W pułapce przedmiotów Jana Švankmajera
Ewa Ciszewska
ewa.ciszewska@uni.lodz.plUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5670-5013
Abstrakt
Książka Bogusława Zmudzińskiego Twórczość filmowa Jana Švankmajera. Główne konteksty kulturowe i ideowe (2020) jest próbą odpowiedzi na pytanie o zasadnicze konteksty dla analizy krótkometrażowej twórczości Alchemika z Pragi. Autor przekonuje, że Jan Švankmajer jest kontynuatorem i polemistą wobec dzieła i twórczości malarza manierycznego Giuseppe Arcimboldiego. W zebranych esejach Zmudziński analizuje wybrane aspekty twórczości Švankmajera, lokując je w kontekście dzieła Arcimboldiego. Na uwagę zasługują w szczególności poruszone przez autora publikacji zagadnienia festiwalowej recepcji twórczości Švankmajera oraz postulat uwzględnienia lokalnych kontekstów powstawania filmów w procesie finalnej interpretacji dzieła.
Słowa kluczowe:
Jan Švankmajer, animacja filmowa, film czeski, PragaBibliografia
Bilík, P., Černík, J. (2019). Filmař Jaromír Kallista. Praha: Akademie múzických umění.
Google Scholar
Česálková, L., Svatoňová, K. (2019). Diktátor času: (De)kontextualizace fenomenu Laterny magiky. Praha: Národní filmový archiv – Univerzita Karlova.
Google Scholar
Zmudziński, B. (2020). Twórczość filmowa Jana Švankmajera. Główne konteksty kulturowe i ideowe. Kraków: Wydawnictwa AGH i Fundacja Promocji Kultury Artystycznej, Filmowej i Audiowizualnej Etudia&Anima.
Google Scholar
Autorzy
Ewa Ciszewskaewa.ciszewska@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-5670-5013
Adiunkt w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej ostatnie publikacje dotyczą zarządzania dziedzictwem kulturowym w zakresie animacji w Polsce, polsko-czeskiej współpracy filmowej w czasach PRL-u oraz edukacji filmowej w Polsce. W 2020 r. otrzymała wyróżnienie honorowe w konkursie SCMS Central/East/South Cinemas Outstanding Essay Award za artykuł „Who Benefits from the Past? The Process of Cultural Heritage Management in the Field of Animation in Poland (The Case of the Se-Ma-For Film Studio in Łódź)” opublikowany w „Animation: An Interdisciplinary Journal”. Obecnie pracuje nad projektem podoktorskim dotyczącym polskiej i czechosłowackiej współpracy filmowej w latach 1945-1990 oraz nad historią Studia Małych Form Filmowych Se-Ma-For w Łodzi.
Statystyki
Abstract views: 306PDF downloads: 269
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Ewa Ciszewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Ciszewska, Marta Kasprzak, Zagraniczna twórczość Krzysztofa Zanussiego w okresie PRL-u. Konteksty i konsekwencje współpracy z niemieckimi producentami telewizyjnymi , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Grzegorz Nadgrodkiewicz, Ewa Ciszewska, Jadwiga Mostowska, Trójgłos o „Odzie do radości” , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Ewa Ciszewska, Jan Švankmajer – w poszukiwaniu pełni , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Ewa Ciszewska, Trudna sztuka koprodukcji. O pierwszym powojennym filmie polsko-czechosłowackim „Zadzwońcie do mojej żony” (1958) Jaroslava Macha , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
Podobne artykuły
- Ewa Ciszewska, Jan Švankmajer – w poszukiwaniu pełni , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.