Stanisław Różewicz’s “The Romantics”: Between Dream and Reality

Marcin Maron

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin (Poland)

Abstract

Maron presents a little known film by Stanisław Różewicz - The Romantics (1970) - an intimate historical and psychological drama, which takes place during the late Spring of the Nations period (winter of 1849, after the fall of the Poznań uprising), in an aristocratic manor in Greater Poland region (Wielkopolska), where two young brothers are hiding - the conspirators Władysław and Henryk. Through their history Różewicz shows how the romantic notions and ideas (messianism, national philosophy, poetry, the ideal of romantic love and romantic act) penetrated into the consciousness of people and determined their existence, placing it between the dreams of the free life and harsh political reality. The director sketches the portraits of the protagonists in a realistic manner as well as the social and psy­chological conflicts between them. Despite this “realistic” trend in Różewicz’s film , as in the works of the romantics, the visible world relates primarily to the “invisible” world of existential and spiritual values. The Romantics is a work that accurately reflects ideals and problematic of romanticism, and also illustrates typical Polish combination of reality and phantasm.



Keywords:

Stanisław Różewicz, Romanticism, Spring of the Nations, Greater Poland

Baczko Bronisław, Lewica i prawica Heglowska w Polsce, w: tegoż, Człowiek i światopoglądy, Warszawa 1965.
  Google Scholar

Cywiński Bohdan, Baśń niepodległa, czyli w stronę politologii kultury. Wykłady witebskie, Warszawa 2006, s. 54-55, 105.
  Google Scholar

Hendrykowski Marek, Stanisław Różewicz, Poznań 1999, s. 84, 131.
  Google Scholar

Hertz Paweł , Portret Słowackiego, Warszawa 2009, s. 203-211
  Google Scholar

Jabłońska-Deptuła Ewa, Religijność i patriotyzm doby powstań, w: Uniwersalizm i swoistość kultury polskiej, t. 2, red. J. Kłoczowski, Lublin 1990, s. 118.
  Google Scholar

Janion Maria, Prace wybrane t. 1. Gorączka romantyczna, Kraków 2000, s. 11, 83, 124, 132.
  Google Scholar

Janion Maria, Prace wybrane t. 2 Tragizm, historia, prywatność, Kraków 2000, s. 345.
  Google Scholar

Janion Maria, Żmigrodzka Maria, Romantyzm i historia, Warszawa 1978, s. 12, 17, 24-27, 134, 140, 315, 327, 347, 483, 510-511.
  Google Scholar

Janion, Ruch wyobraźni romantycznej, „Kino” 1978 nr 4.
  Google Scholar

Kijowski Andrzej, Granice literatury. Wybór szkiców krytycznych i historycznych t. 1, Warszawa 1991, s. 41,131.
  Google Scholar

Kijowski Andrzej, Listopadowy wieczór, Warszawa 1972.
  Google Scholar

Makowski Stanisław, Juliusz Słowacki, Warszawa 1980, s. 134-138.
  Google Scholar

Maszewska-Łupiniak Monika, Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza, Kraków 2009, s. 211-229.
  Google Scholar

Molik Witold, Wzór osobowy ziemianina w Wielkim Księstwie Poznańskim w drugiej połowie XIX wieku i początkach XX wieku, w: Ziemiaństwo Polskie 1795-1945. Zbiór prac o dziejach warstwy i ludzi pod redakcją Janiny Leskiewiczowej, Warszawa 1985, s. 128.
  Google Scholar

Słowacki Juliusz, Poematy, Warszawa 2000, s. 231.
  Google Scholar

Słowacki, Juliusz, Poezje, Warszawa 1999, s. 31.
  Google Scholar

Szenic Stanisław, Pitaval Wielkopolski, Warszawa 1960.
  Google Scholar

Szturc Włodzimierz, O obrotach sfer romantycznych, Bydgoszcz 1996, s. 61-74.
  Google Scholar

Walicki Andrzej, Filozofia polskiego romantyzmu, Kraków 2009, s. 92, 106, 335, 336, 362
  Google Scholar

Walicki Andrzej, Mesjanizm Adama Mickiewicza w perspektywie porównawczej, Warszawa 2006, s. 20-21, 22, 37, 151.
  Google Scholar

Walicki Andrzej, Uniwersalizm i narodowość w polskiej myśli filozoficznej i koncepcjach mesjanistycznych epoki Romantyzmu (po roku 1831), w: Uniwersalizm i swoistość kultury polskiej, pod red. J. Kłoczewskiego, Lublin, 1990, s. 36, 41.
  Google Scholar

Zdrada Jerzy, Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005, s. 372.
  Google Scholar


Published
2012-06-30

Cited by

Maron, M. (2012) “Stanisław Różewicz’s ‘The Romantics’: Between Dream and Reality”, Kwartalnik Filmowy, (77-78), pp. 55–71. doi: 10.36744/kf.2853.

Authors

Marcin Maron 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin Poland

Absolwent Wydziału Operator­skiego PWSFTviT w Łodzi, doktor nauk huma­nistycznych UJ, operator i filmoznawca. Autor monografii twórczości filmowej Wojciecha Je­rzego Hasa (Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, 2010). Współautor książki Zdjęcia - Jerzy Lipman (2005). Adiunkt na Wy­dziale Artystycznym UMCS w Lublinie, gdzie wykłada fotografię. Jeden z wykładowców Aka­demii Polskiego Filmu zorganizowanej przez PISF. Interesuje się kinem polskim, kinem autor­skim oraz związkami literatury, filozofii i filmu.



Statistics

Abstract views: 57
PDF downloads: 16


License

Copyright (c) 2012 Marcin Maron

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Most read articles by the same author(s)