Animowany dokument. Nowy gatunek czy chwyt marketingowy?
Abstrakt
W ostatnich latach dużą popularność zdobył termin „animowany dokument” (animated documentary). Jest to w dużym stopniu zasługą kampanii promocyjnej filmu Walc z Bashirem (2008) Ariego Folmana, który lansowano jako pierwszy pełnometrażowy animowany film dokumentalny. Autor przeprowadza krytykę tego nadużywanego terminu, wykazując, że jest to oksymoron i proponując w jego miejsce określenie non-fiction animation. Zastanawia się też nad różnicą między funkcjonowaniem animacji w filmie dokumentalnym a jej rolą w „animowanym dokumencie”.
Słowa kluczowe:
animowany dokument, Ari Folman, non-fiction animationBibliografia
A. Honess Roe, Animated Documentary, Besingstoke-New York 2013, s, 4.
Google Scholar
Barış Tolga Ekinci, A Hybrid documentary genre: Animated documentary and the analysis of „Waltz with Bashir”, „CINEJ Cinema Journal” 2017, t. 6, nr 1, s. 12-13.
DOI: https://doi.org/10.5195/cinej.2017.144
Google Scholar
Y. Yang, From Trust to Truth: A Brief Analysis of the Animated Documentary „Waltz with Bashir”, „Animatrix: A Journal of the UCLA Animation Workshop” 2011, nr 19, s. 69.
Google Scholar
http://www.pbs.org/independentlens/blog/great-animated-documentaries (dostęp: 13.03. 2018). To nie jest byle jaki blog, to ranking opublikowany na oficjalnej stronie amerykańskiej telewizji publicznej PBS.
Google Scholar
NUTS!” (2016), http://pennylaneismyrealname.com/film/nuts-the-brinkley-story/ (dostęp: 13.03. 2018).
Google Scholar
E. Townsend, His Mother's Voice: Dennis Tupicoff's New Documentary, “Animation World Magazine” 1998, nr 2, https://www.awn.com/mag/issue2.11/2.11pages/2.11townsendmother.html (dostęp: 15.03.2018).
Google Scholar
André Bazin on Chris Marker, https://chrismarker.org/andre-bazin-on-chris-marker-1958 (dostęp: 13.04.2018). André Bazin, Lettre de Sibérie, „France Observateur” 1958, 30 s. 22.
Google Scholar
Pornografia Holokaustu. z Alvinem H. Rosenfeldem rozmawia Marta Duch-Dyngosz, „Znak” 2014, luty, nr 706, przedruk na stronie: http://www.miesiecznik.znak.com.pl/7052014z%E2%80%AFalvinem-h-rosenfeldem-rozmawia-marta-duch-dyngoszpornografia-holokaustu (dostęp: 13.04. 2018).
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 167PDF downloads: 85
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Marcin Giżycki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, „Złoty wiek” – arcydzieło prowokacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Marcin Giżycki, Dlaczego nie lubię reklam w kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Marcin Giżycki, … Zostały tylko fotosy. Nieistniejące filmy Cindy Sherman , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Marcin Giżycki, Zemsta Jokera i pasożytów , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Marcin Giżycki, Smartfon – tryumf Eisensteina , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Król(owa) kampu , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Marcin Giżycki, Kalendarium życia i twórczości Zenona Wasilewskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Czy artyście wolno być przestępcą? Kilka pytań bez odpowiedzi , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Marcin Giżycki, Zbuntowane oko , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Marcin Giżycki, Tamara Sorbian-Kasprzycka, 1952-2020. Pożegnanie , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja