Netflix: „The Future Is Now?"
Patrycja Włodek
patrycja.wlodek@gmail.comUniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4019-3727
Abstrakt
Celem tekstu jest prześledzenie historii oraz znaczenia Netfliksa w kontekście przemian rynku audiowizualnego, jakie zaszły w XXI w., a także ewolucji praktyk odbiorczych. Autorka skupia się na takich aspektach, jak dominujący udział serwisu w zwrocie streamingowym, autonarracja platformy kreująca jej wizerunek jako firmy technologicznej, a nie medialnej, rola algorytmizacji służącej targetowaniu oferty przy stosowaniu kontrowersyjnych praktyk (data mining). W artykule zostaje podkreślony wpływ Netfliksa na sposób funkcjonowania produkcji oraz dystrybucji treści audiowizualnych w całym przemyśle rozrywkowym, a także strategie budowania marki, związane zarówno z aspektem technologicznym, jak i charakterem promowanych treści. Autorka stawia pytania o rolę Netfliksa jako katalizatora przemian i o ich charakter, zwłaszcza w szerszej perspektywie, ujmującej zachodnią produkcję rozrywkową nie jako zbiór tekstów kultury, ale efekt procesów biznesowo-technologicznych w określonym kontekście społeczno-kulturowym.
Słowa kluczowe:
Netflix, streaming, konwergencja, platformy streamingowe, algorytmizacja, big dataBibliografia
Adalian, J., Brown, L. (2023, 6 czerwca). The Binge Purge: TV’s Streaming Model Is Broken. It’s Also Not Going Away. For Hollywood, Figuring That Out Will Be a Horror Show. Vulture.com. https://www.vulture.com/2023/06/streaming-industry-netflix-max-disney-hulu-apple-tv-prime-video-peacock-paramount.html
Google Scholar
Alexander, N. (2016). Catered to Your Future Self: Netflix’s „Predictive Personalization” and the Mathematization of Taste. W: K. McDonald, D. Smith-Rowsey (red.), The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century (ss. 81-100). New York – London: Bloomsbury.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781501309410.ch-006
Google Scholar
Altman, R. (2012). Gatunki filmowe (tłum. M. Zawadzka). Warszawa: PIW.
Google Scholar
Barker, C., Wiatrowski, M. (2017). Introduction. W: C. Barker, M. Wiatrowski (red.), The Age of Netflix: Critical Essays on Streaming Media, Digital Delivery and Instant Access (ss. 1-11). Jefferson: McFarland & Company, Inc., Publishers.
DOI: https://doi.org/10.5406/illinois/9780252039485.003.0001
Google Scholar
Cheney-Lippold, J. (2017). We Are Data: Algorithms And The Making Of Our Digital Selves. New York: New York University Press.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1gk0941
Google Scholar
Donaldson, K. (2023, 17 lipca). Studios Are Terrified That the Strikes Will Reveal the Truth About Streaming. Pajiba.com. https://www.pajiba.com/film_reviews/studios-are-terrified-that-the-strikes-will-reveal-the-truth-about-streaming.php
Google Scholar
Donica, J. (2017). Streaming Culture, the Centrifugal Development of the Internet and Our Precarious Digital Future. W: C. Barker, M. Wiatrowski (red.), The Age of Netflix: Critical Essays on Streaming Media, Digital Delivery and Instant Access (ss. 55-73). Jefferson: McFarland & Company, Inc., Publishers.
Google Scholar
Frey, M. (2021). Netflix Recommends Algorithms, Film Choice, and the History of Taste. Oakland: University of California Press.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520382022
Google Scholar
Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów (tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak). Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie.
Google Scholar
Jenkins, H., Ford, S., Green, J. (2018). Rozprzestrzenialne media (tłum. M. Wróblewski). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kafka, P., Molla, R. (2021, 4 marca). The Problem for Paramount+ (And Every Other Streamer)? Everyone Already Has Netflix. Vox.com. https://www.vox.com/recode/22311987/paramount-netflix-streaming-wars-charts-antenna
Google Scholar
Lobato, R. (2019). Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution. New York: New York University Press.
DOI: https://doi.org/10.18574/nyu/9781479882281.001.0001
Google Scholar
McDonald, K., Smith-Rowsey, D. (2016). Introduction. W: K. McDonald, D. Smith-Rowsey (red.), The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century (ss. 1-12). New York – London: Bloomsbury.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781501309410.ch-001
Google Scholar
Ochnik, M. (2022, 26 listopada). Lewicowy Netflix, czyli jak niegodziwi producenci narzucają twórcom polityczną poprawność (i deprawują młodzież). KrytykaPolityczna.pl. https://krytykapolityczna.pl/kultura/film/mistycyzm-popkulturowy-lewicowy-netflix-czyli-jak-niegodziwi-producenci-narzucaja-tworcom-polityczna-poprawnosc-i-deprawuja-mlodziez
Google Scholar
Randolph, M. (2020). Netflix. To się nigdy nie uda (tłum. A. Brodzik). Kraków: Sine Qua Non.
Google Scholar
Smith, M. D., Telang, R. (2016). Streaming, Sharing, Stealing: Big Data and the Future of Entertainment. Cambridge – London: The MIT Press.
Google Scholar
Autorzy
Patrycja Włodekpatrycja.wlodek@gmail.com
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-4019-3727
Doktor habilitowana nauk o sztuce, absolwentka socjologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, profesor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej (dawniej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN) w Krakowie. Autorka książek „Wszystko noir?”. O inspiracjach i wariantach – życie po życiu filmu noir (2022), Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro (2018; nominacja do nagrody Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami za najlepszą książkę filmoznawczą 2018 r.) i „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie (2015) oraz licznych tekstów o tematyce filmowej i serialowej publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. Współredaktorka tomów zbiorowych: Od de Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej (2016, wraz z profesor Alicją Helman), Autorzy kina europejskiego VII (2018, wraz z Kamilą Żyto) i Pomiędzy retro a retromanią (2018, wraz Małgorzatą Major). W kręgu zainteresowań autorki znajdują się zagadnienia z zakresu historii filmu, ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii amerykańskiej, polskiej i neoseriali.
Statystyki
Abstract views: 800PDF downloads: 725
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Patrycja Włodek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Patrycja Włodek, Amerykańskie przedmieścia w cieniu wielkiego miasta , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Patrycja Włodek, Narodowe kino autorów końca wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Patrycja Włodek, Paranoja „noir”. Ukryta rzeczywistość czarnego kryminału , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Patrycja Włodek, Podróż do emancypacji. O ambiwalentnym znaczeniu motywu drogi na przykładzie tematu rasy w kinie amerykańskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Patrycja Włodek, Imperium nie trzęsie się w posadach. „Neo-heritage” w kinie i telewizji brytyjskiej XXI wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Patrycja Włodek, Czas zatrzymany – amerykańska nostalgia za epoką rock’n’rolla , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Patrycja Włodek, Postironia i trzy twarze melodramatu , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Patrycja Włodek, Hanna Schygulla – w pułapce Fassbindera , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Patrycja Włodek, Hollywood na frontach zimnej wojny , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Patrycja Włodek, Rock’n’roll i „nowe stracone pokolenie” amerykańskiego kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą