasopis­mach polskich, czeskich i słowackich oraz w tomach zbiorowych. Współredaktorka tomów Kino najnowsze. Dialog ze współczesnością (2006), Hrabal i inni. Adap­tacje czeskiej literatury (2013), Kultura filmowa współczesnej Łodzi (2015).



Statistics

Abstract views: 57
PDF downloads: 29


License

Copyright (c) 2016 Ewa Ciszewska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.