W pułapce przedmiotów Jana Švankmajera

Ewa Ciszewska

ewa.ciszewska@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5670-5013

Abstrakt

Książka Bogusława Zmudzińskiego Twórczość filmowa Jana Švankmajera. Główne konteksty kulturowe i ideowe (2020) jest próbą odpowiedzi na pytanie o zasadnicze konteksty dla analizy krótkometrażowej twórczości Alchemika z Pragi. Autor przekonuje, że Jan Švankmajer jest kontynuatorem i polemistą wobec dzieła i twórczości malarza manierycznego Giuseppe Arcimboldiego. W zebranych esejach Zmudziński analizuje wybrane aspekty twórczości Švankmajera, lokując je w kontekście dzieła Arcimboldiego. Na uwagę zasługują w szczególności poruszone przez autora publikacji zagadnienia festiwalowej recepcji twórczości Švankmajera oraz postulat uwzględnienia lokalnych kontekstów powstawania filmów w procesie finalnej interpretacji dzieła.


Słowa kluczowe:

Jan Švankmajer, animacja filmowa, film czeski, Praga

Bilík, P., Černík, J. (2019). Filmař Jaromír Kallista. Praha: Akademie múzických umění.
  Google Scholar

Česálková, L., Svatoňová, K. (2019). Diktátor času: (De)kontextualizace fenomenu Laterny magiky. Praha: Národní filmový archiv – Univerzita Karlova.
  Google Scholar

Zmudziński, B. (2020). Twórczość filmowa Jana Švankmajera. Główne konteksty kulturowe i ideowe. Kraków: Wydawnictwa AGH i Fundacja Promocji Kultury Artystycznej, Filmowej i Audiowizualnej Etudia&Anima.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-08-17

Cited By / Share

Ciszewska, E. (2021) „W pułapce przedmiotów Jana Švankmajera”, Kwartalnik Filmowy, (114), s. 233–238. doi: 10.36744/kf.773.

Autorzy

Ewa Ciszewska 
ewa.ciszewska@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-5670-5013

Adiunkt w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej ostatnie publikacje dotyczą zarządzania dziedzictwem kulturowym w zakresie animacji w Polsce, polsko-czeskiej współpracy filmowej w czasach PRL-u oraz edukacji filmowej w Polsce. W 2020 r. otrzymała wyróżnienie honorowe w konkursie SCMS Central/East/South Cinemas Outstanding Essay Award za artykuł „Who Benefits from the Past? The Process of Cultural Heritage Management in the Field of Animation in Poland (The Case of the Se-Ma-For Film Studio in Łódź)” opublikowany w „Animation: An Interdisciplinary Journal”. Obecnie pracuje nad projektem podoktorskim dotyczącym polskiej i czechosłowackiej współpracy filmowej w latach 1945-1990 oraz nad historią Studia Małych Form Filmowych Se-Ma-For w Łodzi.



Statystyki

Abstract views: 279
PDF downloads: 246


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Ewa Ciszewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.