Animowany dokument. Nowy gatunek czy chwyt marketingowy?
Abstrakt
W ostatnich latach dużą popularność zdobył termin „animowany dokument” (animated documentary). Jest to w dużym stopniu zasługą kampanii promocyjnej filmu Walc z Bashirem (2008) Ariego Folmana, który lansowano jako pierwszy pełnometrażowy animowany film dokumentalny. Autor przeprowadza krytykę tego nadużywanego terminu, wykazując, że jest to oksymoron i proponując w jego miejsce określenie non-fiction animation. Zastanawia się też nad różnicą między funkcjonowaniem animacji w filmie dokumentalnym a jej rolą w „animowanym dokumencie”.
Słowa kluczowe:
animowany dokument, Ari Folman, non-fiction animationBibliografia
A. Honess Roe, Animated Documentary, Besingstoke-New York 2013, s, 4.
Google Scholar
Barış Tolga Ekinci, A Hybrid documentary genre: Animated documentary and the analysis of „Waltz with Bashir”, „CINEJ Cinema Journal” 2017, t. 6, nr 1, s. 12-13.
DOI: https://doi.org/10.5195/cinej.2017.144
Google Scholar
Y. Yang, From Trust to Truth: A Brief Analysis of the Animated Documentary „Waltz with Bashir”, „Animatrix: A Journal of the UCLA Animation Workshop” 2011, nr 19, s. 69.
Google Scholar
http://www.pbs.org/independentlens/blog/great-animated-documentaries (dostęp: 13.03. 2018). To nie jest byle jaki blog, to ranking opublikowany na oficjalnej stronie amerykańskiej telewizji publicznej PBS.
Google Scholar
NUTS!” (2016), http://pennylaneismyrealname.com/film/nuts-the-brinkley-story/ (dostęp: 13.03. 2018).
Google Scholar
E. Townsend, His Mother's Voice: Dennis Tupicoff's New Documentary, “Animation World Magazine” 1998, nr 2, https://www.awn.com/mag/issue2.11/2.11pages/2.11townsendmother.html (dostęp: 15.03.2018).
Google Scholar
André Bazin on Chris Marker, https://chrismarker.org/andre-bazin-on-chris-marker-1958 (dostęp: 13.04.2018). André Bazin, Lettre de Sibérie, „France Observateur” 1958, 30 s. 22.
Google Scholar
Pornografia Holokaustu. z Alvinem H. Rosenfeldem rozmawia Marta Duch-Dyngosz, „Znak” 2014, luty, nr 706, przedruk na stronie: http://www.miesiecznik.znak.com.pl/7052014z%E2%80%AFalvinem-h-rosenfeldem-rozmawia-marta-duch-dyngoszpornografia-holokaustu (dostęp: 13.04. 2018).
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 167PDF downloads: 85
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Marcin Giżycki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Pułapka Morela albo kinematograf nieśmiertelności , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Marcin Giżycki, Hedy i George – muzyka, kino, skandale i torpedy , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Marcin Giżycki, Z okazji jubileuszu , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Czar długich ujęć , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marcin Giżycki, Orkiestra sierżanta Pieprza w żółtej łodzi podwodnej. O płycie i filmie, które zmieniły popkulturę , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Marcin Giżycki, Artysta w domu strachów. Jeremy Blake i Winchester Mystery House , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Marcin Giżycki, Zegarmistrzowie, automata i kino , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Marcin Giżycki, Ostatnia wieczerza Judy Chicago , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Czy kino efektów specjalnych stworzyło Donalda Trumpa? , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Marcin Giżycki, Krowa w łóżku, koń na fortepianie , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie