Anima Possession: “Possession” by Andrzej Żuławski in the Context of the Notion of the Phantasm and Depth Psychology

Marcin Maron

marmar-72@o2.pl
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1753-2575

Abstract

The author analyses Andrzej Żuławski’s film Possession (1981) in the context of the notion of the phantasm, as well as the connections with the depth psychology of Carl Gustav Jung and his followers: Erich Neumann and James Hillman. The first part of the article presents the philosophical and psychoanalytic genealogy of the notions of phantasm and fantasy. The second part explains film references to Jung’s principal ideas. In the third part, the author indicates the ambivalence of film images from Possession, which can be associated with J. Hillman’s archetypal psychology. Andrzej Żuławski’s inspirations by Jung’s depth psychology are expressed in the film through the themes of individual and collective unconsciousness, the image of “evil” as a real force in the “numinal” – that is, in a sense, religious – nature of the protagonists’ experiences and, ultimately, the tendency to think and grasp these problems in a pictorial way, as well as – more generally – in the imaginary fiction created by the director, which is a fantasy narration treated as a play, a show, as “mirrors” of individual and collective mental experiences, possibly based on archetypes.


Keywords:

Andrzej Żuławski, Carl Gustav Jung, James Hillman, psychology of depth, archetypes, anima

Arendt, H. (2006). Odpowiedzialność i władza sądzenia (tłum. W. Madej, M. Godyń, posłowie P. Nowak). Warszawa: Prószyński i S-ka.
  Google Scholar

Beguin, A. (2011). Dusza romantyczna i marzenie senne. Esej o romantyzmie niemieckim i poezji francuskiej (tłum. T. Stróżyński). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Bonitzer, P., Toubiana, S. (1991). Oko w piasku. Rozmowa z Andrzejem Żuławskim (tłum. J. Słodowski). Film na świecie, (383), ss. 20-26.
  Google Scholar

Eagleton, T. (2012). Zło (tłum. B. Baran). Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Freud, Z. (1974). Pisarz a fantazjowanie (tłum. M. Leśniewska). W: S. Skwarczyńska (red.), Teoria badań literackich za granicą (t. 2, cz. I, ss. 508-517). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Freud, Z. (1984). Wstęp do psychoanalizy (tłum. S. Kempnerówna, W. Zaniewicki). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  Google Scholar

Freud, Z. (2014). Histeria i lęk (tłum. R. Reszke). Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Hillman, J. (2007). Senex i puer: aspekt teraźniejszości historycznej i psychologicznej (tłum. A. Szyjkowska, G. Czemiel). Kronos. Metafizyka, kultura, religia, (3), ss. 37-75. (Publikacja oryginału: 1967).
  Google Scholar

Hillman, J. (2007). Szczyty i doliny. Dystynkcja dusza/duch jako podstawa rozróżnienia między psychoterapią a duchowością (tłum. K. Bartkowiak). Kronos. Metafizyka, kultura, religia, (3), ss. 20-36.
  Google Scholar

Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii (tłum. J. Korpanty). Warszawa: Laurum.
  Google Scholar

Hillman, J. (2016). Uzdrawiające fikcje. Poetyka psychoterapii. Freud, Jung, Adler (tłum. J. Korpanty). Warszawa: Laurum.
  Google Scholar

Hutin, S. (1987). Gnostycy (tłum. K. Demianiuk). Literatura na Świecie, (12), ss. 12-48.
  Google Scholar

Jagielski, S. (2021). Przerwane emancypacje. Polityka ekscesu w kinie polskim lat 1968-1982. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Jamblich (2021). O misteriach egipskich (tłum. A. Ładziński, J. Wolak). Kronos. Metafizyka, kultura, religia, (2), ss. 16-49.
  Google Scholar

Jung, C. G. (1982). Freud a Jung (tłum. J. Prokopiuk). W: Z. Rosińska, Jung (ss. 209-218). Warszawa: Wiedza Powszechna.
  Google Scholar

Jung, C. G. (1982). Psychologia i literatura (tłum. J. Prokopiuk). W: Z. Rosińska. Jung (ss. 183-208). Warszawa: Wiedza Powszechna.
  Google Scholar

Jung, C. G. (1992). O naturze kobiety (wybór i tłum. M. Starski). Poznań: Brama.
  Google Scholar

Jung, C. G. (2009). Psychologia a religia Zachodu i Wschodu (tłum. R. Reszke). Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Jung, C. G. (2011). Dynamika nieświadomości (tłum. R. Reszke). Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Jung, C. G. (2016). Aion. Przyczynki do symboliki Jaźni (tłum. R. Reszke, oprac. L. Kolankiewicz). Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Lacarrière, J. (1987). Cień i światło (tłum. M. Kowalska). Literatura na Świecie, (12), ss. 66.
  Google Scholar

Laplanche, J., Pontalis, J.-B. (1996). Słownik psychoanalizy (tłum. E. Modzelewska, E. Wojciechowska). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  Google Scholar

Marquard, O. (2007). Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne (tłum. K. Krzemieniowa). Warszawa: Oficyna Naukowa.
  Google Scholar

Naitza, S. (red.) (2003). Opętanie. Ekstremalne kino i pisarstwo Andrzeja Żuławskiego (tłum. K. Merta). Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl.
  Google Scholar

Neumann, E. (1982). Cele i wartości nowej etyki (tłum. J. Prokopiuk). Literatura na Świecie, (3-4;128-9), ss. 230-251.
  Google Scholar

Neumann, E. (2008). Wielka matka. Fenomenologia kobiecości. Kształtowanie nieświadomości (tłum. R. Reszke). Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Platon (1986). Timajos, Kritias (tłum. P. Siwek). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  Google Scholar

Platon (2021). Sofista, (tłum. W. Witwicki). W: Platon, Teajtet, Sofista, Polityk (ss. 189-315). Kraków: Vis-a-vis etiuda.
  Google Scholar

Shaw, G. (2021). Teurgia i świetliste ciało platonika (tłum. J. Wolak). Kronos. Metafizyka, kultura, religia, (2), ss. 99-118.
  Google Scholar

Stawiszyński, T. (2007). Dusza i patologizowanie w psychologii archetypowej Jamesa Hillmana. Kronos. Metafizyka, kultura, religia, (3), ss. 5-17.
  Google Scholar

Taubes, J. (2013). Apokalipsa i polityka. Eseje mesjańskie (przekład zbiorowy, wybór P. Nowak). Warszawa: Biblioteka Kwartalnika Kronos.
  Google Scholar

Taubes, J. (2016). Zachodnia eschatologia (tłum. i wstęp A. Serafin, posłowie P. Nowak). Warszawa: Biblioteka Kwartalnika Kronos.
  Google Scholar

Tokarczuk, O. (2024). Fikcja jest większa od prawdy. Miesięcznik Znak, (827), s. 50.
  Google Scholar

Wunenburger, J.-J. (2011). Filozofia obrazów (tłum. T. Stróżyński). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Żuławski, A. (1994). Juki podróżne. Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza BGW.
  Google Scholar

Żuławski, A. (2000). Zaułek pokory. Warszawa: Wydawnictwo Twój Styl.
  Google Scholar


Published
2024-07-02

Cited by

Maron, M. (2024) “Anima Possession: ‘Possession’ by Andrzej Żuławski in the Context of the Notion of the Phantasm and Depth Psychology”, Kwartalnik Filmowy, (126), pp. 97–122. doi: 10.36744/kf.2598.

Authors

Marcin Maron 
marmar-72@o2.pl
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin Poland
https://orcid.org/0000-0003-1753-2575

Graduate of the Leon Schiller National Film School (PWSFTviT) in Łódź; holder of a postdoctoral degree conferred by the Jagiellonian University in Kraków. Assistant Professor at the Faculty of Arts at Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, where he teaches photography and history of film. Author of the following books: Romantyzm i kino. Idee i wyobrażenia romantyczne w filmach polskich reżyserów z lat 1947-1990 [Romanticism and Cinema: Romantic Ideas in Films by Polish Directors of 1947-1990] (2019; winner of the Art Sciences Committee of the Polish Academy of Sciences Award in 2020); Mieczysław Jahoda. Fenomeny światła [Mieczysław Jahoda: Phenomena of Light] (2019, with a biographic note by A. M. Leśniewska-Zagrodzka); Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa [Drama of Time and Imagination: Films by Wojciech J. Has] (2010). Co-author of the book Zdjęcia: Jerzy Lipman [Shooting: Jerzy Lipman] (2005, ed. T. Lubelski) and author of many articles concerning the connections between film, literature and philosophy. Lecturer at the Polish Film Academy (Warsaw, Łódź, Kielce). Since 2019, member of the Programme Council of the Polish Society for Film and Media Studies.



Statistics

Abstract views: 426
PDF downloads: 257


License

Copyright (c) 2024 Marcin Maron

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.