Stanisław Różewicz’s “The Romantics”: Between Dream and Reality
Abstract
Maron presents a little known film by Stanisław Różewicz - The Romantics (1970) - an intimate historical and psychological drama, which takes place during the late Spring of the Nations period (winter of 1849, after the fall of the Poznań uprising), in an aristocratic manor in Greater Poland region (Wielkopolska), where two young brothers are hiding - the conspirators Władysław and Henryk. Through their history Różewicz shows how the romantic notions and ideas (messianism, national philosophy, poetry, the ideal of romantic love and romantic act) penetrated into the consciousness of people and determined their existence, placing it between the dreams of the free life and harsh political reality. The director sketches the portraits of the protagonists in a realistic manner as well as the social and psychological conflicts between them. Despite this “realistic” trend in Różewicz’s film , as in the works of the romantics, the visible world relates primarily to the “invisible” world of existential and spiritual values. The Romantics is a work that accurately reflects ideals and problematic of romanticism, and also illustrates typical Polish combination of reality and phantasm.
Keywords:
Stanisław Różewicz, Romanticism, Spring of the Nations, Greater PolandReferences
Baczko Bronisław, Lewica i prawica Heglowska w Polsce, w: tegoż, Człowiek i światopoglądy, Warszawa 1965.
Google Scholar
Cywiński Bohdan, Baśń niepodległa, czyli w stronę politologii kultury. Wykłady witebskie, Warszawa 2006, s. 54-55, 105.
Google Scholar
Hendrykowski Marek, Stanisław Różewicz, Poznań 1999, s. 84, 131.
Google Scholar
Hertz Paweł , Portret Słowackiego, Warszawa 2009, s. 203-211
Google Scholar
Jabłońska-Deptuła Ewa, Religijność i patriotyzm doby powstań, w: Uniwersalizm i swoistość kultury polskiej, t. 2, red. J. Kłoczowski, Lublin 1990, s. 118.
Google Scholar
Janion Maria, Prace wybrane t. 1. Gorączka romantyczna, Kraków 2000, s. 11, 83, 124, 132.
Google Scholar
Janion Maria, Prace wybrane t. 2 Tragizm, historia, prywatność, Kraków 2000, s. 345.
Google Scholar
Janion Maria, Żmigrodzka Maria, Romantyzm i historia, Warszawa 1978, s. 12, 17, 24-27, 134, 140, 315, 327, 347, 483, 510-511.
Google Scholar
Janion, Ruch wyobraźni romantycznej, „Kino” 1978 nr 4.
Google Scholar
Kijowski Andrzej, Granice literatury. Wybór szkiców krytycznych i historycznych t. 1, Warszawa 1991, s. 41,131.
Google Scholar
Kijowski Andrzej, Listopadowy wieczór, Warszawa 1972.
Google Scholar
Makowski Stanisław, Juliusz Słowacki, Warszawa 1980, s. 134-138.
Google Scholar
Maszewska-Łupiniak Monika, Rzeczywistość filmowa Stanisława Różewicza, Kraków 2009, s. 211-229.
Google Scholar
Molik Witold, Wzór osobowy ziemianina w Wielkim Księstwie Poznańskim w drugiej połowie XIX wieku i początkach XX wieku, w: Ziemiaństwo Polskie 1795-1945. Zbiór prac o dziejach warstwy i ludzi pod redakcją Janiny Leskiewiczowej, Warszawa 1985, s. 128.
Google Scholar
Słowacki Juliusz, Poematy, Warszawa 2000, s. 231.
Google Scholar
Słowacki, Juliusz, Poezje, Warszawa 1999, s. 31.
Google Scholar
Szenic Stanisław, Pitaval Wielkopolski, Warszawa 1960.
Google Scholar
Szturc Włodzimierz, O obrotach sfer romantycznych, Bydgoszcz 1996, s. 61-74.
Google Scholar
Walicki Andrzej, Filozofia polskiego romantyzmu, Kraków 2009, s. 92, 106, 335, 336, 362
Google Scholar
Walicki Andrzej, Mesjanizm Adama Mickiewicza w perspektywie porównawczej, Warszawa 2006, s. 20-21, 22, 37, 151.
Google Scholar
Walicki Andrzej, Uniwersalizm i narodowość w polskiej myśli filozoficznej i koncepcjach mesjanistycznych epoki Romantyzmu (po roku 1831), w: Uniwersalizm i swoistość kultury polskiej, pod red. J. Kłoczewskiego, Lublin, 1990, s. 36, 41.
Google Scholar
Zdrada Jerzy, Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005, s. 372.
Google Scholar
Authors
Marcin Maronkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin Poland
Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi, doktor nauk humanistycznych UJ, operator i filmoznawca. Autor monografii twórczości filmowej Wojciecha Jerzego Hasa (Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, 2010). Współautor książki Zdjęcia - Jerzy Lipman (2005). Adiunkt na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie, gdzie wykłada fotografię. Jeden z wykładowców Akademii Polskiego Filmu zorganizowanej przez PISF. Interesuje się kinem polskim, kinem autorskim oraz związkami literatury, filozofii i filmu.
Statistics
Abstract views: 57PDF downloads: 16
License
Copyright (c) 2012 Marcin Maron

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Marcin Maron, Anima Possession: “Possession” by Andrzej Żuławski in the Context of the Notion of the Phantasm and Depth Psychology , Kwartalnik Filmowy: No. 126 (2024): Fantasy and Phantasm
- Marcin Maron, The Development of the Art of Cinematography in the 1960s and in the First Half of the 1970s. Europe, USA, Poland , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation
- Marcin Maron, Facing Evil: The Problem of Gnosis in Andrzej Żuławski’s Polish Films of the 1970s , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Marcin Maron, “The Devil” by Andrzej Żuławski: History, Evil and the Romantic Gnosis , Kwartalnik Filmowy: No. 96 (2016): Film and Metaphysics
- Marcin Maron, Head of Medusa, or Realism in Films of the Cinema of Moral Anxiety , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
- Marcin Maron, Bohdan Poręba’s “Hubal” and Stanisław Różewicz’s “Passion” – the Dispute on Romanticism in Polish Cinema of the 1970s , Kwartalnik Filmowy: No. 92 (2015): Polish Cinema and Politics
- Marcin Maron, The Head of Medusa – Or Realism of the Cinema Of Moral Anxiety , Kwartalnik Filmowy: No. 75-76 (2011): Faces of Reality
- Marcin Maron, The Autobiographical Situation in “The Mirror” by Andrei Tarkovski , Kwartalnik Filmowy: No. 73 (2011): Cinema is Me: Cinematic Autobiographies
- Marcin Maron, Walter Benjamin and Surrealism , Kwartalnik Filmowy: No. 64 (2008): Film Image, Image in Film (part I)
- Marcin Maron, “The Codes” , Kwartalnik Filmowy: No. 57-58 (2007): Polish Cinema, Cinema of Neighbours